عصر خودرو

اقتصاد ایران غیرنفتی می شود

عصر بازار- جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از اظهار نظر صندوق بین المللی پول درباره غیر نفتی شدن اقتصاد ایران، تصمیم عراق برای استفاده از هواپیمای بدون سرنشین برای نظارت بر خط لوله های نفت، زمزمه صدور نفت روسنفت به کوبا و اعتصاب سراسری کارکنان صنعت نفت نیجریه بوده است.

اقتصاد ایران غیرنفتی می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «کاتریونا پورفیلد» یک مقام ارشد صندوق بین المللی پول اعلام کرد که اقتصاد ایران نسبت به زمان تحریم ها با توجه به رشد صدور نفت این کشور، به سرعت در حال رشد است اما این کشور به شدت نیاز دارد که نظام بانکی خود را اصلاح کند.
    به گفته پورفیلد، رشد اقتصادی ایران اکنون در صنایع غیرنفتی دیده می شود و انتظار می رود که تولید ناخالص داخلی این کشور در سال مالی جاری 4.2 درصد و در سال های آینده با توجه به اصلاحات مالی، 4.5 درصد رشد داشته باشد.
    رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال مالی گذشته (95) در پی افزایش صادرات نفت و لغو تحریم ها 12.5 درصد ثبت شد.

    **عراق برای نظارت بر خط لوله های نفت از هواپیمای بدون سرنشین استفاده می کند
    به گزارش رویترز، یک سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد که این کشور قصد دارد برای نظارت و حفاظت از خط لوله های انتقال نفت، از ابتدای سال 2018 میلادی از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کند.
    به گفته این سخنگو، «جبار اللعیبی» وزیر نفت عراق از شرکت های امنیتی خواسته است تا دوربین های پیشرفته و هواپیماهای بدون سرنشین به آنها ارائه کنند تا شبکه خط لوله هایی را که قرار است در سراسر این کشور ایجاد شود، به دقت کنترل کند.

    **آنی و سوناتراک در حوزه تجدیدپذیرها همکاری می کند
    به گزارش رویترز، شرکت «آنی» ایتالیا اعلام کرد که با شرکت دولتی انرژی الجزایر «سوناتراک» توافق کرده است تا همکاری خود را در زمینه انرژی های تجدیدپذیر تقویت کنند.
    بر اساس اعلام آنی، یادداشت تفاهمی میان دو کشور به امضا رسیده که به موجب آن، مناطقی را از الجزایر که می توان در آن تاسیسات خورشیدی ایجاد کرد، تعیین کنند.

    **زمزمه صدور نفت روسنفت به کوبا
    به گزاش رویترز، روسنفت در بیانیه ای اعلام کرد: «رائول کاسترو» رئیس جمهوری کوبا و «ایگور سچین» مدیرعامل این شرکت روسی، درباره عرضه نفت و فرآورده های نفتی روسیه به کوبا مذاکره کردند.
    بر اساس اعلام شرکت روسنفت، کاسترو و سچین درباره پروژه های مشترک نفت و گاز در کوبا گفتگو کرده اند که امکان همکاری برای به روزرسانی پالایشگاه نفت کوبا از جمله موارد گفت و گو بوده است.

    **روسنفت تا 30 میلیون تن به تولید نفت خود می افزاید
    به گزارش فایننشال تامیز، روسنفت اعلام کرد که این شرکت با توجه به آغاز اکتشاف و حفاری در دریای سیاه، قصد دارد تا سال 2022 میلادی تا 30 میلیون تن معادل نفت به تولید خود بیفزاید.
    «ایگور سچین» مدیر این شرکت گفت: روسنفت در سال جاری میلادی 281 میلیون تن معادل نفت تولید خواهد کرد که 6 درصد نسبت به سال پیش بیشتر است.

    **اعتصاب سراسری کارکنان صنعت نفت نیجریه
    رویترز گزارش کرد که اتحادیه کارکنان ارشد صنعت نفت و گاز نیجریه که اعضای آن بیشتر در بخش بالادستی فعالند، بتازگی با دولت این کشور به دلیل اخراج برخی کارکنان آن جلساتی برگزار کرده اند و پس از به بن بست رسیدن مذاکرات، روز دوشنبه (27 آذر) به اعتصاب سراسری دست زدند.
    با این اعتصاب در نیجریه، پیش بینی می شود که تولید و صادرات نفت خام این کشور بشدت کاهش یابد.
    به گفته یکی از مسئولان این اتحادیه، اعتصاب سراسری به دلیل رفتار غیرمنصفانه برخی شرکت های داخلی فعال در بخش نفت و گاز ضد نیروی کار صورت گرفته است.

    برچسب ها