عصر خودرو

نقش نهاد واسط در فرآیند انتشار اوراق اجاره

عصر بازار- انتشار اوراق اجاره، توسـط یک نهاد مالـی به نام "نهاد واسط" انجام می‌ شود؛ به این صورت که نهاد واسط اوراق اجاره را به سرمایه‌ گذاران فروخته و با وجوه حاصل از آن، دارایی موردنیاز شرکت متقاضی (مثلا هواپیما برای شرکت هواپیمایی) را خریداری کرده و به شرکت مذکور اجاره می‌دهد.

نقش نهاد واسط در فرآیند انتشار اوراق اجاره
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، در طول دوره اجاره نیز نهاد واسط، مبالغ اجاره بها را از آن شرکت دریافت کرده و به دارندگان اوراق که در واقع مالک دارایـی هستند، پرداخت می‌ کند.

    همانطور که مشاهده می‌ کنید نهاد واسط، یکی از ارکان اصلی در فرآیند انتشار اوراق اجاره محسوب می ‌شود. سؤالی که ممکن است در این خصوص، برای شما به وجود آمده باشد، این است که اساسـا نقش نهاد واسط چیست و اگر این نهاد از فرایند انتشار اوراق‌اجاره حذف شود، چه مشکلی ایجاد خواهد شد؟

    باز گردیم به مثال شرکت هواپیمایی. در این مثال گفتیم که نهاد واسط هواپیما را با منابع مالی حاصل از فروش اوراق اجاره به سرمایه‌ گذاران، خریداری کرده و سپس به شرکت هواپیمایی، اجاره می ‌دهد. حال فرض کنید نهاد واسط از این فرآیند حذف شود. چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ طبیعتا سرمایه‌گذاران باید مبالغ مختلفی را که در اختیار دارند، یکجا جمع کرده، هواپیما را خودشان خریداری کنند و در قالب قراردادهای جداگانه، سهم خود از هواپیما را به شرکت هواپیمایی اجاره دهنـد! همچنین هرکدام، مستقیم با شرکت هواپیمایی در ارتباط بوده و مبالـغ اجاره ‌بهای خود را دریافت کنند. در پایان دوره اجاره هم باید همه سرمایه ‌گذاران، با شرکت هواپیمایی، قراردادهای فروش جداگانه منعقد کرده و سهم خود از هواپیما را به شرکت مذکور بفروشند. مشخص است که این کار بسیار دشوار و پردردسر است. هم سرمایه‌ گذاران و هم شرکت هواپیمایی درگیر مجموعه ‌ای از روابط کاری خواهند شد که انجام آن وقت و انرژی بسیار زیادی از طرفین خواهد گرفت. بنابراین، نهاد واسط این نقش را به عهده می‌ گیرد تا فعالیت اقتصادی طرفین تسهیل شود.

    نهاد واسط، همان طور که از اسمش هم مشخص است، نقش واسطه بین خریداران اوراق اجاره، به عنوان موجر و شرکت متقاضی دارایی، به عنوان مستأجر را ایفا می ‌کند. این نهاد از یک ‌سو، وکیل سرمایه‌گذاران محسوب می ‌شود؛ زیرا به وکالت از آنها و با استفاده از وجوه ناشی‌ از فروش اوراق اجاره، دارایـی مورد نظر را خریداری کرده و این دارایی را در قالب قرارداد مشخص، به شرکت متقاضی اجاره می ‌دهد. از سوی دیگر به وکالت از شرکت متقاضی، برخی امور ازجمله پرداخت مبالغ اجاره بها به خریداران اوراق اجاره را انجام می‌ دهـد.

    بنابراین، اگر بخواهیم در یک جمله، نقش نهاد واسط را در فرایند انتشار اوراق اجاره توضیح دهیم، این نهـاد نقش وکیل دوجانبـه سرمایه‌گذار (موجـر) و متقاضی دارایـی (مستأجر) را ایفا می ‌کند.

    به دلیل اهمیت نقش نهـاد واسـط در فرایند انتشار اوراق اجاره، مجلس شورای اسلامی نیز در قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالـی جدید که یکی از قوانین مهم و مرجع در بازار سرمایه محسوب می‌ شود، این نهاد مالی را به رسمیت شناخته است. در این قانون، نهاد واسط این گونـه تعریف شده است:

    "نهاد واسـط، یکی از نهادهای مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران است که می ‌تواند با انجام معاملات موضوع عقود اسلامی، نسبت به تأمین مالی از طریق انتشار اوراق بهادار اقدام کند"

    همانطور که قانون هم صراحت دارد:

    اولا نهاد واسط، یک نهاد مالی است و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کند، بنابراین نظارت دقیق بر عملکرد این نهاد توسط سازمان بورس صورت می ‌گیرد.

    ثانیا نقش نهاد واسـط، تأمین مالی ازطریق انتشار اوراق بهادار براساس عقود اسلامی است، بنابراین کلیه ملاحظات شرعی در انتشار اوراق بهادار توسط نهاد واسط، مدنظر قرار گرفته و این اوراق، براساس عقود اسلامی، مانند عقد مشارکت، عقد اجاره و یا سایر عقود اسلامی، منتشر می ‌شود.

     

    برچسب ها