عصر خودرو

مدیرعامل ایدرو مطرح کرد ؛

نیاز صنعت دریایی به ۳۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری

عصر بازار- رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: با توجه به بررسی روند موجود و گذشته متوسط سالانه سه میلیارد دلار نیاز سرمایه‌گذاری در صنعت دریایی را نشان داد که در ۱۰ سال آینده معادل ۳۴ میلیارد دلار نیاز به سرمایه‌گذاری در صنایع دریایی داریم.

نیاز صنعت دریایی به ۳۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، منصور معظمی در حاشیه بازدید از مجتمع کشتی‌سازی فراساحل در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سابقه‌ای 50 ساله با هدف توسعه صنعتی در کشور ایجادشده و 250 پروژه توسط این سازمان ایجاد و امروز واگذارشده است.

    وی اظهار کرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یک سازمان بنگاه‌دار نیست و نباید کار بنگاه‌داری کند بلکه حمایت‌کننده است و با این هدف شکل‌گرفته است.

    معظمی با بیان اینکه نمایندگان مجلس پروژه‌های این سازمان را مشاهده و نتیجه تحولش را لمس می‌کنند، تصریح کرد: هنر آن است چگونه از منابع دولتی و خصوصی استفاده کنیم و هدف‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در دولت یازدهم و دوازدهم بر این است که وابستگی‌اش را به دولت کاهش دهد.

    وی اضافه کرد: 22 ماه است که باتجربه‌ای که در وزارت نفت داشتم در این سازمان پرظرفیت فعالیت دارم به دنبال جذب بخش خصوصی بوده‌ام.

    معظمی با اشاره به اینکه با درخواست به‌حق نمایندگان مجلس در وضعیت اقتصادی فعلی برای کمک به برخی صنایع مواجه هستیم، عنوان کرد: در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تمرکز خود را بر پنج بخش گذاشتیم و با توجه به محدودیت منابع در بخش‌هایی همچون نفت و گاز ورود کردیم که ظرفیتی همچون شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران ( IPMI ) داریم که بخشی از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی را تمام کرده و بخشی از فازهای 14، 15 و 16 پارس جنوبی در حال اتمام است.

    وی صنعت خودرو را بخش مهم دیگری دانست و عنوان کرد: ایدرو به‌عنوان دولت یک سهم 14.5 درصدی در ایران‌خودرو و 17.6 درصد در سایپا دارد و در این دو شرکت نیز واگذاری‌های عجیب‌وغریبی صورت گرفته بود که با حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت در این حوزه خودروسازان را جمع کرده و آن‌ها را به سمت مشارکت سوق دادیم که در ایران‌خودرو با پژو قرارداد بستند و با مشارکت 50 درصدی طرفین در حال انجام است تولید وارد بازار شده است و سایپا با سیتروئن با مشارکت 50 درصدی نیز در حال انجام است که تولیدات تا اردیبهشت و خردادماه وارد بازار می‌شود.

    رئیس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در خصوص صنایع دریایی، گفت: در این بخش دارای توانمندی و ظرفیت‌هایی هستیم و سند راهبردی صنایع دریایی کشور تدوین‌شده است.

    معظمی با اشاره به اینکه مطالعات زیادی در این خصوص صورت گرفته و از تمامی خبرگان صنایع داخلی بهره گرفته‌شده است، خاطرنشان کرد: در این سند مقایسه وضعیت کشورمان با صنایع دریایی کشور ترکیه، چین، ویتنام و مالزی مقایسه شده است.

    این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به بررسی روند موجود و گذشته متوسط سالیانه سه میلیارد دلار نیاز سرمایه‌گذاری در صنعت دریایی را نشان داد که در 10 سال آینده معادل 34 میلیارد دلار نیاز به سرمایه‌گذاری در صنایع دریایی داریم.

    معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت افزود: در صنایع فراساحلی با توجه به توان دخلی نیاز به افزایش زیرساخت نداریم.

    وی ادامه داد: متوسط به‌کارگیری زیرساخت‌ها در صنعت دریایی 10 درصد است و به‌طور مثال شرکت ایزوایکو شناورهای اقیانوس‌پیما ساخته می‌شود و باید به دنبال بازارهای خود باشد.

    معظمی با اشاره به اینکه علل عدم استفاده از زیرساخت‌ها را می‌توان در چند موردبررسی کرد، تصریح کرد: عدم اعتماد کارفرمایان به صنایع داخلی از مهم‌ترین مشکلات است گرچه در کشتی‌سازی شناورهای اقیانوس‌پیما همچون ایزوایکو و صدرا توانمندی خود را به اثبات رسانده‌اند.

    وی در پایان گفت: باید از سرمایه ملی نهایت استفاده کرد و در این زمینه به صنایع داخلی اعتماد کرد و شاهد افزایش رونق این صنعت در کشور بود.

    برچسب ها