عصر خودرو

ایران و ایتالیا قرارداد ۳۴ میلیون یورویی در حوزه مهندسی امضا کردند

عصر بازار- ایران و ایتالیا عصر امروز قراردادی به ارزش ۳۴ میلیون یورو در حوزه مهندسی پروژه تولید پلی‌پروپیلن از گاز طبیعی امضا کردند.

ایران و ایتالیا قرارداد ۳۴ میلیون یورویی در حوزه مهندسی امضا کردند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، عصر امروز مراسم امضای قرارداد پروژه تولید پلی‌پروپیلن از گاز طبیعی میان ایران و ایتالیا در تهران برگزار شد, این قرارداد فی‌مابین شرکت تیکن ایتالیا و پتروشیمی اردبیل به ارزش 34 میلیون دلار منعقد شد.

    بهرام شهسواری رئیس هیئت مدیره پتروشیمی اردبیل در این ارتباط گفت: پروژه پتروشیمی اردبیل تولید پروپیلن از گاز طبیعی و با ظرفیت 500 هزار تن در سال است که با سرمایه‌گذاری 1.6 میلیارد دلاری در سال صورت گرفته است.

    وی افزود: امروز قرارداد مهندسی پروژه پلی‌پروپیلن از گاز طبیعی با شرکت مهندسی تیکن صورت می‌گیرد.

    رئیس هیئت مدیره پتروشیمی اردبیل درباره ویژگی های این شرکت ایتالیایی گفت: این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های در بخش مرتبط با گردش مالی 16 میلیون دلار در سال به حساب می‌آید و 45 هزار نفر نیروی متخصص در سراسر دنیا دارد.

    شهسواری ادامه داد: ارزش قرارداد امروز در حدود 34 میلیون یورو است و مدت زمان اجرای پروژه 18 ماه پیش‌بینی شده است.

    وی گفت: با توجه به این که ترکیه دومین بازار بزرگ پروپیلن در دنیا به حساب می‌آید این پروژه در اردبیل مکان‌یابی شده است تا هزینه‌های کمتری برای صادرات به این کشور داشته باشد و بخش اعظم تولیدات این پروژه به این کشور صادر خواهد شد.

    رئیس هیئت مدیره پتروشیمی اردبیل در پاسخ به پیش‌بینی ارزآوری پروژه گفت: پروژه یاد شده می‌تواند سالانه حدود 400 میلیون دلار برای کشور ارز‌آوری داشته باشد.

    شهسواری با بیان این که پروژه پروپیلن از گاز طبیعی برای اولین بار در کشور اجرایی می‌شود گفت: این پروژه در راستای سیاست‌های کلی نظام برای جلوگیری از خام فروشی بوده و دولت نیز حامی اجرای این طرح است.

    جرجیو رونزی مدیر بازرگانی شرکت ایتالیایی تیکن نیز گفت: در پاسخ به این سوال که فضای ایران را برای سرمایه‌گذاری چگونه ارزیابی می‌کند گفت: ایران براساس منابع طبیعی مناسبی که داشته پتانسیل خوبی برای فعالیت اقتصادی دارد و پتروشیمی کمک می‌کند که از خام‌فروشی محصول جلوگیری کند و صادرات با ارزش افزوده بالاتری داشته باشد.

    وی افزود: ایران همچنین قابلیت مناسب منطقه‌ای برای صادرات دارد و تنها مسئله فاینانس در همکاری‌های اقتصادی دو کشور مطرح است که باید مسائل مربوط به آن نیز رفع شود.

    مدیر بازرگانی شرکت ایتالیایی تیکن در پاسخ به این که آیا رفتار آمریکا تاثیر بر همکاری‌های اقتصادی دو کشور خواهد داشت با ارائه پاسخی محافظه‌کارانه گفت: اگر وضعیت بین‌المللی به همین روال باقی‌بماند همکاری ما نیز با ایران در همین سطح پیش خواهد رفت اما اگر وضعیت دیگری پیدا کند شرایط ما نیز متناسب با آن تغییر خواهد کرد.

    جرجیو رونزی افزود: اتحادیه اروپا از ژانویه 2016 قراردادی با آن بسته است که براساس آن با ایران همکاری خواهیم داشت.

    وی درباره پروژه که عصر امروز میان ایران و ایتالیا بسته شده است گفت: این پروژه ارزش افزوده بالایی خواهد داشت زیرا تنها خوراک آن گاز طبیعی است و همانطور که گفته شد از خام فروشی محصولات ایران جلوگیری به عمل می‌آورد.

    مدیر بازرگانی شرکت ایتالیایی تیکن در پاسخ به این که آینده همکاری‌های ایران و ایتالیا چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: رابطه ایران و ایتالیا از گذشته خوب بوده و اکنون نیز به همین شکل است و ما زمانی که در ایران حضور می‌یابیم حس مناسبی داریم زیرا 2 کشور رابطه فرهنگی نزدیکی با یکدیگر دارند.

    * ایتالیا قصد ارائه فاینانس به ایران داشت، اما مسائل سیاسی آن را متوقف کرد

    جرجیو رونزی افزود: ایتالیا همچنین برنامه‌ای برای ارائه فاینانس در ایران داشت اما به خاطر این موقعیت سیاسی فعلا دست نگهداشته است تا وضعیت موجود شفاف و مشخص شود.

    وی در پایان اظهار امیدواری کرد که روابط ایران و ایتالیا در آینده حتماً بهتر خواهد شد اما این که سرعت این بهبود چگونه است در آینده مشخص خواهد شد.

    برچسب ها