عصر خودرو

نتایج یک بررسی در بازار کار؛

۳۸ درصد مشاغل جدید در کشور را بنگاه های پررشد ایجاد کردند

عصر بازار- مدیر کل امور کارآفرینان و بهره وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نتایج یک بررسی نشان می دهد که در پنج سال اخیر ۳۸ درصد از خالص اشتغال جدید را بنگاه های پر رشد ایجاد کرده اند.

۳۸ درصد مشاغل جدید در کشور را بنگاه های پررشد ایجاد کردند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «پریسا ریاحی» در سومین روز از هفته پژوهش و فناوری در نشستی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارایه نتایج یک بررسی با عنوان «بنگاه های پر رشد و اثر آن روی اشتغال پایدار» اظهار داشت: این میزان رشد اشتغال در بنگاه های پررشد در حالی ثبت شده است که سهم بنگاههای پر رشد در اقتصاد ایران طی دو دوره زمانی سال های «91 تا 94 » و « 92 تا 95» حدود 0.53 درصد بوده است.
    وی گفت: بنگاه پُررشد به بنگاهی اطلاق می شود که اگر در سال پایه، دارای حداقل 10 نفر کارکن باشد، میانگین رشد سالانه اشتغال آن طی دوره سه ساله برابر یا بیش از 20 درصد شود و اگر در سال پایه دارای 9 نفر یا کمتر کارکن باشد، طی دوره سه ساله حداقل 8 نفر به شاغلان آن افزوده شده باشد.
    ریاحی با اشاره به تجارب سایر کشورها در باره بنگاه های پر رشد اظهار داشت: طبق مطالعه تجربی در آمریکا، در دوره زمانی ١٩٩٢ تا ١٩٩٨ میلاد، سهم بنگاه های پر رشد از اقتصاد این کشور چهار درصد بود اما 70 درصد اشتغال را ایجاد کرده بودند.
    مدیر کل امور کارآفرینان و بهره وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: همچنین در این دوره سهم بنگاه های پر رشد 6 درصد بود که توانسته بودند 50 درصد اشتغال را ایجاد کنند.
    ریالی با توضیح اینکه ٢٣ درصد از بنگاه های پررشد در آمریکا در مناطق روستایی مستقرند، در خصوص بنگاههای پررشد در ایران گفت: تعداد بنگاههای پررشد در ایران کم است اما مشاغل زیادی را ایجاد کرده اند.
    وی توضیح داد: اگر بنگاه پر رشد دارای 10 نفر کارکن باشد طی سه سال باید 20 درصد رشد داشته باشد و اگر در سال پایه ٩ نفر شاغل داشته باشد، بعد از سه سال باید هشت نفر به تعداد شاغلان ان اضافه شده باشد.
    ریاحی گفت: در این پژوهش بنگاههایی بررسی شده اند که در فهرست سازمان تامین اجتماعی دارای کد بیمه هستند و بیمه های اختیاری در این بررسی وارد نشدند.
    ریاحی با اشاره به خالص اشتغال جدید گفت: تعداد مشاغل جدید ایجاد شده توسط بنگاه‌ها (افزایش تعداد بیمه شدگان اجباری) منهای مشاغل از بین رفته توسط بنگاه‌ها (کاهش تعداد بیمه شدگان اجباری) است.
    به گفته ریاحی، در برخی از استانها نقش بنگاه‌های پُررشد در ایجاد مشاغل جدید بسیار چشمگیر است؛ به عنوان مثال در دوره زمانی 95-92 در استان های قزوین و خوزستان اشتغال جدید در بنگاه‌های پُررشد بیش از خالص اشتغال جدید استان بوده است.
    وی توضیح داد: به طور میانگین طی دو دوره، در 13 استان کشور، بنگاه‌های پُررشد بیش از نیمی از مشاغل جدید را بوجود آورده اند.
    مدیر کل امور کارآفرینان و بهره وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: بنگاه های با اشتغال خرد تا 10 نفر، کوچک ١١ تا 50 نفر و متوسط و بزرگ 51 نفر به بالا هستند.
    وی تاکید کرد: بنگاههای پر رشد در همه استان های کشور فعالیت می کنند و ٣٨ درصد اشتغال جدید از این نوع بنگاهها ایجاد شده است.
    ریاحی همچنین گفت: استان های تهران با یک درصد، قم با هشت دهم درصد و البرز با 9 دهم درصد بیشترین بنگاه های پررشد را در خود جای داده اند و استان های چهارمحال بختیاری و کرمانشاه دارای 2 دهم درصد از این بنگاه ها هستند.
    وی در خصوص اینکه آیا بنگاه های پررشد در حوزه فناوری های بالا (HIGH TEC) فعال هستند، گفت: لزوماً همه این بنگاه ها در عرصه فناوری های بالا فعال نیستند بلکه در حوزه های مختلف پراکندگی دارند.
    ریاحی با اشاره به نبود توازن شدید در توزیع بنگاه‌های پُررشد گفت: کمتر از20 درصد کل بنگاه‌های کشور در استان تهران مستقر هستند، اما در حدود36 درصد از پُررشدها در این استان ظهور یافته اند؛ بنگاه‌های پُررشد در تمامی رشته فعالیت های اقتصادی - فارغ از سطح فناوری - پراکنده اند.
    ریاحی بیان داشت: میان 15 فعالیت فهرست شده تنها 4 فعالیت در زمره فعالیت هایی با فناوری بالا محسوب می شوند؛ در این زمینه حوزه نرم افزار کامپیوتر رتبه چهارم، داروسازی رتبه دهم، سخت افزار کامپیوتر رتبه 14 و خدمات مالی و سرمایه گذاری رتبه 15را دارد.
    وی در پایان گفت: بنگاههای پر رشد به طور عام بیشتر در بنگاههای آموزشی و بازرگانی فعالند.
    سلسله نشست های بررسی وضعیت بازار کار و اشتغال در ایران به مناسبت هفته پژوهش ایین هفته هر روز در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می شود.

    برچسب ها