عصر خودرو

برنامه‎ریزی و گام بلند حفاری شمال برای ورود به بازار عراق و عمان

عصر بازار- گلپایگانی مقایسه عملیات اطفا حریق چاه با سایر حوادث حریق را اشتباه خواند و گفت: چاه نفت و گاز، پالایشگاه یا کارخانه پتروشیمی نیست که با گرفتن شیر آتش نشانی روی منبع حرارتی و یا اتمام ذخیره سوخت خاموش شود، بلکه چاه نفت و گاز به یک منبع لایزال الهی وصل است و قرار نیست سوخت آن به اتمام برسد و باید جلوی جریان نفت و گاز را گرفت.

برنامه‎ریزی و گام بلند حفاری شمال برای ورود به بازار عراق و عمان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا,مدیرعامل شرکت حفاری شمال، ضمن اعلام خبر افتتاح شعب این شرکت در عراق و عمان در آینده نزدیک در دفاع از عملیات کنترل فوران چاه 147 گفت: افراد حاضر در این عملیات زبده ترین افراد حاضر در کشور هستند که در خط مقدم فعالیت می کنند.

    حمیدرضا گلپایگانی در تشریح آخرین فعالیت های شرکت حفاری شمال گفت:‌ با تمدید قرارداد دکل الیما،‌ این دکل به عنوان نماد اقتدار ایران در آب های خزر، در کشور ترکمنستان باقی می ماند و فعالیت حفاری در این کشور ادامه خواهد یافت؛ این در حالی است که پیش تر پایان کار از سوی کارفرما اعلام شده بود و برای مراحل بعد مناقصه برگزار شد و این قرارداد که به نوعی از دست رفته به شمار می رفت، دوباره احیا شد.

    وی در تشریح فعالیت های دکل های خشکی این شرکت گفت: دکل های ما در بخش خشکی در شرکت نفت مناطق مرکزی و همچنین شرکت مهندسی و توسعه نفت در حال فعالیت هستند و از آنجا که سقف قرارداد هفتاد دکل سال را پر نکرده ایم، باز هم برای ادامه کار حاضر می شویم.

    گلپایگانی افزود: در میدان آزادگان پروژه حفاری با وجود آنکه اولین بار بود که یک چاه توصیفی از سوی کارفرما به مناقصه گذاشته می شد و مخاطرات زیادی را به همراه داشت به شرکت حفاری شمال سپرده شد و هم اکنون پروژه حفاری 70 درصد پیشرفت داشته و تا کنون به خوبی انجام شده است.

    وی با اشاره به اسکان دکل سحر 2 در موقعیت میدان سلمان گازی گفت: این دکل هم اکنون تحت کارفرمایی شرکت فلات قاره در حال فعالیت است و دکل سحر 1 هم پس از انجام موفقیت آمیز عملیات اکتشافی در میدان آریا ترخیص شده و هم اکنون در 200 مایلی موقعیت جدید واقع شده و به زودی مشغول به کار می شود.

    پروژه های عراق و عمان از نیمه دوم سال 97 آغاز می شود

    مدیرعامل شرکت حفاری شمال از مذاکرات با وزیر نفت عراق در هفته های اخیر یاد کرد و گفت: مذاکرات خوبی با مقامات حفاری عراق داشته ام و با توجه به ارتباط خوبی که در زمینه حفاری با بخش دولتی و خصوصی این کشور داریم، به زودی شعبه ای از شرکت حفاری شمال را در این کشور راه اندازی می کنیم تا زودتر پروژه های حفاری در این کشور را در دست بگیریم.

    وی همچنین به ایجاد شعبه شرکت حفاری شمال در عمان اشاره کرد و گفت: فعالیت های اولیه در این زمینه انجام شده و امیدواریم با تأسیس این 2 شعبه در کشورهای عراق و عمان در نیمه دوم سال 97 پروژه هایی را در این کشورها بر عهده بگیریم.

    مدیریت هزینه ها در رأس سیاست های حفاری شمال

    گلپایگانی ضمن اظهار به کاهش نرخ اجاره دکل حفاری در بازار داخلی و بین المللی در حوزه حفاری گفت: این مشکل لطماتی را به شرکت وارد کرده است و امروز استراتژی ما با وجود فعالیت تمامی دکل ها، مدیریت هزینه و کاهش آن به ویژه در بخش غیر عملیاتی است که این استراتژی در همه بخش ها از جمله عملیات، خدمات،‌ تأمین کالا و بازرگانی، مهندسی و منابع انسانی پیاده می شود.

    وی با بیان اینکه به دلیل شرایط مالی بدهی های سنگین بانکی، سهامداران و قسمتی از حقوق معوقه کارمندان در سال 95 را به دوش می کشیم گفت: مطالباتی داریم که فشار زیادی به ما و پیمانکارانمان وارد می کند و امیدواریم بتوانیم از این بحران مالی عبور کنیم تا آسیبی به شرکت وارد نشود.

    مدیرعامل شرکت حفاری شمال از فروش دارایی ها برای حل برخی معضلات مالی خبر داد و گفت: ساختمان های شیراز و تهران و حتی ساختمانی که در آن ستاد قرار دارد را برای فروش گذاشته ایم و با اینکار قصد داریم هزینه های مالی غیر عملیاتی را تا حد امکان کاهش دهیم.

    وام 2000 میلیارد ریالی بازپرداخت می شود

    وی از بدهی وام 200 میلیارد تومانی به بانک اقتصاد نوین خبر داد و گفت:‌ این وام که 3 سال پیش دریافت شده هم اکنون روزانه 200 میلیون تومان و سالانه حدود 70 میلیارد تومان سود بر دوش ما می گذارد که قصد داریم به زودی آن را مستهلک کنیم.

    وی با بیان اینکه بودن جز زیر مجموعه بنیاد مستضعفان از افتخارات این مجموعه است گفت:‌ در همین راستا بنیاد مستضعفان و مجموعه هلدینگ انرژی گستر سینا که شرکت حفاری شمال زیر مجموعه آن است،‌ کمک های سنگین و ارزشمندی به شرکت کرده اند که به زودی نتایج مثبت آن را اعلام می کنیم تا با این نتایج بتوانیم هزینه های غیر عملیاتیمان را کاهش دهیم.

    گلپایگانی افزود: با اشراف به این شرایط از مهرماه سال جاری مجبور به تعدیل نیروی انسانی شدیم که برخی رسانه ها با ناآگاهی و بد اخلاقی از اخراج 700 نفر خبر دادند، در حالی که تنها 120 نفر نیروی مازاد تعدیل شد.

    هیچ نیروی دیگری در حفاری شمال تعدیل نمی شود

    مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اشاره به اینکه بکارگیری یا اعلام پایان کار به نیروها حق تمامی شرکت ها است و در همه دنیا انجام می شود گفت: با این وجود این خبر را به صراحت اعلام می کنم که در برنامه هیأت مدیره کنونی و بنده هیچ طرحی برای تعدیل بیشتر نیرو وجود ندارد.

    وی از قرارگرفتن 100 نفر از نیروها در طرح توسعه آتی شرکت خبر داد و گفت: 100 نفر از نیروها تا زمانی که پروژه جدیدی ایجاد نشود، در محل کار خود حاضر نمی شوند،‌ اما این به معنای اخراج نیروها نیست، بلکه این نیروهای عملیاتی که برای شرکت از اهمیت بالایی برخوردارند، همچنان حقوق خود را دریافت می کنند.

    گلپایگانی با بیان اینکه تا پیش از این، فرایند ها در شرکت حفاری شمال تدوین نشده بود گفت: هم اکنون فرایند ها در شرکت به شکل استاندارد در حال تدوین است و تا پایان سال این تدوین تکمیل می شود و کارهای که تا الان به شکل استاندارد پیش نمی رفت، از این به بعد شکل استاندارد به خود می گیرد.

    وی آموزش را در رأس سیاست های شرکت بر شمرد و گفت: ‌آموزش به ویژه آموزش در بحث کنترل فوران در رأس کار قرار گرفته است و دوره IWCF در شرکت برگزار شد که قریب به 100 نفر تا کنون گواهینامه دریافت کرده اند و همچنان دوره ادامه دارد.

    مقایسه زمان بندی و مقایسه با چاه های مشابه علمی نیست

    مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اشاره به حادثه فوران چاه 147 رگ سفید گفت:‌ از آنجا که من در عملیات مهار 4 چاه کنگان 23، نفت شهر 24، مارون 104 و رگ سفید 120 همکاری داشته ام یا مدیر پروژه بوده ام، اطلاعات کاملی در این زمینه دارم و اینکه می شنوم برخی مقایساتی را در مورد کنترل فوران انجام می دهند، تعجب می کنم.

    وی ادامه داد: کسانی که متخصص هستند، می دانند که مقایسه این عملیات ها کاملا اشتباه است، به طور مثال در چاه کنگان 23 روش Bottom kill را پیش گرفتیم، در مارون 104 از Top kill استفاده کردیم.

    گلپایگانی ضمن تقدیر از متخصصان فعال در عملیات کنترل فوران چاه 147 رگ سفید گفت:‌ به طور ویژه باید دست متخصصانی که تجربه بالایی در این زمینه دارند و برای این پروژه انتخاب شده اند و هم اکنون در خط مقدم جان خود را بر کف دست گذاشته اند و در دل آتش فعالیت می کنند بوسید.

    تا کنون عملیات کنترل فوران کاملا استاندارد بوده است

    گلپایگانی با بیان اینکه تا کنون عملیات فوران چاه رگ سفید استاندارد بوده است گفت:‌ فاکتورهایی در هر چاه وجود دارد که با چاه دیگر قابل مقایسه نیست؛ از جمله فشار سطحی دهانه چاه، دمای آتش، میزان دبی خروجی نفت و گاز، و نفتی و یا گازی بودن چاه که فاکتور های بسیار مهمی برای این موضوع به شمار می رود.

    وی ادامه داد: به طور مثال ممکن است یک چاه به واسطه عمق، فشار و دما و دبی چاه در کنار سایر فاکتورها در یکی از کشورهای منطقه در 1 روز مهار شود، یک چاه در نفت شهر در 40 روز، چاه دیگر در مارون 15 روزه مهار شود و یکی هم در جای دیگر از دنیا یک سال زمان ببرد؛ اما نباید چاهی که فوران آن یکسال زمان برده را مورد نکوهش قرار داد و آن را با دیگری مقایسه کرد.

    مدیرعامل شرکت حفاری شمال کج شدن شیر فوران گیر، کوهستانی بودن منطقه، آبرسانی سخت و دمای بالا را جز عواملی دانست که کار کنترل را در رگ سفید 147 سخت می کند و گفت: با کج شدن شیر فوران گیر کار Top kill عملا مختل شده و همین که می شنویم همکاران بیش از 10 بار استینگر را وارد دهانه چاه کرده اند، از نظر من یک شاهکار و ارزشمند بوده است.

    وی ادامه داد: بسیاری از افراد حاضر در عملیات کسانی هستند که دوره های خارج از کشور را زیر نظر اساتید برجسته جهانی از جمله نیل آدامز دیده اند و هم اکنون خود در دل آتش هستند.

    کسانی که تجربه ندارند سکوت کنند

    گلپایگانی مقایسه عملیات اطفا حریق چاه با سایر حوادث حریق را اشتباه خواند و گفت: چاه نفت و گاز، پالایشگاه یا کارخانه پتروشیمی نیست که با گرفتن شیر آتش نشانی روی منبع حرارتی و یا اتمام ذخیره سوخت خاموش شود، بلکه چاه نفت و گاز به یک منبع لایزال الهی وصل است و قرار نیست سوخت آن به اتمام برسد و باید جلوی جریان نفت و گاز را گرفت.

    وی افزود: کسانی که چنین مقایسه هایی انجام می دهد، همان کسانی هستند که در جریان آتش سوزی ساختمان پلاسکو می گویند یک تیم از ملی حفاری بیاید و این آتش را خاموش کند. در واقع این ها افراد بی تجربه ای هستند که باید کنار بایستند و سکوت کنند و افراد صاحب تجربه باید جلو بیایند و همه دست در دست جلوی این فوران را بگیرند.

    مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اظهار به اینکه این شرکت از روز اول حادثه آمادگی کامل خود برای هرگونه یاری را اعلام کرده است گفت: اگر بتوانیم کمکی کنیم، در واقع خدمتی است که به کشور انجام داده ایم و منتی برای آن نداریم.

    وی در پایان با بیان اینکه برخی می گویند استفاده از دانش بین المللی می توانست این فوران را زودتر مهار کند گفت: در حادثه چاه کنگان 23، تیم خارجی برای بررسی 1 ماه، برای تجهیز کارگاه 2 ماه و برای اطفا 6 ماه زمان می خواست در حالی که متخصصان ایرانی در کمتر از چهار ماه عملیات مهار را به سرانجام رساندند. اگر شرکت بین المللی هم ورود کند، اطلاعات را از ما می گیرد و به طور مشاوره ای عنوان می کند که باید در فلان نقطه حفاری امدادی انجام داد و عملیات Top kill را هم پیش برد؛ همان کاری است که متخصصان ما انجام می دهند و هر فرد دیگری هم که فرماندهی را بر عهده می گرفت اینگونه عمل می کرد.

    برچسب ها