عصر خودرو

لاریجانی:

باید کمک کنیم بخش تولید، رونق پیدا کند

عصر بازار- رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما همچنان دچار رکود در اقتصاد هستیم، گفت: رونق اقتصادی ایجاد نشده است، باید کمک کنیم بخش تولید، رونق پیدا کند.

باید کمک کنیم بخش تولید، رونق پیدا کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین, علی لاریجانی صبح امروز در ششمین همایش ملی نقش پژوهش در قانونگذاری که در سالن مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: تردیدی نیست که یک قانونگذاری خوب باید متکی به پژوهش باشد تا راه حل های درستی در این مسیر ارائه کند. وی افزود: امروز در زمانی هستیم که شرایط کشور اقتضائات جدیدی دارد و نگاه به قانونگذاری باید از نوع متعارف آن تغییر کند.

    رئیس مجلس با اشاره به شرایط منطقه ای و بین المللی عنوان کرد: در حال حاضر ما در وضعیتی قرار داریم که باید شرایط منطقه ای و بین المللی را در محاسباتمان در نظر بگیریم که رفتار آمریکا و برخی کشورهای منطقه ای به نوعی است که دنبال ضربه زدن به منافع ملی ما هستند و هر ازگاهی در مجلس ملی شان و با تمهیدات بین المللی، مشکلاتی را برای ملت ایران ایجاد می کنند که این مشکلات گاهی سیاسی، گاهی اقدامات ایذائی منطقه ای و گاهی هم مشکلات اقتصادی است.

    لاریجانی با اشاره به وضعیت اقتصاد درونی کشورمان عنوان کرد: ما امروز چالش های متعددی در این حوزه داریم که برخی از این چالش ها مزمن و مربوط به چندین دوره است؛ این چالش ها طوری به هم تنیده هستند که حل تک موردی آنها حلال مشکلات نیست.

    وی افزود: یکی از مشکلات عمده کشور در این حوزه مسئله بودجه است. تمام منابع و درآمدهایی که کشور از طریق نفت یا مالیات و روش های دیگر تهیه می کند، به زور به 300 هزار میلیارد تومان می رسد، بودجه جاری کشور هم همین قدر است؛ بنابراین بیش از این نمی توانیم به هزینه ها اختصاص دهیم.

    رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای بودجه عمرانی پیش از این، از حساب ذخیره ارزی برداشت می کردیم؛ پس از اینکه این حساب تعیین تکلیف شد؛ صندوق توسعه ملی ایجاد شد و دولت از طریق فروش شرکت ها طبق اصل 44 قانون اساسی کسری بودجه خود را تامین کرد، این شرکت ها نیز رو به اتمام هستند.

    لاریجانی ادامه داد: دولت این بار برای جبران کسری بودجه خود اقدام به انتشار اوراق مشارکت کرده است که این امر موجب افزایش بدهی های دولت است. اداره کشور با این بودجه جاری امکان پذیر نیست. بخش اجرایی کشور فربه شده است؛ دولت در آموزش و پرورش باید یک میلیون نفر را اداره کند؛ از سوی دیگر وزارت علوم باید اداره شود و نیروهای مسلح هم در جایگاه خود قرار دارد.

    وی با اشاره به انتقادات بازنشستگان از وضعیت درآمدی و حقوقی شان اظهار داشت: حتما شنیده اید که بازنشستگان مرتبا اظهار می کنند درآمد ما کافی نیست، صندوق های بازنشستگی نیز توانایی و استعداد افزایش حقوق را ندارد؛ بنابراین باید از بودجه جاری تامین شود. این روند همچنان رو به سقوط است.

    رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: محیط زیست، گرد و غبار و آلودگی هوا هم نیازمند سرمایه گذاری سنگین است.

    لاریجانی همچنین با اشاره به بدعهدی های آمریکا گفت: مرکز پژوهش ها در حوزه سیاست خارجی با توجه به رفتاری که آمریکایی ها دارند، باید این رفتار را مورد آنالیز قرار دهد و برداشت جدیدی را در این خصوص به مجلس ارائه کند. این رفتارها تاثیرات مهمی در اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی کشور دارد.

    وی تشریح کرد: ارزیابی ما این نیست که مسائل تروریستی و رفتارهای آمریکا در کوتاه مدت اصلاح خواهد شد؛ بنابراین باید برنامه ای میان مدت برای برخورد با این رفتارها تنظیم شود.

    رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حوزه مسائل اقتصادی اگر بخواهیم مسئولیت شناسانه به مسائل کشور نگاه کنیم، باید در راستای حل مشکلات کشور اقدام شود. اگر مشکلات کشور به صورت منظمی از نظر اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد حدود 30 چالش بزرگ اقتصادی در کشور وجود دارد که باید با همین منابع موجود بتوانیم چالش ها را حل کنیم.

    لاریجانی تأکید کرد: هنوز در ابتدای کار هستیم و این چالش‌ها باید مورد بررسی قرار گرفته و از بنیه علمی مراکز مختلف در این زمینه استفاده شود.

    وی با اشاره به قانون برنامه پنج ساله افزود: این قانون تکالیفی را برای بخش‌های مختلف ایجاد کرده، در زمان بودجه‌ریزی باید این قانون محقق شود؛ حتی اگر دولت در این زمینه تعللی داشت، باید کمبودهای آن از سوی مرکز پژوهش‌ها جبران شود. به طور مثال، در این قانون تکلیف شده که باید 15 درصد از استخدامی‌ها در کشور کاهش یابد، اما در لایحه بودجه سال 97 چیزی در این باره نمی‌بینیم؛ در حالی که باید راهکار کاهش این 15 درصد هر سال در لایحه بودجه تعیین شده تا آرام‌آرام جلو ببریم؛ و الا در پایان برنامه پنج ساله مواجه خواهیم بود با اینکه پیشرفت قانون برنامه فقط 15 یا 20 درصد است.

    لاریجانی گفت: بارها به مسئولین گفته‌ام که امور کشور را شفاف به مردم بگوییم، منابع ضیق است و باید درست مصرف شود؛ اما روال فعلی، شرایط کشور را بهبود نمی‌دهد.

    رئیس دستگاه قانونگذاری عنوان کرد: اینکه برای کمبود منابع، از اوراق استفاده کنیم، شاید برای یک سال پاسخگو باشد، اما استمرار آن یک دولت فرومانده برجای خواهد گذاشت؛ پس باید اصلاح مسیر صورت گیرد.

    لاریجانی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس همواره جزواتی را در تحلیل مشکلات کشور ارائه می‌دهد که در این جزوات، پیشنهاداتی هم وجود دارد که خوب و مفید است، گفت: باید ساختاری ایجاد شود تا این پیشنهادات محقق شود؛ مرکز پژوهش‌ها باید ما را به تصمیم برساند؛ این گام آخر بسیار مهم است که پتانسیل‌های آن نیز در مرکز پژوهش‌ها وجود دارد.

    وی با اشاره به چالش‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در کشور گفت: در سال‌هایی که گذشت، مشخص شد که وضعیت موجود، حاصلِ چیست؛ ظرفیت کشور از نظر نیروی انسانی و منابع، خوب است و اگر از این منابع درست استفاده شود، شرایط کشور تغییر می‌کند.

    لاریجانی با بیان اینکه ما همچنان دچار رکود در اقتصاد هستیم، گفت: رونق اقتصادی ایجاد نشده است، باید کمک کنیم بخش تولید، رونق پیدا کند. ممکن است فشارهای درآمدی از نظر مالیات، متناسب باشد و بعد تغییر کند، اما رونق ایجاد کردن در کنار این فشارها، ایجاب می‌کند که مسائل تولیدکنندگان به درستی درک شود.

    رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: توصیه می‌کنم با بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در حوزه بانک و مالیات در تعامل باشید و آنها را درک کنید، تا صادرات و تولید درست نشود، شرایط برای کسب درآمد مهیا نخواهد شد.

    وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اهداف مهمی دارد، افزود: در مسیر حرکت 40 ساله گام‌های خوبی برداشته شده است، منابع ما در زمینه‌ی روستاها و مسائل زیربنایی روستایی به خوبی مصرف شده است، اما اقتصاد کشور باید زاینده و بالنده باشد؛ اینکه منابعی را از نفت بگیریم و خرج کنیم، اقتصاد زاینده به وجود نخواهد آمد؛ ما باید نقص خودمان را بفهمیم و به آن توجه کنیم.

    لاریجانی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم بخش تولید همچنان دچار مشکل است و اگر بخواهیم مشکلات حل شود؛ باید قانونگذاری به این بخش کمک کند، هنوز در بودجه‌ریزی گرفتار رتق و فتق امور هستیم؛ کار ساده‌ای نیست اما باید شروع کنیم و برنامه‌ روشنی داشته باشیم.

    برچسب ها