عصر خودرو

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی :

ارزش واگذاری‌ها از ۳۳۰ میلیارد تومان گذشت

عصر بازار- مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به مشخص نبودن نحوه و زمان واریز سود سهام عدالت گفت: ۹۰ درصد واگذاری‌ها در سال جاری به بخش خصوصی واقعی صورت گرفته است.

ارزش واگذاری‌ها از ۳۳۰ میلیارد تومان گذشت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، با توجه به وقفه واگذاری‌ها در سازمان خصوصی سازی در سال جاری و به اتمام نرسیدن طرح واگذاری‌های دولتی که قرار بود در سال جاری به اتمام برسد گفتگویی انجام دادیم با سید جعفر سبحانی مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی که در ادامه می خوانید.

    نحوه واگذاری‌های شرکتهای دولتی به بخش خصوصی در سال جاری به چه صورت بوده است؟

    سبحانی: نحوه واگذاری‌ها در چند ماه سپری شده از سال جاری چندان مطلوب نبوده و بیشتر واگذاری‌ها به نیمه دوم سال موکول شده است.

     برآورد شما از واگذاری‌ها از ابتدای سال جاری محقق شد؟

    سبحانی: میزان واگذاری‌ها در ابتدای سال جاری از پیش بینی‌ ما نیز کمتر بود ولی سعی می‌کنیم تمام شرکت‌های درصف واگذاری تا پایان سال جاری در صورت داشتن مشتری به بهترین نحو ممکن واگذار کنیم ودر نه ماهه سال جاری حدود 35 شرکت از میان 330 شرکت در صف واگذاری به بخش خصوصی واگذار شده است.

     ارزش بیشترین واگذاری در سال جاری چقدر بوده است؟

    سبحانی: مجموع ارزش واگذاری شرکتهای خصوصی در سال جاری حدودا 330 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با واگذاری‌ها در مدت مشابه سال گذشته چندان مطلوب نبوده است زیرا امسال موضوع سهام عدالت مطرح شد و تا حدودی حواشی این موضوع و واریز سود موجب شد تا واگذاری‌ها تحت تاثیر قرار گرفته وبه نحوکه مطلوب انجام نشود ولی امیدواری هستیم تا انتهای سال بتوانیم تمام شرکتهایی که در لیست واگذاری سال 96 قرار دارند را به بخش‌های خود واگذار کنیم.

    با توجه به تعداد اندک واگذاری ها در سال جاری آیا استقبال خوبی از سوی بخش خصوصی صورت گرفته است؟

    سبحانی: بله،‌ عمده واگذاری‌ها که حدود 90 درصد بوده است به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است و شبه دولتی‌ها در این میان نقش بسیار محدودی داشته‌اند.

    با توجه به برنامه واگذاری کدام شرکتها مشتری کمتری داشته‌اند؟

    سبحانی: عمدتاً شرکتهایی که با قیمت‌های بالایی در مزایده قرار می‌گیرند دارای مشتری کمتری هستند که ازاین میان می توان به دشت مغان اشاره کرد که با توجه به قیمت بالای واگذاری آن مشتری چندانی از بخش خصوصی نداشت.

    کدام واگذاری ها به بهترین نحو مطلوب صورت گرفت؟

    سبحانی: در بخش واگذاری‌های پمپ بنزین‌ها مزایده به بهترین نحو و بالاترین قیمت صورت گرفت و به طور حدودی برای هر یک حدود 10 پاکت پیشنهادی از سوی بخش خصوصی ارائه شد.

     تا پایان سال جاری چه تعدادواگذاری انجام خواهد شد؟

    سبحانی: تا پایان سال جاری تمام شرکتهای موجود در سبد واگذاری که حدود 330 شرکت هستند را به مزایده خواهیم گذاشت ولی مابقی جریان همانند داشتن مشتری و موفق بودن مزایده قابل پیش بینی نیست و تلاش می کنیم تا به اهدافی که درسال جاری برنامه ریزی شده دست پیدا کنیم.

    موفقترین سال واگذاری در سازمان خصوصی سازی چه سالی بوده است؟

    سبحانی: سال 95 موفقترین سال واگذاری‌ در سازمان خصوصی سازی بوده که این امر هم به لحاظ تحقق اهداف بودجه و هم واگذاری‌ها به نحو مطلوب پیش رفته وامیدواریم در سال جاری هم بتوانیم به اهداف بودجه خود برسیم.

    آیا نحوه واگذاری ها درسازمان خصوصی سازی مطلوب است؟

    سبحانی: بله، فرآیند واگذاری‌ها دربخش خصوصی کاملا مطلوب ، ‌قانونمند ودرچارچوب مقررات صورت می گیرد.

     مانعی از جانب دولت برای واگذاری ها وجود دارد؟

    سبحانی: مانع و مقاومت از سوی بخش دولتی برای واگذاریها همواره بوده و هست وارتباطی به امسال و سال‌های قبل ندارد و معمولا چارچوب واگذاری‌ها در سازمان خصوصی سازی به نحوی صورت می‌گیرد که در نحوه واگذاری‌ها دچار مشکل نخواهیم شد و این درحالی است که با وجود مقاوت‌های بسیار در قبل و بعد از واگذاری شرکتها از سوی دولت تمام تلاش خود را می کنیم تا واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی به بهترین نحو ممکن انجام شود.

    مسیر واگذاری ها در بخش خصوصی چگونه است؟

    مسیر واگذاری‌ها به بخش خصوصی مسیر پرتلاطم و سختی است که خوشبختانه سازمان خصوصی سازی با به کاری گیری مراحل قانونمند و نظامند در جهت واگذاری ها قدم برداشته وامیدواریم سایرین نیزاز این امر استقبال کرده تا سایرین نیز مشارکت بیشتری در واگذاری‌ها داشته باشند.

     نحوه پرداخت ارزش واگذاری‌ها به چه صورت است؟

    سبحانی: در هنگام واگذاری مطابق قانون سازمان خصوصی سازی می‌تواند بین 10 تا 100 درصد ارزش معامله را به صورت نقدی طلب کند و در برخی مواقع ممکن است مبلغ به صورت کامل و در برخی مواقع در چند قسط دریافت شود و این امر به نحوی صورت می گیرد که مشکلی برای دریافت وجه نقد در مراحل بعدی ایجاد نشود.

    تکلیف بدهی سازمان مخابرات به سازمان خصوصی سازی چه شد؟

    سبحانی: شرکت اعتماد مبین قرار است بدهی خود را به صورت تهاتر به سازمان خصوصی‌سازی پرداخت کند که برای انجام این مراحل فرصت بیشتری از سازمان خصوصی سازی طلب کرده و این فرصت از سوی این سازمان برای انجام مراحل قانونی تهاتر داده شده است.

     روند قانونی پرداخت بدهی به چه صورت پیش می‌رود؟

    سبحانی: شرکت اعتماد مبین بابت طلب‌ خود از دولت قرار است این طلب را با تهاتر به سازمان خصوصی‌سازی بابت بدهی مخابرات پرداخت کند که برای طی شدن مراحل قانونی فرصت بیشتری درخواست کرده است و با نظارتی که از سوی سازمان خصوصی‌سازی صورت گرفته خوشبختانه مراحل قانونی آن به خوبی در حال طی شدن است.

    روش تهاتر بدهی به چه صورت انجام خواهد شد؟

    سبحانی: در روند تهاتر طرف بدهکار به شرکت اعتماد مبین از سازمان خصوصی‌سازی استعلام بدهی این شرکت را گرفته و پس از تایید از سوی این سازمان بدهی به صورت تهاتر به حساب خزانه واریز خواهد شد؛ جریان پرداخت بدهی به صورت تهاتر در حال طی شدن است که اگر این موضوع به نتیجه مطلوب رسیده در صورت اجرایی نشدن، مراحل اخذ بدهی را طریق دیگری پیگیری خواهیم کرد.

     تکلیف مجوز شورای عالی اصل 44 در مورد واریز سود سهام عدالت چه شد؟

    سبحانی: تا در مورد جزئیات سهام عدالت در زمان واریز سود به نتیجه نرسیم هیچ پاسخی به سوالات مربوط به سود و زمان واریز آن نخواهیم داد.

    برچسب ها