عصر خودرو

با کسری شمش سرب و افزایش تقاضای چین؛

افزایش تقاضا برای سرب ادامه دارد

عصر بازار- قیمت شمش سرب در یک ماه اخیر برخلاف بسیاری از دیگر کامودیتی‌ها روند رو به‌ رشدی را طی کرده است. هرچند قیمت شمش سرب در ۳ دسامبر به بیشترین میزان خود طی ماه جاری رسید و بعد از آن با افت شدیدی مواجه شد، اما پس از ۷ دسامبر به روند صعودی خود بازگشت.

افزایش تقاضا برای سرب ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، میزان موجودی و قیمت سرب در انبارهای بورس فلزات لندن از 15 نوامبر تا 15 دسامبر در نمودار 1 آورده شده است. همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، قیمت سرب در ماه اخیر نسبت به ماه گذاشته روند افزایشی داشته است و از 2 هزار و 420 دلار به‌ازای هر تن در 15 نوامبر، به 2 هزار و 511 دلار به‌ازای هر تن در 15 دسامبر رسید که این امر به معنی افزایش 3.7 درصدی قیمت طی این یک ماه بوده است. بنابر گزارش متال‌ماینر (Metal Miner)، کسری شمش سرب و افزایش تقاضای چین، محرک افزایش قیمت سرب در ماه جاری و محرک قیمت سرب تا پایان دسامبر خواهد بود.    

                  

    میزان موجودی شمش سرب در بازار بورس فلزات لندن در روز ابتدایی معاملات هفته گذشته یعنی 11 دسامبر معادل 145 هزار و 750 تن بود که با کاهش 0.8 درصدی طی یک هفته، به 144 هزار و 550 تن در روز جمعه 15 دسامبر رسید. همچنین قیمت شمش سرب در بازار بورس فلزات لندن در روز دوشنبه 11 دسامبر معادل 2 هزار و 495 دلار به‌ازای هر تن بود و تا روز 13 دسامبر روند صعودی را طی کرد و به 2 هزار و 515 دلار به‌ازای هر تن رسید؛ اما این روند در روز 14 دسامبر ادامه نیافت و قیمت به 2 هزار و 473 دلار به‌ازای هر تن رسید. اما دوباره و در روز 15 دسامبر قیمت سرب روند صعودی پیدا کرد و با رشد 1.5 درصدی نسبت به روز قبل خود به 2 هزار و 511 دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

    بنابر گزارش گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی (ILZSG)، میزان کمبود سرب در سال 2017 معادل 125 هزار تن تخمین زده شده است، همچنین این گروه پیش‌بینی کرده است که میزان کمبود سرب در سال 2018 به 45 هزار تن خواهد رسید. بنابر گزارش متال‌ماینر (Metal Miner)، کمبود جهانی سرب تا حد زیادی مربوط به کاهش تولید شمش سرب در ایالات متحده آمریکا و افزایش تقاضای سرب توسط کشور چین است.

    میزان تولید شمش سرب تصفیه شده در ایالات متحده آمریکا در سال جاری 10.9 درصد کاهش پیدا کرد که علت این امر، کاهش تولید شمش سرب واحد تولید سرب Quemetco در ایالت کالیفرنیا بوده است. گفتنی است که عمده واردات شمش سرب این کشور برای تأمین مازاد تقاضا در سال 2017 از مکزیک و کره جنوبی صورت گرفت.

    میزان تقاضای چین نیز برای شمش سرب در سال جاری افزایش داشت که همین امر یکی از محرک‌های قیمت سرب بود. در روز 11 دسامبر بانک مرکزی چین اعلام کرد که 168 میلیارد دلار وام بانکی در ماه نوامبر داده است که این رقم از عدد اولیه اعلام شده یعنی 120 میلیارد دلار بسیار بالاتر بود و نشان از رونق اقتصادی در این ماه داشت و همین خبر مناسبی برای بازار کامودیتی‌ها بود که می‌تواند محرک قیمت‌ها باشد

    برچسب ها