عصر خودرو

تعرفه واردات فولاد باید افزایش یابد

بسته خروج از رکود در بازار فولاد تاثیری ندارد

عصر بازار: از ابتدای سال ۹۴ در بازار داخلی فولاد رکود تعمیق یافته است. به عقیده کارشناسان لازمه خروج رکود در بازار فولاد این است که باید تقاضایی در بازار وارد شود و طرح‌های عمرانی جریان بگیرند تا وضعیت بازار مقداری رو به بهبود حرکت کند.

بسته خروج از رکود در بازار فولاد تاثیری ندارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، کارشناسان بر این باورند که در پنج شش ماه آینده طرح‌های عمرانی و ساخت و ساز مسکن یک تکان جدی خواهد داشت و در بازار فولاد شاهد رونق خواهیم بود. یکی از راهکارهایی هم که برای خروج از رکود در نظر گرفته شده این است که دولت در بخش مسکن به اصطلاح سیاست‌های تشویقی و سیاست‌های تسهیلاتی را اعمال کند تا این امر موجب رونق در بازار مسکن شود چرا که اگر مسکن رونق پیدا کند بازار فولاد هم از رکود خارج خواهد شد. اقتصادنیوز در گفت‌وگو با بهادر احرامیان، مدیرعامل فولاد یزد به راهکارهای خروج از رکود بازار فولاد پرداخته است. بسته خروج از رکود دولت تغییر چشمگیری در صنعت فولاد ایجاد نخواهد کرد.

    با توجه به رکودی که در بازار مسکن وجود دارد، چه تاثیری در بازار فولاد گذاشته شده است؟
    باید بگوییم که طبیعتاً در کشور ما 70 درصد مصرف فولاد در مقاطع عریض و طویل هستند که بیشتر محصولات فولادی ما صرف مصارف ساختمانی می‌شود. طبیعتاً وقتی که تقاضای ساخت و ساز پایین بیاید در بخش محصولات فولادی هم اثر بسیاری می‌گذارد و این امر همان بحث ناشی از رکودی است که در بخش ساختمان وجود دارد کاهش تقاضای فولاد ما معمولاً در بخش مقاطع عریض یعنی ورق‌ها تقاضای بسیاری داریم که این تقاضاهای پایداری هستند.

    وضعیت تولید فولاد از ابتدای سال 94 تاکنون چگونه بوده است و نسبت به مشابه سال گذشته با چه تغییراتی مواجه شده است؟
    ظاهراً در حال حاضر تولید فولاد داخلی کاهش حدود هشت درصدی را نشان می‌دهد.

    مشکل عمده تولیدکنندگان فولاد چیست؟
    یکی از مشکلات عمده این است که مقداری بحث اضافه ظرفیت داریم، رکود جهانی دراین امر واقعاً موثر است. اگر بخواهیم به درستی این قضیه را نگاه کنیم وضعیت فولاد و رکود در صنعت فولاد داخلی امروز صنعت ناشی از عوامل داخلی نیست، بلکه صنعت جهانی فولاد هم همین شرایط را تجربه می‌کند و اضافه شدن این دو پارامتر در کنار یکدیگر فضا را بسیار مشکل کرده است برای صنعت داخلی فولاد کشور.

    چه راهکارهایی برای خروج از رکود ارائه می‌کنید؟
    به هر صورت این را می‌دانیم که صنعت فولاد کالای واسطه‌ای است و به خودی خود این صنعت به تنهایی نمی‌تواند اقدامی انجام دهد که بتواند از رکود خارج شود. باید تقاضا برای محصولاتی که در آن فولاد مصرف می‌شود بالاتر رود تا باعث شود این صنعت از رکود خارج شود. ولی در کوتاه‌مدت می‌شود گفت که به عنوان یک راهکار میانی باز شدن امکان صادرات و تاثیر صادرات بتواند تا حدی به بهبود وضع موجود کمک کند.

    نظر شما در خصوص ورود محصولات چینی‌ها به بازار فولاد ما چیست و نقش دولت در این قضیه چیست؟
    دولت می‌تواند با ایجاد عوارض وارداتی جلوی محصولات چینی را بگیرد. نکته مهم این است که هیچ کدام یک از فولادسازان مخالف رقابت سالم نیستند و همه معتقد هستند باید بتوانیم در بازار رقابت بکنیم. مشکلاتی که ما با محصولات چینی داریم این است که کشور چین دام کننده فولاد است محصولات فولادی خود را به زیر قیمت تمام شده می‌فروشند به همین دلیل است که بیش از 40 کشور دنیا چین را به عنوان یک دام کننده فولاد شناختند و عوارض دامپینگ در برابر محصولات چینی وضع کردند. ما هم به همین دلیل انتظار دایم که به هر صورت عوارض واردات در محصولات چینی که مبدا اصلی واردات ایران چین است عوارض کلی روی عوارض واردتی فولاد افزایش پیدا کند.

    میزان مصرف سالانه داخلی ما چقدر برآورد شده است؟
    برآوردها مختلف است ولی می‌شود گفت که امسال هم کاهش مصرف داشتیم چیزی معادل تولیدی که داشتیم.

    با توافق ایران با 1+5 و با اجرایی شدن برجام تاثیری در بازار فولاد ایجاد نمی‌شود؟
    با اجرایی شدن برجام فقط در حدی که بتوانیم صادرات را تسهیل کنیم که آن بازار هم شدیداً رقابتی است و روی این حساب تغییر خیلی بزرگی نمی‌شود انتظار داشت از ناحیه اثرات برجام.

    پیش‌بینی شما از چشم‌انداز آینده فولاد چیست؟
    همه چیز بستگی به وضعیت اقتصادی کشور دارد. به هر حال نتیجه بسته رکود که البته خیلی انتظار نمی‌رود تغییر بزرگی روی صنعت فولاد ایجاد بکند. بیشتر اثرات را باید روی صنعت‌های دیگر ببینیم روی این حساب کم و بیش در آینده نزدیک تغییری در وضعیت بازار فولاد مشاهده نخواهیم کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها