عصر خودرو

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی:

بانک‌ها تحمل کاهش نرخ سود را ندارند

عصر بازار: رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: بانک‌ها در شرایط فعلی با محدودیت‌هایی روبرو هستند که نمی‌توانند کاهش نرخ سود‌ها را تحمل کنند و اینکه بانک‌ها برای کاهش نرخ سود جلسه گذاشتند بیشتر یک نمایش بود.

بانک‌ها تحمل کاهش نرخ سود را ندارند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علی سنگینیان اظهار کرد: با افزایش یا کاهش دستوری نرخ‌ سود بانکی موافق نیستم، چرا که تجربه نشان داده است که این روش نمی‌تواند موفق باشد.

    وی افزود: بانک‌ها در شرایط فعلی با محدودیت‌هایی روبرو هستند که نمی‌توانند کاهش نرخ سود‌ها را تحمل کنند. اینکه بانک‌ها برای کاهش نرخ سود جلسه گذاشتند بیشتر یک نمایش و پز سیاسی بود، چرا که در شرایطی که بانک‌ها عملا تحمل کاهش نرخ سود را ندارند و رقابتی که بین بانک‌ها برای جذب نقدینگی وجود دارد این امکان را از آن‌ها می‌گیرد.

    سنگینیان ادامه داد: اگر قرار است نرخ سود کاهش پیدا کند بهتر است در راستای بسته جدید اقتصادی باشد که قرار است اسناد بانک‌ها را تنظیم کند و به بازار بین بانکی نظم بدهد، حرکت کند.

    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه بسته جدید تا چه میزان در فضای اقتصادی اثرگذار خواهد بود؟ گفت: مشکل اقتصاد ما بزرگتر و بنیادی تری از اجرای این بسته است. البته این طرح جدید می‌تواند به عنوان مشوق در بعضی بخش‌ها حرکتی ایجاد کند اما با توجه به عمق رکود و حجم مشکلات، اثر‌گذاری زیادی نخواهد داشت.

    وی افزود: به هر حال دولت برای خروج از رکود ابزار دیگری ندارد. تنها ابزاری که دولت و بانک مرکزی در حال حاضر در اختیار دارد نقدینگی و پولی است. اگر ابزار پولی با حجم زیاد تزریق شود مطمئنا باعث افزایش تورم خواهد شد؛ بنابراین دولت در این شرایط یک راه میانه را انتخاب و از ابزار پولی استفاده کرده است اما برای اینکه نگران تورم نباشد حجم کوچکی را برای این پول تعریف کرده است لذا این طرح اثرات تورمی زیادی نخواهد داشت.

    سنگینیان با بیان اینکه طرح جدید می‌تواند به قدرت خرید مردم در برخی بخش‌ها از جمله خودرو کمک کند، گفت: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که ایجاد شده پایین آمدن تقاضا و فروش محصولات صنایع است و اینکه رکود باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است؛ بنابراین با این طرح می‌توان به مشکل فروش برخی صنایع کمک کرد.

    وی همچنین درباره برنامه‌ها و پیشنهادات جدید کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی به دولت گفت: تا کنون جلساتی را برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها داشته‌ایم. همچنین پیشنهاداتی را به بانک مرکزی ارائه کردیم تا بانک‌ها از وضعیت نامناسب ترازنامه شان خارج شوند و قدرت واقعی بانک‌ها افزایش یابد و به بازار سرمایه کمک کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها