عصر خودرو

کارشناس دیپلماسی انرژی:

جایگاه گاز ایران در جهان شایسته نیست

عصر بازار- نماینده سابق ایران در اوپک با تاکید بر اینکه جایگاه گاز ایران در جهان شایسته نیست، به تشریح وضعیت عملکرد ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گازی در جهان پرداخت.

جایگاه گاز ایران در جهان شایسته نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، محمدعلی خطیبی با بیان اینکه گاز در ایران در جایگاه واقعی خود قرار ندارد، تصریح کرد: چنانچه ذخایر گاز کشور را با ذخایر نفت مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که ذخایر گازی ایران در جهان اول است، اما در نفت در رتبه سوم یا چهارم قرار داریم. به عبارتی دیگر در کشور ما، در حال حاضر گاز زیرمجموعه نفت است. در حالی که این نفت است که باید زیرمجموعه گاز قرار بگیرد.

    وی بر لزوم تشکیل وزارت گاز در کشور تاکید کرد و گفت: آینده انرژی جهان بر اساس گاز پیش می‌رود و تا زمانی که در کشور گاز زیرمجموعه نفت باشد، جایگاه واقعی خود را پیدا نخواهد کرد.

    نماینده سابق ایران در اوپک با تاکید بر اینکه جایگاه گاز در ایران مغفول واقع شده است، افزود: اگر وزارت گاز راه‌اندازی شود، کار عجیبی صورت نگرفته است و در آن زمان گاز محور توسعه در کشور قرار می‌گیرد و در آن شرایط می‌تواند برای کشور درآمدزایی ارزی داشته باشد.

    خطیبی با بیان اینکه جایگاه گاز در ایران از نظر ساختاری دچار مشکل است، افزود: ایران می‌تواند به شکل‌های متنوع از قبیل راه‌اندازی خط لوله LNG ساخت  فرآورده‌های متشکل از گاز و ... در بازارهای جهانی گاز سهم داشته باشد. البته در برخی از بخش‌ها مانند LNG فعالیت‌هایی کرده است اما تولید نداشته است.

    وی با بیان اینکه باید در ایران نگاه تازه‌ای به گاز ایجاد شود، تصریح کرد: گاز نباید گرفتار نفت باشد.

    نماینده سابق ایران در اوپک در ادامه با اشاره به عملکرد شرکت ملی گاز ایران در زمینه گازرسانی به استان‌ های کشور اظهار کرد: هر سال در فصل زمستان شرکت ملی گاز ایران اعلام می‌کند در تامین نیازهای داخلی مشکلی ندارد اما زمانی که سرما به اوج خود می‌رسد، با قطع گاز در برخی از استان‌ها مواجه می‌شویم. این موضوع حاکی از آن است که در تامین نیازهای داخلی دچار مشکل هستیم و شبکه‌های گازرسانی استانی از ساختار مطلوبی برخوردار نیستند.

    خطیبی با اشاره به وضعیت گازرسانی به استان‌های شمالی کشور گفت: استان‌های شمالی که در آخر خط شبکه‌های گازرسانی هستند، با افت فشار گاز در زمستان مواجه می‌شوند و بنابراین زیرساخت‌های شبکه‌های داخلی باید اصلاح شود تا این استان‌ها در فصل زمستان و با کاهش دما دچار مشکل نشوند.

    وی با اشاره به نقش گاز در کشور در بخش حمل و نقل گفت: از سوی دیگر در کشور زیر ساخت‌های لازم برای استفاده از گاز در بخش حمل و نقل وجود ندارد. استفاده از LPG می‌تواند تحول عظیمی در حمل و نقل ایجاد کند که در کشور ما مغفول مانده است. این در حالی است که خودروهایی که از LPG استفاده می‌کنند، هشت برابر خودروهایی که از CNG استفاده می‌کنند، پیمایش بیشتری دارد.

    نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: همچنین نوسانات قیمت خوراک در بخش پتروشیمی مشکل دیگری است که گاز کشور با آن مواجه است. نوسانات قیمت خوراک پتروشیمی‌ها را دچار مشکل کرده است.

    خطیبی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران در بخش صادرات گاز هنوز در ابتدای راه قرار دارد، افزود: تا زمانی که زیرساخت‌ها در بخش گاز اصلاح نشود و وزارت گاز به صورت مستقل فعالیت نکند، در بخش صادرات گاز نیز با مشکل مواجه هستیم. جایگاه گاز ایران در جهان شایسته نیست. با وجود اینکه نباید در صادرات گاز محدود به کشورهای همسایه باشیم و باید افق دید خود را گسترش دهیم اما هنوز در بخش صادرات گاز به کشورهای همسایه هم مشکل داریم. ایران باید هاب بازار جهانی گاز باشد.

    وی با اشاره به قراردادهای صادرات گاز گفت: قراردادهای صادرات گاز به کشورهای همسایه متعلق به دولت‌های قبل است و دولت یازدهم و دوازدهم نتوانسته‌اند قرارداد جدیدی را برای صادرات گاز امضا و اجرا کند.

    نماینده سابق ایران در اوپک با تاکید بر اینکه شرکت ملی گاز باید هویت مستقل داشته باشد، افزود: منابع رسمی خارجی اعلام کرده‌اند که ایران بزرگترین دارنده گاز در جهان است بنابراین شرکت ملی گاز باید متناسب با این جایگاه رفتار کند و در دنیا شناخته شود.

    برچسب ها