عصر خودرو

مدیرعامل ایمیدرو مطرح کرد:

اختصاص بودجه یک و نیم میلیاردی برای معادن کوچک و روستایی

عصر بازار- کرباسیان گفت: دولت در خصوص معادن کوچک و روستایی، بودجه یک و نیم میلیاردی اختصاص داده است .

اختصاص بودجه یک و نیم میلیاردی برای معادن کوچک و روستایی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی کرباسیان مدیرعامل سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در حاشیه نشست خبری این سازمان اظهار کرد: یکی از بحث های مهم اقتصاد مقاومتی توجه به معدن و صنایع معدنی است که با کمک رسانه ها توانستیم این موضوع را در اولویت برنامه های دولت و مجلس شورای اسلامی هم قرار دهیم.

    وی در ادامه افزود: وزارت صنعت معدن و تجارت از ایمیدرو خواست که یک نقشه راه 4 ساله برای توسعه معدن و صنایع معدنی ارائه دهد.

    کرباسیان اضافه کرد: نقشه راهی با 76 بند توسط ایمیدرو تهیه شده و به مجلس شورای اسلامی ارائه داده‌ایم که اجرای آن مستلزم همکاری و هماهنگی دولت، ایمیدرو، وزارت صمت، مجلس و فعالان بخش خصوصی است.

    مدیر عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تصریح کرد: بحث تأمین زنجیره فولاد یکی از مهمترین بندهای طرح ذکر شده است که به دلیل واگذاری های اشتباهی که در سال های گذشته به نام خصوصی سازی در حوزه معدن صورت گرفت زنجیره فولاد را از هم گسسته کرد.

    وی با اشاره به تشکیل جلسات متعددی با مسوولان، پیمانکاران در بخش خصوصی معدن گفت: توجه به ماشین آلات و تکنولوژی معدنی برای پیشرفت این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است و پیشنهاداتی در این زمینه به وزارت، صنعت و معدن و تجارت ارائه داده و امیدواریم در آینده شاهد پیشرفت های خوبی در زمینه تکنولوژی معادن باشیم.

    این مقام مسوول با تأکید بر پیگیری موازین اقتصاد مقاومتی بیان کرد: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی و دولت در خصوص معادن کوچک و روستایی بودجه یک و نیم میلیاردی اختصاص داده اند که این امر در آینده موجب محرومیت زدایی در این حوزه و افزایش اشتغال زایی خواهد شد.

    کرباسیان ادامه داد: یکی از اتفاقات خوبی که در دولت دوازدهم رخ داد، هماهنگی بین ایمیدرو و سازمان زمین شناسی بود که اولین جلسه آن نیز سه شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد .

    مدیر عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تصریح کرد: در سال های گذشته در حوزه معدن بیشتر صادرکننده مواد خام بودیم، به طوریکه صادرات سنگ آهن به خارج از کشور 23 میلیون تن بود، اما بر اساس آمار در 8 ماهه نخست امسال میزان صادرات آهن اسفنجی 14 درصد، کنسانتره 18 درصد و گندله 26 درصد افزایش داشته است.

    سهم صادرات 22 درصدی معدن از کل صادرات کشور
    وی در ادامه گفت: مجموع صادرات زنجیره فولاد در سال گذشته 5 میلیون و 80 هزار تن بوده است و پیش بینی می کنیم با ادامۀ روند رو به رشد کنونی، این عدد به 8 میلیون تن خواهد رسید.

    این مقام مسوول تاکید کرد: سهم صادرات 22 درصدی معدن از کل صادرات کشور نشان دهنده آن است که معدن و صنایع معدنی یک حوزه اشتغال زا بوده و می تواند درآمد خوبی برای کشور ایجاد کند.

    کرباسیان با اشاره به افتتاح کارخانه های نیریز و سبزوار و گندله سازی سنگان اذعان کرد: سنگان در گذشته منطقه محرومی بود که با سرمایه گذاری وسیعی که در جهت گسترش معادن این منطقه صورت گرفت، حدود 4 هزار شغل ایجاد شد و با افتتاح کارخانه های سنگان در آینده اشتغال پایدار بیشتری برای منطقه و استان بوجود خواهد آمد.

    ایجاد 45 هزار شغل، دستاورد ایمیدرو
    مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، اضافه کرد: ایمیدرو توانسته ظرف چند سال گذشته 45 هزار شغل به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کند و در این سازمان سعی کرده ایم همیشه حامی بخش خصوصی باشیم و هر جا که بخش خصوصی آمادگی داشته باشد ما خود را کنار می کشیم.

    وی تصریح کرد: علاوه بر تکمیل طرح های نیمه تمام، جذب سرمایه از بخش خصوصی، بهره برداری از 7 طرح فولادی، ایمیدرو چند پروژه بزرگ دیگر را هم آغاز کرده که یکی دیگر از آنها پروژه معدن تیتانیوم کهنوج است که با تکنولوژی استرالیا و اروپا کار مهندسی و به زودی عمل اجرایی آن آغاز خواهد شد. همچنین شرکت آلمینیوم جنوب نیز پس از شروع موفقیت فعالیت های خود، قصد دارد ظرفیت تولید را افزایش دهد.

    این مقام مسوول یادآور شد: از 250 هزار کیلومتر مربع عملیات اکتشافی ما در کشور 45 هزار آن به مرحله رسیده که آگهی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی داده ایم و تا پایان سال نیز 17 محدوده دیگر نیز به اکتشاف خواهد رسید.

    کرباسیان در پایان گفت: برای حفظ محیط زیست و عدم آسیب دیدگی آن، از بهترین مشاوران دنیا در حوزه محیط زیست کمک گرفته ایم.

    برچسب ها