عصر خودرو

جذب سرمایه گذاری خارجی یکصد میلیون دلاری توسط یک کسب و کار نوین بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات

عصر بازار- یک کسب و کار نوین(استارت آپ) در راستای اهداف دولت یازدهم و دوازدهم برای جذب سرمایه گذاری خارجی موفق شد در بازه زمانی یکصد روز نخست دولت دوازدهم مبلغ یکصد میلیون دلار برای اهداف توسعه ای از منابع خارجی جذب کند.

جذب سرمایه گذاری خارجی یکصد میلیون دلاری توسط یک کسب و کار نوین بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 و با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
    با اجرای این برنامه روند رفت و آمد هیات های خارجی به کشورمان برای انجام سرمایه گذاری آغاز شد و بسیاری از کشورها تمایل خود را برای سرمایه گذاری در کشورمان ابراز داشتند.
    براساس گزارش عملکرد یکصد روز نخست دولت دوازدهم جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 1392 حدود 1.5 میلیارد دلار بوده که در سال 1395 به حدود 2.1 میلیارد دلار افزایش یافته است.
    ضمن اینکه سرمایه گذاری خارجی مصوب در سال 1392 حدود 1.4میلیارد دلار بود که با پیشرفت مذاکرات هسته ای و تصویب برجام، حجم سرمایه مصوب در سال 1395 به 10.4 میلیارد دلار رسید.
    در سه ماه ابتدایی سال 1396 تعداد 26 طرح به مجموع ارزش 8. 885 میلیون دلار و در سه ماه دوم تعداد 36 طرح به مجموع ارزش 3012 میلیون دلار در هیات سرمایه گذاری خارجی به تصویب رسیده است.
    همچنین دولت دوازدهم در راستای پیگیری پروژههای اقتصاد مقاومتی طرحهای زیر را در قالب برنامه اجرایی 'افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی به منظور گسترش بهره وری دانش بنیان حوزه هایی که قابلیت جذب بالا دارد' با جدیت بیشتری در دستور کار قرارداد، بطوری که در مجموع9 طرح سرمایه گذاری خارجی در حوزه دانش بنیان با مشارکت طرف های اروپایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار مصوب شد.
    یکی از این سرمایه گذاری های مصوب شده توسط یک کسب و کارنوپا(استارت آپ) صورت گرفته است که سرمایه‌گذاری خارجی که در این کسب و کارنوین بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان تنها سرمایه‌گذاری خارجی در بخش فناوری اطلاعات ایران در بازه زمانی یکصد روزه نخست دولت دوازدهم معرفی شده است.
    این کسب و کارنوین ایرانی از دی‌ماه سال 1394 فرآیند جذب سرمایه را از طریق شرکت یک شرکت خارجی و به مبلغ 100 میلیون دلار در قالب افزایش سرمایه و در ازای 21 درصد سهام آغاز کرد.
    فرآیند جذب سرمایه با اخذ « مجوز سرمایه‌گذاری خارجی ( فیپا)»، از «سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران» در ماه های اخیرکامل شده است.
    منابع حاصل از این سرمایه‌گذاری برای بهبود زیرساخت‌های لجستیکی، توسعه‌ پلت‌فرم نرم‌افزاری، خلق فرصت‌های شغلی بیشتر در سراسر کشور، تاسیس بزرگترین مرکز پردازش کالای خاورمیانه و راه‌اندازی مرکز مجازی فروشندگان و تولیدکنندگان ایرانی (Marketplace) اختصاص یافته است.
    اکثریت سهام این کسب و کار نو همچنان در اختیار افراد و شرکت‌های ایرانی قرار دارد ضمن این‌که این سرمایه‌گذاری علاوه بر ارزش مادی منجر به انتقال دانش فنی و تجربیات مدیریتی تراز جهانی نیز شده است.
    نتایج این اتفاق به رشد و توسعه تجارت الکترونیک در کشور و جذب بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی کمک خواهد ‌کرد. پیش‌بینی می‌شود با توجه به توسعه زیرساخت‌ها و روند پیش رو، امسال ارزش این کسب و کار نوین ایرانی از مرز یک میلیارد دلار عبور کند.
    سوم مردادماه امسال محمود واعظی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم از ورود 85 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی به شبکه علمی کشور خبر داد و گفت: بزودی قرارداد سرمایه گذاری خارجی در فیبر نوری کشورمان به ارزش 750 میلیون یورو با یک شرکت اروپایی نهایی خواهد شد.
    وی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون ذکر نام شرکت اروپایی در این قرارداد، ورود شرکت های خارجی برای انجام سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشور را از مزایای اجرای برجام عنوان کرد.
    وی افزود: اجرای برجام ارتباط بخش های علمی و دانشگاهی کشورمان را که تا پیش از آن با مشکل مواجه بود، گسترش داد و ارتباط اساتید ایرانی را با جهان برای ارتقای سطح علمی کشور میسر کرد.
    عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه برجام دستاوردهای مهم و مختلفی برای کشورمان داشته است، از مهمترین دستاوردهای آن را در بخش های علمی و تکنولوژیک عنوان کرد.
    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تسهیل ارتباط بخش های فنی و تکنولوژی کشور با مجامع جهانی در سایه اجرای برجام اشاره کرد و گفت: برجام زمینه ورود فناوری های جدید را فراهم کرد .
    به گفته واعظی، اکنون بسیاری از شرکت های ایرانی دارای بازارهای صادراتی شده اند و می توانند محصول های تولیدی خود را به راحتی صادر کنند.
     وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این از علاقه یک سرمایه گذار خارجی برای سرمایه گذاری مشترک در پروژه فیبر نوری ایران خبر داده و گفته بود: با جذب این سرمایه گذاری، هشت کلانشهر کشور با همکاری سرمایه گذار خارجی به شبکه فیبر نوری مجهز می شوند.

    برچسب ها