عصر خودرو

حراج سکه را متوقف کنید

عصر بازار- حدود یک ماه پیش که قیمت سکه یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان شد،بانک مرکزی برای از بین بردن حباب ۲۰۰ هزار تومانی سکه حراج کردعلیرغم حراج چند ده هزار سکه، قیمت در حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار باقی مانده و حباب هچنان باقی است.با این وضع حراج تا کی ادامه می یابد؟

حراج سکه را متوقف کنید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از تسنیم، بعد از افزایش قیمت ها در بازار طلا و سکه و البته حبابی شدن قیمت ها در این بازار، بانک مرکزی تصمیم گرفت با حراج، حباب را بین ببرد و به بازار ورود کند.

    بنابراین بانک مرکزی با هدف کنترل قیمت ها و از بین بردن حباب، تا کنون 9 جلسه حراج سکه در بانک کارگشایی برگزار کرده و طبق اعلام مسئول این بانک تا کنون، حدود 35 هزار قطعه سکه به فروش رسانده است.

    از زمان آغاز حراج سکه تا کنون نقدهای فراوانی به سیاست بانک مرکزی وارد شده که مهمترین آن این است که حباب قیمت ها از بین نرفت و حراج بی فایده بوده است.

    البته مسئولان حراج و دلال هایی که پای ثابت حراج های بانکی هستند، معتقدند اگر حراج نبود، قیمت سکه از یک میلیون و 500 هزار تومان هم عبور می کرد این درحالی است که فعالان بازار طلا معتقدند سود حراج فقط به جیب دلال ها می رود.

    مشاهدات عینی خبرنگار ما از محل برگزاری حراج سکه، حکایت از آن دارد که طی این چند جلسه، پای ثابت حراج های بانکی، دلال های بازار سکه بوده اند. دلال‌هایی که صدای مردم را در آورده اند و عملاً اجازه نمیدهند تا مردم عادی هم دست پر از این حراج ها بیرون بروند.

    مردم می گویند: دلال ها قیمت ها را خودشان بالا می برند و اجازه نمیدهند تا مردم با قیمت پایین، خرید کنند. این درحالی است که دلال ها معتقدند: مردم نباید به حراج بیایند و بازار را بهم بزنند.

    یکی از این دلال ها به خبرنگار ما می گوید: مردم در این حراج، هول می شوند و بدون اطلاع قیمت را بالا می برند و همین باعث می شود که سکه در حراج هم با حباب 120-130 هزار تومانی به فروش برسد.

    البته گزارش های رسیده از نهمین حراج سکه که روز گذشته در خیابان مولوی برگزار شد حکایت از آن دارد که حضور فیزیکی مردم در حراج نسبت به جلسات قبل کاهش چشم گیری داشته است.

    این یعنی، مردم از حراج سکه بیرون رفتند و دلال ها ماندند و سکه هایی که بدون محدودیت می توانند بخرند! طبق اعلام مسئول بانک کارگشایی میزان فروش سکه نسبت به جلسات قبل فرقی نکرد و فقط مردم عادی که قبلاً می آمدند و خریدی نداشتند، دیگر نیامدند.

    استدلال مسئولان بانکی از حضور مردم و دلال ها در حراج سکه این است که حضور مردم کمکی به سیاست بانک مرکزی مبنی بر عرضه سکه نمی کند بلکه باعث دپوی سکه ها در منازل می شود. ولی اگر دلال ها سکه ها را بخرند آنها را وارد بازار می کنند.

    بانک مرکزی هم به دنبال این است که سکه ها وارد بازار شوند؛ حال آنکه دلال ها واسطه تزریق سکه به بازار باشند؛ البته نگرانی فعالان و کارشناسان این بازار این است که دلال ها هم به دپوی سکه روی بیاورند. هر چند که بنظر می رسد این سیاست از سوی تعدادی از دلال ها در دستور کار قرار گرفته و بنا دارند سکه ها را دپو کرده تا اجازه ندهند قیمت ها در بازار کاهش یابد.

    سلیمانی، رئیس بانک کارگشایی درباره سیاست دولت برای ادامه حراج سکه می گوید: به مرور استقبال از حراجی کمتر شده و قیمت‌ها به واقعیت نزدیک‌ می شود، با این حال همچنان پایانی برای حراجی سکه وجود ندارد و تا زمانی که بانک مرکزی دستور دهد، این اقدام انجام خواهد شد.

    وی معتقد است که بعد از کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، حراج اثر خود را در قیمت ها نشان داد؛ و در حراج های آتی به طور حتم قیمت ها بازهم سیرنزولی را خواهد داشت.

    مشخص نیست که بانک مرکزی تا چه زمانی قصد ادامه حراج سکه را داشته باشد؛ شاید بانک مرکزی کماکان بخواهد با ادامه حراج، نقدینگی را از بازار جمع کند و سکه هایی را که ضرب کرده بفروشد.

    به گزارش خبرگزاری تسنیم، حدود یک ماه پیش که قیمت سکه یک میلیون و 440 هزار تومان شد، کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا گفته بود، قیمت سکه 200 هزار تومان حباب دارد. حال با گذشت بیش از 3 هفته و حراج چند ده هزار سکه، قیمت در حد یک میلیون و 400 هزار تومان باقی مانده و حباب هم هنوز باقی است.

    برچسب ها