عصر خودرو

در روزهای آینده و در بورس فلزات لندن؛

نوسان قیمت آلومینیوم ادامه دارد

عصر بازار- در هفته گذشته (هفته دوم دسامبر)، قیمت هر تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن به کمتر از یک هزار و ۹۹۲ دلار افت کرد که کمترین میزان آن از هفته دوم آگوست ۲۰۱۷ به بعد بود. در مجموع، این فلز هفته گذشته را با میانگین قیمتی ۲.۰۰۹ دلار به‌ازای هر تن سپری کرد که نسبت به یک هفته پیش از آن، افت ۰.۷۳ درصدی داشت.

نوسان قیمت آلومینیوم ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، در هفته گذشته، قیمت آلومینیوم به روند اصلاحی خود از هفته‌های پیشین ادامه داد. در نمودار 1، روند تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم را به‌همراه نوسانات موجودی انبارهای این فلز در بورس فلزات لندن طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، با وجود اینکه موجودی انبارهای آلومینیوم طی هفته گذشته با رشد همراه بود، قیمت آلومینیوم پس از نزدیک شدن به سطح حمایتی در هفته گذشته روند صعودی به خود گرفت.

    در روز دوشنبه، 11 دسامبر، قیمت هر تن آلومینیوم با وجود افت ارزش دلار نسبت به روز جمعه، کاهش جزئی داشت. در این روز به موجودی انبارهای آلومینیوم، 2.9 هزار تن اضافه شد که از عوامل تضعیف‌کننده قیمت بود. از مهم‌ترین عوامل در بازار طی این روز، می‌توان به انتشار آمار تورم مصرف‌کننده در چین طی ماه نوامبر در روز جمعه اشاره کرد که نسبت به ماه پیش‌تر، مقداری کمتر را نشان می‌داد. همچنین نزدیک شدن آلومینیوم به سطح حمایتی 1.990 دلار بر تن در این روز سبب شد تا در روزهای بعد قیمت آلومینیوم روند رو به رشد را سپری کند.

    به این ترتیب در روز سه‌شنبه، 12 دسامبر، با رشد خوب 0.6 درصدی همراه شد و به سطح 2.004 دلار به‌ازای هر تن رسید. از اصلی‌ترین عوامل رشد قیمت آلومینیوم در کنار بسیاری از فلزات پایه، افزایش تسهیلات عرضه شده در چین طی ماه نوامبر بود که بیش از مقدار مورد انتظار بود؛ بنا به اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی چین، در ماه نوامبر در مجموع بالغ بر 1.12 تریلیون یوان (معادل تقریبا 168 میلیارد دلار) تسهیلات عرضه شد که بیش از 300 میلیارد یوان ( معادل تقریبا 45 میلیارد دلار)، بیشتر از مقدار مورد انتظار بود. در این روز همچنین 5.9 هزار تن به موجودی انبارها نیز اضافه شد.

    در روز چهارشنبه، 13 دسامبر، قیمت هر تن آلومینیوم، با افت همراه شد و به سطح 1،997 دلار به‌ازای هر تن سقوط کرد. البته در این روز افزایش 6.4 هزار تنی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن نیز به این افت قیمتی کمک کرد. در این روز به دلیل عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران از بازار که بابت نگرانی‌ها از کاهش نرخ مصوب بهره از سوی کمیته فدرال بازار باز (یکی از زیرمجموعه‌های فدرال رزرو) ممکن بود اتخاذ شود، بازار اکثر فلزات پایه شاهد افت قیمت بود؛ گرچه طی این روز بنا به گزارش بلومبرگ گمانه‌زنی‌هایی از افزایش نرخ بهره در بازار وجود داشت، ولی سرمایه‌گذاران برای به حداقل رساندن ریسک، از بازار عقب‌نشینی کردند و با بسته شدن موقعیت‌های خرید بازار، قیمت فلزات پایه از جمله آلومینیوم کاهش یافت.

    اما پس از اتمام جلسات کمیته فدرال بازار باز و نهایی شدن افزایش نرخ بهره، قیمت فلزات پایه روند صعودی را طی کردند؛ بر همین اساس، قیمت هر تن آلومینیوم در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، مجموعا با رشد 1.9 درصدی همراه شد و به سطح 2.036 دلار به‌ازای هر تن رسید. بنا به گزارش‌های کمیته فدرال بازار باز در روز چهارشنبه، چشم‌انداز اقتصادی ایالات متحده روشن و مثبت ارزیابی شد که در آن علاوه بر بهبود شاخص تولید ناخالص داخلی، انتظار می‌رود، نرخ تورم در زیر مقدار مورد هدف 2 درصد ادامه یابد.

    در حال حاضر که روند تغییرات قیمت آلومینیوم در بازار از قید عوامل بنیادین خارج شده، انتظار می‌رود که هفته‌های پایانی سال مطابق تغییرات ارزش دلار و آمار اقتصادی طی شود و اقتصادهای برتر جهان از جمله ایالات متحده و چین تعیین‌کننده اصلی قیمت آلومینیوم باشند. از همین رو، احتمالا قیمت هر تن آلومینیوم در نزدیکی سطح حمایتی نوسان می‌کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو