عصر خودرو

روند متعادل در فرابورس

عصر بازار: شاخص فرابورس پس از فراز و نشیب طی هفته جاری سرانجام روز گذشته با افزایش ۲/ ۲ واحدی نسبت به چهارشنبه گذشته عدد ۷۰۶/ ۵ واحد را نشان داد و به این ترتیب بازدهی ۰/ ۳ درصدی در کارنامه هفتگی آیفکس به ثبت رسید.

روند متعادل در فرابورس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، فرابورس نخستین روز کاری هفته را با معاملاتی پر حجم اما کم ارزش آغاز کرد به‌طوری‌که در این روز داد‌و‌ستد 6/ 76 میلیون سهمی به ارزش 669 میلیارد ریالی به ثبت رسید و شاخص نیز با 3 واحد کاهش به کار خود پایان داد. در معاملات روز یکشنبه نیز روند نزولی حاکم بر بازار تداوم یافته و آیفکس مجدد با یک واحد کاهش در محدوده 700 واحدی آرام گرفت. اما ارزش معاملات در این روز با جابه‌جا‌یی سنگین یک هزار و 975 میلیارد ریال از اوراق مشارکت مسکن مهر به 2 هزار و 800میلیارد ریال افزایش یافت. در روز دوشنبه نیز هرچند روند تعادلی در بازار شکل گرفت، اما به افزایش 3 واحدی شاخص ختم شد که با رشد 8 واحدی آیفکس در روز سه‌شنبه شدت گرفت؛ در این روز حجم و ارزش کل معاملات فرابورس به مدد معاملات بلوکی بانک آینده با جهش روبه‌رو‌ شد به‌طوری‌که معامله حدود 411 میلیون سهم به ارزش یک‌هزار و 500 میلیارد ریال در سامانه معاملاتی بازار به ثبت رسید. در این روز 235میلیون سهم بانک آینده به ارزش 402 میلیارد ریال به‌صورت بلوکی جابه‌جا‌ شد. هر چند در این روز اوراق اجاره بوتان نیز معاملات سنگین 500 میلیارد ریالی را شاهد بود.


    به این ترتیب در جریان معاملات هفته جاری بیش از 723 میلیون برگه اوراق بهادار در 60هزار و 54 مرتبه در فرابورس خرید و فروش شد که هر چند نسبت به هفته گذشته با کاهش 5/ 19درصدی در حجم و 6/ 1 درصدی در تعداد معامله‌گران روبه‌رو‌ شد، اما ارزش کل معاملات هفتگی رشد 3/ 36 درصدی را شاهد بود؛ ارزش معاملات فرابورس طی هفته مورد گزارش حدود 6 هزار و 737 میلیارد ریال بود. در جریان داد‌و‌ستد روز گذشته نیز 105میلیون و 650 هزار برگه اوراق بهادار به ارزش 973 میلیارد ریال در فرابورس داد‌وستد شد و شاخص آیفکس نیز تحت تاثیر منفی نمادهای ذوب آهن، پالایش نفت تهران، میدکو، پتروشیمی مارون و پترول با 1/ 4 واحد کاهش مواجه شد. در این روز ذوب آهن اصفهان هر چند با نوسان منفی 4 درصدی روبه‌رو‌ شد بیشترین حجم معاملات را با داد‌و‌ستد 8/ 14 میلیون سهمی به خود اختصاص داد، فولاد ارفع، فولاد آلیاژی یزد و میدکو نیز دیگر نمادهایی بودند که در این گروه با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند، اما زرین معدن آسیا و صنعت روی زنگان هر کدام به ترتیب با 5 و 8/ 2 درصد نوسان، سبزپوش شدند.


    در این روز پالایش نفت لاوان با معاملاتی به ارزش 61/ 9 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کرد و تنها نماد مثبت دیروز در گروه فرآورده‌های نفتی بود؛ در این گروه شرانل، شپاس، شراز و شتران نوسان منفی تا محدوده 2 درصد را تجربه کردند. در گروه محصولات شیمیایی نیز وضعیت تقریبا متعادل بود به‌طوری‌که پتروشیمی زاگرس به همراه حق تقدم پتروشیمی زنجان مثبت و در مقابل مارون، پترول و خراسان با کاهش قیمت همراه بودند، در این گروه پترول با معاملات 6/ 4 میلیون سهمی به ارزش 6/ 6میلیارد ریال در صدر قرار گرفت. در گروه قند و شکر نیز دو نماد فعال آن یعنی قشیر و قچار هر دو مثبت و نوسان 5 درصدی را به ثبت رساندند، معاملات این دو نماد نیز رونق نسبی داشت؛ قشیر با جابه‌جایی‌ 6 میلیون سهم به ارزش 2/ 14 میلیارد ریال و قچار با دادوستد 8/ 2 میلیون سهم به ارزش 5/ 6 میلیارد ریال همراه بود.


    گروه دارویی نیز از دیگر گروه‌‌های مثبت دیروز بود که تمامی نمادهای معامله شده در آن به‌جز حق تقدم داروسازی تولید‌دارو با افزایش قیمت همراه بودند؛ در این روز «دبالک» با نوسان مثبت 1/ 6 درصدی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد، همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز به این نماد با جابه‌جا‌یی بیش از 388 هزار سهم به ارزش 5/ 1 میلیارد ریال تعلق گرفت. اما وضعیت در گروه ساختمانی متفاوت بود، به‌طوری‌که بیشتر نمادهای این گروه با نوسان منفی به کار خود پایان دادند و نوسان مثبت آ س پ و ثغرب نیز کمتر از یک درصد بود. در این گروه سرمایه‌گذاری مسکن تهران با مبادله بیش از 822 هزار سهم به ارزش 1/ 1میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و نمادهای باغمیشه و ثپردیس نیز هر کدام با معاملات یک میلیارد ریالی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.


    طبق این گزارش، روز گذشته صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان بیشترین حجم معاملات ETF را با خرید و فروش 205هزار و 860 سهم رقم زد و داد‌و‌ستد 500هزار ورقه مشارکت گل‌گهر در صدر معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت. اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن با میانگین قیمت 69 هزار تومان خرید و فروش شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها