عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالای ایران :

حجم معاملات گندم صادراتی در بورس کالا، بیش از ۲ برابر افزایش یافت

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان این که حجم معاملات گندم در بورس کالا در ۹ ماه امسال از کل معاملات سال ۹۵ بیشتر بوده است، گفت: میزان گندم صادراتی معامله شده در سال جاری نیز با رشد بیش از ۲ برابری به رقم ۶۵ هزار و ۷۵۰ تن رسیده است.

حجم معاملات گندم صادراتی در بورس کالا، بیش از ۲ برابر افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، موفقیت اجرای طرح قیمت تضمینی برای دو محصول ذرت و جو در بورس کالا که از دو سال گذشته در کشور اجرایی شد، دولت را بر آن داشت تا این طرح را برای محصول استراتژیک گندم نیز اجرایی کند؛ بطوری که، از سال جاری شاهد اجرایی شدن این طرح برای محصول گندم به صورت آزمایشی در چهار استان هستیم.
    حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران با با تشریح جزئیات این طرح، بیان داشت: در کل سال 1395 حجم معاملات گندم داخلی و صادراتی در بورس کالای ایران 422 هزار تن بوده که از این میزان 391 هزار تن گندم در بازار داخلی به فروش رسیده و 31 هزار تن آن صادر شده است.
    سلطانی نژاد افزود: این در حالی است که از ابتدای امسال تا 15 آذر ماه سال جاری، یک میلیون و 210 هزار تن گندم در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته که با رشد چشمگیری همراه بوده است.
    به گفته وی، در سال جاری از کل معاملات به ثبت رسیده برای محصول گندم در بورس کالای ایران، یک میلیون و 145 هزار تن محصول در داخل به فروش رفته و حجم گندم صادراتی در سال جاری نیز با رشد بیش از دو برابری به رقم 65 هزار و 750 تن رسیده است.
    سلطانی نژاد مهم ترین اقدام بورس کالای ایران در حوزه فروش گندم در سال جاری را عملیاتی شدن ماده 33 قانون افزایش بهره وری محصولات کشاورزی و اجرای سیاست قیمت تضمینی برای این محصول دانست و گفت: ماده 33 قانون مذکور در حالی برای محصول گندم در چهار استان مرکزی، اردبیل، زنجان و خراسان شمالی به صورت آزمایشی اجرایی شد که شاهد افزایش حجم معاملات گندم در دوره معاملات هفتگی نیز هستیم.
    مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار کرد: در بخش معاملات گندم در هفته چهارم آذرماه، بیش از 80 هزار و 150 تن محصول مورد معامله قرار گرفته که این رقم نسبت به هفته های پیش از آن با رشد قابل توجهی همراه شده است.
    سلطانی نژاد درباره عرضه کل گندم کشور در بورس کالا، گفت: بورس کالای ایران ظرفیت اجرای طرح قیمت تضمینی گندم کل کشور را داراست که برای این کار بایستی ملزوماتی فراهم شود که از میان آنها می توان به شناسایی و پذیرش انبارهای استاندارد و همچنین بهره گیری از سامانه ثبت اطلاعات کشاورزان که توسط بورس کالای ایران طراحی شده است، اشاره کرد.
    وی اضافه کرد: با اجرای کامل طرح قیمت تضمینی گندم از سال آینده، می توان سالی پربار همراه با تثبیت خودکفایی گندم، حمایتی به مراتب بهتر از کشاورزان و پرداخت سریع مطالبات آنها، رشد کیفیت محصول و کاهش قابل توجه بار مالی دولت را به ارمغان آورد.
    مدیرعامل بورس کالای ایران خاطر نشان کرد: تحقق این اهداف، حمایت همه نهادهای مرتبط با این طرح ملی را می طلبد.
    بورس کالا زمینه عرضه مواد پایه صنعتی، پتروشیمی و کشاورزی را فراهم کرده است. با عرضه محصولات در بورس کالا، شفافیت بازار افزایش یافته و جلوی انحصار و رانت گرفته می شود.
    همچنین مشکل تامین نقدینگی خرید گندم و سایر محصولات کشاورزی همه ساله مشکلاتی را ایجاد می کند، بر این اساس تصمیم گرفته شده است که کالاهای کشاورزی مانند گندم از طریق بورس کالا مورد معامله قرار گیرند.

    برچسب ها