عصر خودرو

با نگاهی به بازارهای جهانی؛

وضعیت طلای سیاه و فلزات اساسی بررسی شد

عصر بازار- بازار نفت در چند هفته گذشته تحت تاثیر دو خبر کاهش بی سابقه تولید نفت اوپک به ۳۲.۳۵ میلیون بشکه در روز، که در شش ماه گذشته بی سابقه بوده است، و رشد بی سابقه تولید نفت امریکا به بیش از ۹.۷ میلیون بشکه در روز بوده است.

وضعیت طلای سیاه و فلزات اساسی بررسی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱:۰۰

    مهم ترین رویدادهای اثرگذار بر بازار نفت

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» بورس کالای ایران، در روز دوشنبه و با شروع بازارهای جهانی قیمت نفت برنت ابتدا تحت تاثیر اخبار مربوط به کاهش تولید نفت اوپک تا نزدیک 65 دلار در هر بشکه معامله شد اما در ادامه تحت تاثیر آمار افزایش دکل های حفاری نفت آمریکا شاهد نزولی شدن قیمت ها بودیم. شمار بالای دکل‌های حفاری به افزایش بیشتر تولید نفت آمریکا اشاره دارد که در حال حاضر بیش از 15 درصد از اواسط سال 2016 افزایش یافته و به 9.71 میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم بالاترین سطح تولید از اوایل دهه 1970 است و به سطح تولید روسیه و عربستان سعودی که بزرگترین تولید کنندگان جهان هستند، نزدیک شده است. اما در روزهای بعد و به دنبال تعطیلی خط لوله دریای شمال به دلیل کشف یک نشت کوچک در آن که عرضه قابل توجهی را از بازار خارج کرد قیمت نفت مجددا صعودی شده و در روز چهارشنبه درپی انتشار آماری که کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا را نشان داد روند صعودی قیمت نفت شدت گرفت. اما در روز جمعه رشد تولید نفت آمریکا و تقاضای ضعیف برای بنزین در این کشور مجددا موجب تضعیف قیمت ها شد. در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

    تشدید نوسانات قیمتی در فلزات اساسی

    در بازار فلزات اساسی علیرغم شرایط بنیادی مناسب و اخباری که این روزها از کاهش تولید فلزات به ویژه در چین منتشر می شود؛ در هفته های اخیر با ادامه خروج سرمایه گذاران از بازار، شاهد افزایش فشارها بر قیمت فلزات و نوسانات بالای قیمتی بوده ایم. در ابتدای هفته قبل آمار بانک مرکزی چین نشان از تزریق 168.2 میلیارد دلار وام بانکی طی ماه نوامبر به اقتصاد این کشور داشت که بسیار فراتر از پیش بینی 120 میلیارد دلاری صورت گرفته توسط اقتصاددانان بود. تداوم سیاست وام دهی دولت چین، از آنجا که عمده این منابع در مسکن و زیرساخت هزینه خواهد شد، محرک تقاضای کامودیتی ها می باشد. با انتشار این خبر و علیرغم رشد شاخص دلار در هفته گذشته و فشار وارد آمده بر قیمت کامودیتی ها به واسطه این افزایش، روند نزولی قیمت فلزات متوقف شده و شاهد افزایش قیمت ها در ادامه هفته بودیم. در جداول زیر قیمت فلزات اساسی و موجودی انبارها در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

    در هفته گذشته مس بهترین عملکرد را در بین سایر فلزات داشت که دلیل این امر انتشار آمار تجارت خارجی چین در ماه نوامبر و رشد 42.3 درصدی واردات مس و محصولات مسی به چین طی ماه نوامبر در مقایسه با ماه اکتبر و آغاز اعتصاب کارگران معدن QuebradaBlanca در شیلی بود. روی نیز تحت تاثیر کاهش قابل توجه موجودی انبارها در بورس فلزات لندن رشد قابل توجهی را تجربه کرد اما آلومینیوم و سرب بیشتر از سایر فلزات تحت تاثیر افزایش شاخص دلار بوده و رشد کم تر از انتظاری را تجربه کردند.

    برچسب ها