عصر خودرو

اقتصاددان استرالیایی

تداوم روند نزولی سنگ‌آهن تا دو سال

عصر بازار: یک اقتصاددان برجسته استرالیایی در کنفرانس بین‌المللی معدن و منابع استرالیا پیشنهاد داد که شرکت‌های معدنی این کشور عقد قراردادهای بلند‌مدت و حذف عوارض با کشورهای بزرگ مصرف‌کننده مواد معدنی را در دستور کار قرار دهند.

تداوم روند نزولی سنگ‌آهن تا دو سال
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایمیدرو، بر اساس پیشنهاد سائول اسلِیک (Saul Eslake) اقتصاددان و رئیس سابق بخش اقتصادی بانک آمریکایی مری لینچ، در این تفاهم‌نامه‌ها، کشورهای واردکننده محصولات معدنی استرالیا،‌ تعرفه‌های تجاری را از بین می‌برند و در واقع محصولات معدنی استرالیا بدون تعرفه وارد چین و کشورهای مصرف‌کننده می‌شوند. دولت استرالیا عقد این قراردادها را در دستور کار دارد و اکنون این قراردادها با ژاپن و کره‌جنوبی امضا شده و در حال اجرا است. سائول اسلِیک که تا ژوئن 2015 ریاست بخش اقتصادی بانک آمریکایی مری لینچ را برعهده داشته در این کنفرانس تاکید کرده که در آینده عقد این نوع قرارداد‌ها با هند نیز باید در دستور کار باشد. این تفاهم‌نامه‌ها باعث غیر رقابتی شدن صادرات محصولات معدنی کشورهای رقیب استرالیا به کشورهای فوق می‌شود و به‌عنوان یک تهدید جدی برای صادرکنندگان مواد معدنی از جمله ایران مطرح است.


    سنگ‌آهن تا دو سال دیگر نزولی است

    وی همچنین درباره سنگ‌آهن پیش‌بینی کرد که بین 12 تا 24 ماه آینده قیمت جهانی سنگ آهن همچنان نزولی خواهد شد اما قیمت فلزات دیگر به حداقل خود رسیده و کاهش چندانی ندارند. این اقتصاددان برجسته استرالیایی در عین حال درباره وضعیت سودآوری معدنکاری در استرالیا گفت: در این بخش برای شرکت‌های استرالیایی حتی با قیمت پایین سنگ‌آهن، سودآوری و رشد حفظ می‌شود به این دلیل که قیمت تمام شده این شرکت‌ها پایین است. اسلِیک افزود: با این حال استرالیا در 10 سال آینده باید به منظور رشد اقتصادی خود، نگاه به سایر بخش‌ها از جمله کشاورزی و خدمات به جز معدن داشته باشد که بخش‌های مناسبی برای رشد اقتصادی محسوب می‌شوند. این مقام سابق بانک مریل لینچ درباره وضعیت چین و هند گفت: 40درصد جمعیت دنیا در 2 کشور چین و هند هستند و این کشورها به ویژه چین در 20 سال اخیر رشد سریع اقتصادی و رشد شتابان (مصرف)مواد اولیه را داشته‌اند که باعث افزایش جایگاه بخش معدن استرالیا و دنیا شده است. وی با بیان اینکه اتفاقی که در بخش معدن دنیا طی 20 سال اخیر روی داده، هرگز و در هیچ نقطه زمانی از آینده بشر دیگر رخ نمی‌دهد، خاطر‌نشان کرد: هر 5 سال، یک درصد از رشد اقتصادی چین کاسته می‌شود تا به سطح 3درصد برسد. در این حالت، می‌توان اثبات کرد که اوج مصرف مواد معدنی در چین در حال سپری شدن است و دیگر رشدی در آن رخ نمی‌دهد.


    هند جایگزین چین نمی‌شود

    سائول اسلِیک با مقایسه این دو کشور تاکید کرد: انتظار جایگزینی هند به‌جای چین مردود است و منحنی رشد سرمایه‌گذاری خارجی در هند به هیچ‌وجه شبیه چین نیست و میزان سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی این دو کشور هم با هم تفاوت دارد. علاوه بر این هند فاقد ذخیره ارزی مشابه چین است که باعث می‌شود هند نتواند مسیر چین در مصرف مواد معدنی را در آینده طی کند. این اقتصاددان استرالیایی در عین حال گفت: بعد از هند، نیجریه، برزیل، پاکستان، اتیوپی و... نیز مسیر رشد را طی می‌کنند اما با توجه به جمعیت اندک(نسبت به چین)، ارقام مصرف مواد معدنی در این کشورها با چین متفاوت است. بخش زیادی از این کشورها به منابع خود متکی هستند و نیازی به واردات ندارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها