عصر خودرو

مدیر عامل بورس تهران :

شاخص بورس معیار ورود و خروج سرمایه‌گذار به بازار سهام نیست

عصر بازار- مدیر عامل بورس تهران با بیان اینکه نمی‌توان بر اساس ارقام شاخص بورس برای ورود یا خروج از بازار تصمیم گیری کرد، گفت: اجرای دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی پس از پایان آموزش‌ و به طور تدریجی عملیاتی خواهد شد.

شاخص بورس معیار ورود و خروج سرمایه‌گذار به بازار سهام نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، حسن قالیباف اصل مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به رکورد شکنی‌های شاخص کل بورس و بازتاب آن در رسانه‌ها گفت: فرصت خرید و فروش سهام همواره در بازار بورس وجود دارد، اما نمی‌توان بر اساس ارقام شاخص بورس و با تکیه بر یک عدد برای ورود یا خروج از بازار تصمیم‌گیری کرد.

    قالیباف اصل با بیان اینکه رشد شاخص به معنی رشد قیمت سهام همه شرکت‌ها و کاهش آن به معنای گران شدن قیمت سهام همه ناشران نیست، عنوان کرد: در زمان صعود شاخص نیز ممکن است قیمت‌ سهام برخی شرکت‌ها منفی باشد. بنابراین هر شخصی که می خواهد وارد بازار سهام ‌شود، باید بر اساس دیدگاه کارشناسی تصمیم‌گیری کند.

    به باور وی در بازار سهام امکان اینکه برخی سهم‌ها گران یا ارزان باشند، به دیدگاه و استراتژی یک سرمایه گذار بستگی دارد که بتواند انتخاب مناسبی در بازار داشته باشد.

    شاخص کل بورس مبنای تصمیم‌گیری نیست

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه نباید تنها به شاخص کل توجه کرد و آن را مبنای تصمیم گیری دانست، یادآور شد: شاخص کل وضعیت کلی بازار سهام را نشان می‌دهد. ضمن اینکه هر صنعتی در بورس هم اکنون از شاخص جداگانه ای برخوردار است. همچنین شاخص‌ موزون، شاخص تغییرات قیمت و شاخصی که تنها جمع سود نقدی و تغییرات قیمت را نشان می‌دهد، نیز در بازار وجود دارد که هر کسی بر اساس نیاز خود باید به این شاخص‌ها نگاه کند.

    وی ادامه داد: همواره ممکن است برخی صنایع با شاخص‌های مثبت و تعدادی نیز با شاخص‌های منفی روبرو باشند، درعین حال یکسری صنایع از وزن بالاتر و یکسری از وزن پایین تری بر محاسبه شاخص کل قیمت و بازده نقدی دارند. بر این اساس شاخص مثبت به مفهوم این نیست که همه سهم‌ها در بازار با هم افزایش می‌یابند.

    برنامه عرضه اولیه سهام حتمی است

    قالیباف اصل همچنین بر تقویت برنامه عرضه اولیه سهام در بورس نیز تاکید کرد و گفت: هریک از ناشران شرکت‌هایی که مقدمات عرضه اولیه آنها آماده شده، باید اقدام‌های تکمیلی انجام دهند. بطور مثال نماد معاملاتی  آسیاتک اگر چه درج شده، اما ناشر آن باید در امیدنامه خود یکسری موارد را فراهم کند که پس از آن آماده عرضه خواهد بود.

    وی گفت: در مورد عرضه اولیه سهام تامین سرمایه امید از طریق بورس نیز هم اکنون اعلام آمادگی شده و سهامدار عمده هر زمان آماده باشد، می‌تواند در بورس عرضه اولیه را انجام دهد.

    مدیر عامل بورس تهران تاکید کرد: بازار رونق بازار عرضه اولیه است و این فرصت برای شرکت یا سهامدار وجود دارد، تا ضمن تأمین مالی بتواند سهام خود را در بازار عرضه کند.

    اجرای تدریجی دستور العمل جدید توقف و بازگشایی

    وی در مورد زمان اجرا شدن دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی گفت: این بخشنامه برای بورس تهران ابلاغ شده، اما برای اجرای آن هنوز تاریخ دقیقی نمی‌توان ارائه داد، زیرا باید آموزش‌هایی داده شود و بورس و فرابورس آماده باشند، تا بطور کامل این دستور العمل اجرایی شود.

    قالیباف اصل با بیان اینکه اجرای دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی بطور تدریجی عملی خواهد شد، افزود: به نظرمی رسد با پایان آموزش‌ها به زودی شاهد اجرا شدن این دستور العمل جدید باشیم، اما اینکه برنامه اجرایی آن به چه شکلی است، هنوز به بورس‌ها اعلام نشده است.

    زمان بازگشت کنتورسازی به تابلوی معاملات

    مدیر عامل بورس تهران در مورد بازگشایی نماد معاملاتی کنتور سازی گفت: این موضوع از طریق سازمان بورس دنبال می‌شود و بحث بازگشایی نماد آن توسط سازمان بورس باید اعلام شود. با این همه با توجه به مجمعی که برای تغییر اعضای هیات مدیره برگزار شده مسیر این نماد برای بازگشت دوباره به شرایط عادی و بازگشایی آن تسهیل شده تا سهام آن دوباره مورد معامله قرار گیرد.

    تابلوی خاص برای اوراق مشارکت ارزی ریالی

    قالیباف اصل در مورد آخرین اقدام‌ها برای انتشار اوراق مشارکت ارزی نیز گفت: سال قبل کارهای زیادی انجام و جلساتی با سازمان برنامه و بودجه برگزار و حتی نتایج آن نیز برای بانک مرکزی ارسال شد.

    به باور وی پذیرش چنین اوراقی در بورس می تواند تحت یک تابلوی ارزی باشد که دولت یا بخش خصوصی می‌توانند آنها را منتشر کنند.

    وی دلیل روند کند بررسی و تصمیم بر سر انتشار و عرضه اولیه این اوراق در بورس تهران را وجود نگرانی‌ از سوی بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: این نهاد از بابت حساب ارزی کشور نگرانی دارد، منتهی تسویه آن اگر ریالی باشد می توان انتظار داشت که بر اساس شاخص ارزی که معادل ریالی یک ارز مشخصی است، معاملات در اتاق پایاپای سپرده گذاری انجام شود.

    به گفته قالیباف، این موضوع هم اکنون به شرکت هایی که نیاز به انتشار این اوراق دارند، اعلام شده تا تعهدات ارزی آنها معادل ارزش ریالی تعیین شود و در عین حال سود اوراق نیز بر پایه ارزش آن ارز محاسبه می‌شود.

    برچسب ها