عصر خودرو

نخستین گام برای سرمایه‌ گذاری در بورس را بردارید

عصر بازار- برخلاف برخی تصورها، سرمایه‌گذاری در بورس فقط مختص افراد ریسک ‌پذیر و یا متخصص نیست و افراد ریسک‌ گریز و یا افرادی که تخصص کافـی در مسائل مرتبط با سرمایه ‌گذاری ندارند هم می‌توانند از طریق خرید اوراق مشارکت، اوراق اجاره، سرمایه‌ گذاری ازطریق صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری، استفاده از خدمات شرکت‌ های مشاور سرمایه‌ گذاری، استفاده از خدمات سبدگردانی و... در بورس سرمایـه‌ گذاری کننـد.

نخستین گام برای سرمایه‌ گذاری در بورس را بردارید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا, اگر سرمایه‌گذار پس از انجام بررسی‌های لازم، به این نتیجه رسید که سهام شرکت الف، برای سرمایه‌گذاری مناسب است، حال چطور و از کجا باید این سهم را خریداری کند؟

    حتما اسم کارگزار را شنیده‌اید. خرید و فروش سهام و سایر انواع اوراق بهادار در بورس فقط ازطریق کارگزاران رسمی بورس انجام می‌شود، بنابراین برخلاف تصور عمومی، برای سرمایه‌گذاری در بورس هیچ نیازی به مراجعه به تالار بورس نیست و کارگزاران بورس این وظیفه را برعهده دارنـد.

    کارگزاران افراد آگاه، خبـره و مورد اعتمـاد هستند که پس از کسب مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار، اقدام به خرید و فروش سهام و سایر انواع اوراق بهادار می‌کنند و البته، در ازای ارائه ‌ای خدمات، مبلغ بسیار اندکی کارمزد دریافت می ‌کنند. سازمان بورس به طور مستمر و دقیق بر نحوه فعالیت کارگزاران بورس نظارت دارد و همین امر سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاران اطمینان لازم در این‌خصوص را داشته باشند.

    بنابراین، سرمایه‌ گذاری در بورس، فقط از طریق کارگزاران رسمی بورس که در اغلب شهرهای کشور مستقر هستند، انجام می‌شود. برای مشاهده اطلاعات کارگزاران بورس، به پایگاه اینترنتی سازمان بورس و اوراق بهادار به نشانـی www.seo.ir مراجعه کنید.

    اما اولین گام برای سرمایه ‌گذاری در بورس چیست؟ اگر از شما بپرسند لازمه انجام عملیات بانکی مثل واریز وجه به حساب، انتقال وجه از حساب، صدور چک و... چیست، حتما پاسخ خواهید داد که برای انجام همه عملیات ‌های فوق، باید حساب بانکی داشته باشیم. در بورس هم چنین چیزی وجود دارد. هر فردی برای سرمایه ‌گذاری در بورس و خرید و فروش اوراق بهادار، باید کد سهامداری داشته باشد. در واقع، کد سهامداری، همانند حساب بانکـی است.

    کد سهامداری، شناسه‌ای 8 کاراکتری است که از سه حرف اول نام خانوادگی و یک عدد تصادفی 5 رقمی تشکیل شده است. مثلا اگر نام خانوادگی فردی رضایی باشد، کد سهامداری وی ممکن است، "رضا12234" باشد. کد سهامداری منحصر به فرد است و هر سرمایه گذار تنها یک کد معاملاتی دارد. برای دریافت کد سهامداری، کافیست به یکی از شرکت ‌های کارگزاری بورس مراجعه و مدارک شناسایی خود شامل کپی شناسنامه و کارت ملی را به کارگزار ارائه دهید. ظرف مدت دو روز، کد سهامداری برای شما صادر و تحویل شما می ‌شود. صدور کد سهامداری کاملا رایگان است و لازم نیست از این بابت، هزینه‌ای به کارگزار بپردازیـد.

    با دریافت کد سهامداری، عملا قدم به دنیای بورس گذاشته‌ اید و می‌توانید در این بازار سرمایه‌ گذاری کنید. توجه داشته باشید که همه شیوه ‌های سرمایه‌ گذاری در بورس اعم از خرید و فروش اوراق مشارکت، اوراق اجاره، سهام، سرمایه ‌گذاری در صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری و... نیازمند داشتن کد سهامداری است.

    بنابراین، دریافت کد سهامداری، اولیـن گام برای ورود به بورس است.

    برچسب ها