عصر خودرو

اروپا قطع صادرات گاز روسیه را فقط ۲ هفته تاب می‌آورد

عصر بازار- در صورتی که روسیه شیر گاز خود را به روی اتحادیه اروپا ببندد، کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا کمتر از ۲ هفته می توانند مقاومت کنند و واردات گاز از آمریکا برای آنها هزینه بر است.

اروپا قطع صادرات گاز روسیه را فقط ۲ هفته تاب می‌آورد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  مهر ، تحلیل های اخیر در حوزه انرژی نشان می دهد در صورتیرکه روسیه صادرات گاز خود را به ایتالیا متوقف کند، ایتالیایی ها فقط 15 روز می توانند مقاومت کنند و بعد از آن وارد شرایط بحرانی می شوند.

    سهم گاز صادراتی روسیه به ایتالیا در حدود 37 درصد و این رقم برای آلمان تقریبا 28 درصد است و شرکت های آلمانی در صورتی که صادرات گاز روسیه به آلمان قطع شود فقط یک هفته بیشتر از ایتالیایی ها مقاومت خواهند داشت.

    انفجار مرگبار تاسیسات گاز اتریش در هفته گذشته و برهم خوردن شدید شرایط تامین گاز در اروپا این تحلیل انجام انجام گرفته است؛ ضمن اینکه کشورهای دیگر اروپایی به گاز روسیه بیشتر از ایتالیا و آلمان وابسته هستند و اگر گاز روسیه روبه آنها قطع شود کمتر از دو هفته می توانند مقاومت داشته باشند.

    وابستگی اسلونی، یونان و مجارستان به گاز روسیه بین 41 تا 45 درصد است و بدون گاز روسیه ظرف تقریبا 10 روز با کمبود شدید انرژی روبرو می شوند.

    همچنین جمهوری چک، اسلواکی، فنلاند، لیتوانی، لتونی و استونی تقریبا نزدیک به 100 درصد وابسته به گاز روسیه هستند.   از سویی دیگر اتحادیه اروپا در حال تلاش برای افزایش تامین و امنیت گاز به اروپا با ایجاد خطوط لوله گاز شبکه های ترانس اروپایی (TEN) از طریق اروپا، آسیا و آفریقا است.

    همچنین استراتژی مشابهی توسط شرکت گازپروم روسیه که بعنوان تامین کننده سنتی گاز به اروپا است در توسط تجهیزات گاز ال ان اجی دیده می شود.

    درحال حاضر متحدین روسیه در اتحادیه اروپا برای واردات گاز از این کشور از قبیل اتریش، مجارستان و آلمان هستند؛ در حالیکه مخالفین تامین گاز از روسیه کشورهای شمال اروپا مانند کشورهای عضو منطقه بالتیک و بعضی از کشورها در جنوب اروپا هستند.

    اگر گازپروم پروژه های خط لوله خود را تکمیل کند، سپس خط لوله گاز از روسیه در سیستم انرژی اروپا جایگاه مهمی پیدا می کند و رقابت با کشورهای بزرگ صادر کننده ال ان جی مانند آمریکا و قطر شروع می شود و روسیه می تواند شانس بیشتری برای پیشنهاد قیمت بهتر برای ال ان جی به اروپایی داشته باشد.

    این دلیلی است که بسته جدید تحریم ها علیه ایران، کره شمالی و روسیه شامل تحریم هایی بر علیه تامین گاز روسیه به اروپا می شود. در این مورد ایران و کره شمالی مکانی هستند که می توانند مانع از انجام پروژه نورد استریم 2 و دیگر پروژه های گاز طبیعی روسیه باشند.

    اکنون اتحادیه اروپا به این موضوع واقف است که جایگزین شدن خط لوله گاز روسیه با گاز ال ان جی آمریکا منجر به افزایش امنیت انرژی در این منطقه نخواهد شد؛ بلکه تاثیر وارونه ای خواهد داشت.

    بر همین اساس، توسعه واردات گاز ال ان جی اروپا از قطر و آمریکا برای اتحادیه اروپا مهم است؛ اما فقط بعنوان یک جایگزین در شرایط اضطراری مناسب است؛ مانند اتفاق اخیری که در اتریش رخ داد.

    ال ان جی گران است و بهای آن برای مصرف کنندگان اروپایی در صورت عدم واردات از روسیه بین 50 تا 70 درصد بیشتر خواهد بود؛ بنابراین شانس آمریکا برای از میدان به در کردن روسیه در تامین گاز بازار اروپا صفر است و این دلیلی است  که آمریکا درحال وارد کردن فشار به اروپا است.

    برچسب ها