عصر خودرو

ترس روس‌ها از تبدیل شدن ایران به رقیب روسیه در بازار گاز

عصر بازار- یک کارشناس روس با اشاره به یادداشت تفاهم های اخیر امضا شده بین شرکت گازپروم روسیه و شرکت های ایرانی گفت: «اگر ایران قادر به صادرات ال ان جی شود، احتمالا باید با گاز روسیه رقابت نماید... بنابراین وضعیت اندکی دشوار است.»

ترس روس‌ها از تبدیل شدن ایران به رقیب روسیه در بازار گاز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد که این شرکت قراردادی را با ایران به منظور اجرای پروژه های مشترک به منظور تولید، انتقال و فرآوری نفت و گاز در خاک ایران به امضا رسانده است.

    الکسی میلر، مدیرعامل شرکت گازپروم هفته گذشته در راس هیئتی ضمن سفر به تهران، با بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران دیدار و گفت وگو کرد. بر اساس اعلام شرکت گازپروم: «طرفین علاقمندی شان به پیشبرد این شراکت در ابعاد گسترده را تایید کردند و حوزه های احتمالی همکاری های دوجانبه را مورد بحث قرار دادند.»

    میلر و علی کاردر، معاون وزیر نفت ایران و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یک سند «نقشه راه» را به امضا رساندند که به گازپروم اجازه می دهد مطالعات لازم در زمینه اجرای پروژه های تولید مشترک، انتقال و فرآوری را که شامل محصولات پتروشیمی نیز می شود در خاک ایران انجام دهد.

    همچنین، میلر، کاردر و نصرت رحیمی، رئیس هیئت مدیره صندوق های بازنشستگی صنعت نفت یادداشت تفاهمی در زمیه بررسی فرصت های موجود برای تلاش های مشترک در چهارچوب پروژه ایران ال ان جی را به امضا رساندند.

    آلکسی کوکین، تحلیلگر نفت و گاز در موسسسه اورالسیب فایننشال در مسکو در این باره گفت، «اندکی زود است بخواهیم» در مورد پتانسیل همکاری ها بین تهران و مسکو در حوزه گاز سخن بگوییم.

    وی افزود: «همواره این سوال وجود دارد که چگونه شرکت گازپروم یا هر شرکت دیگر روس می تواند از سویی وارد پروژه های مشترک گازی و سود بردن از این قراردادها شود و از سوی دیگر فعالیت های خود و از جمله صادرات گاز خود به اروپا را حفظ کند. این همواره یک دوراهی دشوار برای روس ها بوده است.»

    وی افزود: «اگر ایران قادر به صادرات ال ان جی شود، احتمالا باید با گاز روسیه رقابت نماید... بنابراین وضعیت اندکی دشوار است.»

    برچسب ها