عصر خودرو

یک باغدار پسته در استان کرمان عنوان کرد:

داستان تکراری "رنج و گنج"در بازار طلای سبز

عصر بازار- مهمترین مشکلات پیش روی کشاورزان، عدم دسترسی به بازار مناسب برای فروش است و همین امر دخالت دلالان و واسطه ها را در بازارهای سنتی محصولات این بخش افزایش می دهد.

داستان تکراری "رنج و گنج"در بازار طلای سبز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران, آنچنان که تنها رنج و زحمت تولید محصولات کشاورزی بر دوش کشاورزان است، در حالیکه سود اصلی این قشر زحمتکش را دلال‌ها و واسطه‌ها به جیب میزنند.این مشکل در خصوص محصول پسته که از آن به عنوان طلای سبز نام برده می شود نیز وجود دارد. آنچنان که حاصل رنج و زحمت کشاورزان به جیب دلالان و واسطه ها سرازیر می شود تا باغداران پسته از سود اصلی این محصول صادراتی و ارزآور کشور محروم بمانند.

    در همین راستا، یک تولیدکننده پسته در استان کرمان به حضور پررنگ واسطه ها در بازار پسته اشاره کرد و با ابراز نارضایتی نسبت به تاثیرپذیری قیمت ها از حضور این گروه های خاص در بازار سنتی به ... : در سال زراعی جاری با وجود آنکه برداشت محصول از شرایط نسبتاً خوبی برخوردار بود، اما قیمت ها چندان رضایت بخش نبود.

    مهدی حسن زاده در خصوص روند قیمت ها در بازار داخلی پسته گفت: در بازار داخلی به دلیل دخالت واسطه ها در بازار، روند قیمت ها کاهشی بود، زیرا کشاورزان و باغداران که اکثرا خرده مالکان هستند، به دلیل کمبود نقدینگی و چک های بانکی خود مجبور به فروش محصول به هر قیمتی هستند. از این رو، واسطه ها از فرصت استفاده کرده و پسته را به قیمت پایین خریداری می کنند و بعد از مدتی که نوبت عرضه توسط آنها می شود، قیمت ها را بالا می برند. این در حالی است که اگر باغداری بدهی نداشته باشد، می تواند از عرضه محصول خود به قیمت های پایین خودداری کند.

    وی افزود: هزینه های ناشی از کاشت سال زراعی آتی، خرید سم و کود، اجاره زمین و بهای آب در مقایسه با سال گذشته دو برابر افزایش یافته، این در حالی است که قیمت ها متناسب با هزینه ها رشد نکرده است. از همین رو، باغداران که رنج و زحمت اصلی را به دوش کشیده اند، سود چندانی نمی کنند و سود اصلی عاید دلالان و واسطه ها می شود.

    این باغدار پسته به روند قیمتی دلار و اثرگذاری آن بر بهای پسته اشاره کرد و گفت: طی سال زراعی قبل دلار در محدوده 3700 تومان بوده، این در حالی است که در سال جاری دلار به 4200 تومان نیز افزایش یافته است. با این وجود در حالی که در سال قبل هر کیلو پسته به قیمت حدود هفت دلار از باغداران خریداری می شد، در سال جاری نیز به همان قیمت خریداری می شود. این در حالی است که قیمت های جهانی نیز افزایش یافته است.

    وی با اشاره به خرید و فروش پسته در بورس کالا، اظهار کرد: اگر بورس کالا بتواند به جایگاه واقعی خود در این بازار برسد، می تواند در شفافیت قیمت ها موثر واقع شده و مانع از افت کاذب قیمت ها در زمان برداشت محصول به دلیل وجود فعالیت های دلالی شود.

    به گفته وی، خواسته کشاورزان و باغداران این است که در کمترین زمان ممکن به نقدینگی دست پیدا کنند تا مجبور به عرضه محصول خود در بازار به هر قیمتی نباشند و بورس می تواند با فراهم کردن امکان تسویه در کوتاه ترین زمان ممکن، در این زمینه به باغداران کمک کند.

    حسن زاده با تاکید بر اینکه باید اعتماد لازم نسبت به مزایای عرضه پسته در بورس کالا در بین باغداران و خرده مالکان ایجاد شود، گفت: در صورت حضور خرده مالکان و باغداران پسته در بورس کالا می توان شاهد ساماندهی بازار داخلی و البته صادرات پسته بود. هر چند ممکن است این امر فرآیندی زمانبر باشد تا اعتماد همگانی در بین باغداران نسبت به بورس ایجاد شود.

    برچسب ها