عصر خودرو

انگلیس آمادگی خود را برای کمک به اتمام طرح دالان گازی جنوب اعلام کرد

عصر بازار- وزیر بازرگانی و ترویج صادرات انگلیس آمادگی کشورش را برای کمک به جمهوری آذربایجان در زمینه اتمام اجرای طرح دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی این جمهوری به اروپا اعلام کرد .

انگلیس آمادگی خود را برای کمک به اتمام طرح دالان گازی جنوب اعلام کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا, در روز شنبه، «رونا فرهد» و هیات همراه او در دیدار با « پرویز شاهبازاف » وزیر انرژی جمهوری آذربایجان اظهار داشت: دولت انگلیس همچنین آماده کمک به جمهوری آذربایجان در راستای اجرای سایر پروژه های انرژی با مشارکت شرکت بریتیش پترولیوم است .
    شاهباز اف، نیز با اشاره به جایگاه خاص صنعت نفت و گاز در اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت : انگلیس از سال های نخست استقلال ملی جمهوری آذربایجان همکاری تنگاتنگی با دولت باکو در بخش انرژی داشته و یکی از سرمایه گذاران عمده در این حوزه بوده است .
    وی همکاری جمهوری آذربایجان و شرکت بریتیش پترولیوم در صنعت نفت و گاز را موفقیت امیز توصیف کرد و گفت: اجرای فاز دوم طرح توسعه میدان گازی 'شاهدنیز ' و نیز تمدید قرارداد توسعه میادین نفتی ' آذری – چراغ – گونشلی ' واقع در دریای خزر مطابق منافع دراز مدت دو کشور در بخش انرژی می باشد .
    در این دیدار درباره مسایل مهم همکاری جمهوری آذربایجان و انگلیس در بخش انرژی تبادل نظر شد .
    دالان گازی جنوب یکی از طرح های انرژی مهم منطقه بوده و شامل انتقال گاز طبیعی فاز دوم توسعه میدان ' شاه دنیز ' جمهوری آذربایجان واقع در دریای خزر از طریق خط لوله زیر دریایی به پایانه سنگه چال در حومه باکو و از آنجا به وسیله خطوط لوله قفقاز جنوبی، ترانس آناتولی ( تاناپ ) و ترانس آدریا تیک ( تاپ ) و از خاک جمهوری آذربایجان ، گرجستان و ترکیه به اروپا می باشد
    برنامه ریزی شده است که نخستین محموله گاز طبیعی فاز دوم توسعه میدان ' شاه دنیز ' در سال 2018 میلادی از طریق دالان گازی جنوب به ترکیه و در سال 2020 میلادی نیز به اروپا صادر شود .
    توافقنامه اجرای طرح ساخت خط لوله ترانس آناتولی ( تاناپ) که جزو عمده دالان گازی جنوب می باشد ، در ماه دسامبر سال 2011 میلادی امضا شده و این خط لوله در سال 2018 میلادی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت . ظرفیت انتقال اولیه ' تاناپ ' 16 میلیارد متر مکعب در سال خواهد بود که امکان افزایش ظرفیت صادرات آن تا 31 میلیارد متر مکعب در سال وجود خواهد داشت .
    خط لوله ' تاناپ در مرز مشترک ترکیه و یونان به خط لوله ترانس آدریاتیک ( تاپ ) اتصال می شود که آن هم به رساندن گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا کمک خواهد کرد .
    مجموع سرمایه گذاری مورد نیاز برای ساخت خط لوله ترانس آنادولی با قیمت های سال 2016 میلادی 9.2 میلیارد دلار برآورد می شود .
    سهامداران خط لوله گازی 'تاناپ ' شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ( سوکار ) با سهم 58 درصد ، شرکت بوتاش ترکیه با سهم 30 درصد و نیز شرکت بریتیش پترولیوم با سهم 12 درصد می باشد .
    خط لوله گازی ترانس آدریاتیک ( تاپ ) نیز در سیاست انرژی اتحادیه اروپا در راستای متنوع سازی منابع انرژی و تامین امنیت انرژی از طرح های مهم به شمار می رود . تاپ کوتاه ترین مسیر برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به بازارهای اروپا می باشد .
    توافقنامه بین دولتی در باره اجرای طرح خط لوله گازی ترانس آدریاتیک ( تاپ ) در سال 2013 میلادی میان آلبانی ، ایتالیا و یونان امضا شده است . طول این خط لوله 878 کیلومتر می باشد و قرار است در سال 2020 میلادی مورد بهره برداری قرار گیرد .
    ظرفیت سالانه انتقال گاز طبیعی از طریق این خط لوله 10 میلیارد متر مکعب با امکان افزایش تا 20 میلیارد متر مکعب می باشد .
    شرکت سهامی دالان گازی جنوب و نیز شرکتهای بریتیش پترولیوم ، 'اسنام ' ، 'Fluxys' ، Enagás' ' و Axpo'' با سهم به ترتیب 20 ، 20 ، 20 ، 19 ، 16 و 5 درصد سهامداران این طرح انرژی هستند .
    شرکت بریتیش پترولیوم پیمانکار چند طرح بزرگ انرژی جمهوری آذربایجان از جمله توسعه میادین نفتی آذری –چراغ – گونشلی و توسعه میدان گازی 'شاهدنیز ' می باشد .

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو