عصر خودرو

ضرورت کاهش سهم بانک ها از کیک اقتصاد کشور

عصر بازار- دبیرکل اتاق تعاون با بیان اینکه برای توسعه بخش تعاون باید نهادها و موسسات جدیدی در این بخش‌شکل بگیرد، افزود:‌ ۸۰ درصد بار اقتصاد کشور بر دوش بانک‌ها است و کاهش سهم بانک ها از کیک اقتصاد ضروری است.

ضرورت کاهش سهم بانک ها از کیک اقتصاد کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، ماشاء الله عظیمی با بیان اینکه برای ایفای نقش تعاون در همه عرصه ها باید همه نهادها و موسسات این بخش نیز تشکیل شود، گفت: به عنوان  نمونه در کشور فرانسه مهم ترین بنگاه هایی که بخش تعاون را تقویت می کنند، موسسات اعتباری و بانک های تعاونی است و 42 درصد از مردم این کشور منابع خود را در بانک های تعاونی سپرده گذاری می کنند.

    دبیرکل اتاق تعاون ایران اظهارداشت: در این کشور 50 درصد از بخش کشاورزی نیز به دلیل وجود بانک های کشاورزی مخصوص تعاونی ها، ‌در اختیار این بخش است؛ بنابراین ما باید بسته ای از فعالیت های تعاونی در کشور داشته باشیم و ابزارهای ویژه تعاونی ها در کنار انتشار اوراق ویژه بخش تعاون را محقق کنیم.

    عظیمی با اشاره به اینکه ما نمی توانیم به توسعه بخش تعاون فکر کنیم ولی به روش های سنتی تامین مالی ادامه دهیم، اظهارداشت: چگونه می توانیم به بانک ها امیدوار باشیم که به بخش های مختلف اقتصادی تسهیلات بپردازند. بانک ها بر اساس سیاست های بانک مرکزی باید به سمت پرداخت تسهیلات به بنگاه های خُرد و متوسط که 90 درصد اشتغال کشور در آنها است، پیش بروند.

    وی ادامه داد: در عین حال، بنگاه های بزرگ می توانند از طریق بازار سرمایه تامین مالی شوند که در این زمینه انواع اوراق و ابزارها پیش بینی شده و هر ابزاری که متناسب با فعالیت بنگاه های بزرگ باشد از طریق همکاری دولت و بانک مرکزی، بانک های عامل، سازمان بورس و ناشران می تواند انجام شود.

    این مقام مسئول در بخش تعاون خواستار تفکیک جدی بانک ها در روند تسهیلات دهی به بنگاه های خُرد و متوسط و واحدهای بزرگ شد و تصریح کرد: همچنین باید بین فلسفه تشکیل هر بانک که کمک به بنگاه ها است با بنگاه داری خود بانک ها تفکیک قائل شویم.

    به گفته عظیمی، در حال حاضر وقتی قدرت نقدشوندگی ساختمان و املاک به حد پایینی می رسد بانک ها چگونه می توانند دارایی های ثابت خود را به منابع نقد تبدیل کنند؛ ‌ بنابراین بهتر است بانک ها به سمت ارائه خدمات الکترونیکی پیش بروند و نیروی انسانی نیز به حداقل برسد و بار اضافه از دوش بانک ها برداشته شود.

    وی، قرار داشتن 80 درصد سنگینی اقتصاد ایران بر دوش بانک ها را اشتباه خواند و افزود: بانک ها توان این میزان سنگینی را ندارند. اگر کیک اقتصادی کشور بزرگ تر شود و این حجم جدید دوباره بر دوش بانک ها قرار بگیرد، نظام بانکی تحت فشار بیشتری قرار می گیرند.

    برچسب ها