عصر خودرو

معاون رئیس‌جمهور :

حجم تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا مستمرا درحال افزایش است

عصر بازار- معاون اقتصادی رئیس‌جمهور تاکید کرد: حجم تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا هم در حوزه صادرات و هم در واردات مستمرا درحال افزایش است و من افق پیش‌روی همکاری‌های اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا را مثبت و رو به جلو می‌دانم.

حجم تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا مستمرا درحال افزایش است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا ، محمد نهاوندیان ، درخصوص روابط و همکاری‌های اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا گفت: خوشبختانه در دو سال گذشته همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا ابعاد وسیعی پیدا کرده است؛ هم در رابطه با سرمایه‌گذاری و هم همکاری‌های فنی و علمی.

    محدودیت‌های ناشی از تحریم از بین رفته‌اند

    وی با بیان اینکه برخی‌ از کالاهای صادراتی ایران مانند فولاد تا اروپا صادر می‌شود، اظهار داشت: محدودیت‌هایی که قبلا براساس تحریم‌های ناعادلانه به ما تحمیل شده بود، هم‌اکنون از بین رفته‌اند و این مسئله موجب توسعه مناسبات و افزایش همکاری‌ها شده است.

    معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ادامه داد: البته در برخی از حوزه‌ها مانند همکاری‌های بانکی همچنان زمینه برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد و این مسئله موجب می‌شود تا کاری بیشتری در این رابطه انجام شود.

    افق پیش‌روی همکاری‌های اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا مثبت و رو به جلو است

    نهاوندیان با اشاره به توسعه مناسبات ایران و اروپا در حوزه کشاورزی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی هیات‌های ویژه‌ای هم از سوی اتحادیه اروپا و هم کشورهای اروپایی به تهران آمده‌ و با همتایان خود دیدارهایی انجام داده‌اند.

    وی با بیان اینکه حجم تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا هم در حوزه صادرات و هم در واردات مستمرا درحال افزایش است، خاطرنشان کرد: با توجه به تاکیدی که اتحادیه اروپا در حفظ برجام دارد – که یکی از لازمه‌های آن هم افزایش همکاری‌های اقتصادی است – من افق پیشرو همکاری‌های اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا را مثبت و رو به جلو می‌دانم.

    تاکید ایران اجرای همه ابعاد برجام در حوزه اقتصادی است

    این عضو دولت تدبیر و امید در پاسخ به این سوال که چه رایزنی‌های میان ایران و اروپا در سومین دور گفت‌وگوهای عالی‌رتبه درخصوص مسائل بانکی شده است؟ ابراز داشت: آنچه ایران به دنبال آن است، این است که همه ابعاد برجام در حوزه اقتصادی به‌‌‌‌‌طور کامل تحقق پیدا کند و به همین خاطر، بر مسئله همکاری‌های بانکی تاکید داریم.

    شاهد همکاری‌های متعددی میان ایران و اروپا هستیم

    نهاوندیان با بیان اینکه موضع ایران آن است که اروپایی‌ها در حوزه بانکی گام‌های کافی برنداشته‌اند، عنوان کرد: البته این به معنای آن نیست که در حوزه‌های دیگر همچون حمل و نقل، انرژی، ترانزیت، بیمه و سرمایه‌گذاری و... گام‌هایی برداشته نشده است بلکه ما شاهد تحقق و انجام همکاری‌های متعددی در این حوزه‌ها میان ایران و اروپا هستیم.

    زمانی در قعر روابط ایران و اتحادیه اروپا بودیم

    وی افزود: ما باید به دینامیزم این حرکت توجه کنیم. ما زمانی در قعر روابط ایران و اتحادیه اروپا قرار داشتیم اما اکنون شاهد حرکت به رو افزایشی خواهیم بود.

    23 میلیارد و ششصد میلیون دلار حجم فاینانس‌های امضا شده ایران

    معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا ایران در زمینه فاینانس کشور جدیدی به توافق رسیده است؟ یادآور شد: قراردادهای جدیدی میان ایران با کره جنوبی، چین و کشورهای اروپایی امضا شده است که برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اولویت‌دار در دسترس هستند که این میزان حدود 23 میلیارد و ششصد میلیون دلار بوده است.

    انجام مذاکرات برای امضای قراردادهای فاینانس جدیدی

    نهاوندیان با اشاره به رایزنی‌های دیگر ایران در این باره بیان کرد: مذاکرات بیشتری در این باره با کشورهای مختلف در حال انجام است و ان‌شاالله طی ماه‌های آینده شاهد تحقق و امضای قرارداد در این زمینه‌ها باشیم.

    برچسب ها