عصر خودرو

اوراق قرضه را بشناسید

عصر بازار- اوراق قرضه اوراق قابل معامله ای است که نشان دهنده مبلغی وام با بهره معین که همه یا اجزای آن باید در موعد یا مواعد معینی مسترد شده و شرکت سهامی عام می تواند تحت مقررات قانونی این اوراق را منتشر کند.

اوراق قرضه را بشناسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، دارنده اوراق قرضه تنها طلبکار شرکت محسوب می شود و پس از دریافت وجه اوراق قرضه ارتباطش با شرکت قطع می شود. این اوراق قرضه، اوراق قرضه ساده هستند. درمقابل این اوراق، اوراق قرضه مرکب وجود دارند که دربردارنده امتیاز مضاعفی برای صاحب آنها است.

    این امتیاز عبارت است از اینکه دارنده این گونه ورقه قرضه می تواند تحت شرایطی به جای طلبکار شرکت بودن، شریک شرکت شود. این کار از طریق پذیره نویسی اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام و پذیره نویسی اوراق قرضه قابل تعویض با سهام امکانپذیر است.

    دارندگان اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام می توانند در صورت سودآور شدن شرکت، با شریک شدن در شرکت از سود حاصله استفاده کنند. پس از شریک شدن دارندگان اوراق قرضه، بازپرداخت اوراق قرضه نیز منتفی می شود.

    شرایط انتشار اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام

    تبدیل اوراق قرضه به سهام به شرایطی نیاز دارد که ذیلاً مورد بررسی قرار می گیرد:

    ‌الف) انتشار اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام مستلزم این است که مجمع عمومی فوق العاده شرکت، بنا به پیشنهاد هیأت مدیره و گزارش خاص بازرسان شرکت، این امر را تصویب کند. (ماده71 ل. ق)

    ‌ب) مجمع عمومی فوق العاده که اجازه انتشار این اوراق را صادر می کند باید شرایط و مهلتی را که در طی آن مدت دارندگان اینگونه اوراق قرضه خواهند توانست اوراق خود را به سهام شرکت تبدیل کنند معین کند. علاوه بر آن مجمع عمومی اجازه افزایش سرمایه را نیز به هیأت مدیره می دهد. (ماده69 ل. ق)

    چگونگی انتشار آگهی و صدور ورقه قرضه در اوراق قرضه برابر مواد 57، 58، 59 و 60 ل. ق و همانند اوراق قرضه عادی است و تنها در اطلاعیه انتشار این اوراق و ورقه قرضه قابلیت تبدیل ورقه قرضه به سهام و مهلت و شرایط این تبدیل آورده می شود.

    برچسب ها