عصر خودرو

مدیر‌عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری اماکو:

بازار سهام وارد سیکل صعودی بلند مدت شده است

عصر بازار- بازار وارد سیکل بلندمدت صعودی شده است که رشد حجم و ارزش معاملات به عنوان موتور محرک بازار سرمایه در یک ماهه اخیر بر این موضوع تاکید دارد، در این شرایط سرمایه گذاران بر پایه و مدار تحلیل اقدام به خرید سهام می کنند و رفتارهای هیجانی با پشتوانه بک خبر یا شایعه نمی تواند در بازار تاثیر گذار باشد.

بازار سهام وارد سیکل صعودی بلند مدت شده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، محسن عباسی، مدیر‌عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری اماکو، در خصوص دلایل رشد پر قدرت بازار گفت: لازمه رشد بازار در مقیاس کلان ورود نقدینگی جدید است که در حال حاضر این پارامتر اتفاق افتاده است.

    وی با اشاره به کاهش نرخ بانکی گفت: بعد از کاهش سود بانکی نقدینگی جدید وارد بازار شد و بازار امروز در مسیر صعودی قرار دارد.

    عباسی با اشاره به اینکه بستر صعودی خوبی برای بازار سرمایه شکل گرفته است، اظهار داشت: با توجه به از بین رفتن موسسات مالی غیرمجاز و همزمانی آن با کاهش نرخ سود بانکی بخشی از سرمایه ها به سایر بازارها از جمله ارز، سکه، حتی خودرو سر ریز و بخشی هم به بازار سرمایه وارد شد.

    این کارشناس بازار سرمایه در کنار عوامل بالا به گزارش های خوب پالایشی ها، بهبود قیمت نفت و افزایش نرخ دلار و رشد قیمت کامودیتی ها اشاره کرد و گفت: در این شرایط علاوه بر خوب بودن گزارش های میان دوره ای، قیمت جذاب سهام و از همه مهمتر نقدینگی های جدید عامل مهمی در رشد و رونق این روزهای بازار سهام شده است.

    وی با اشاره به اینکه شاید فقط 10 تا 15 درصد نقدینگی از بازار پول خارج شده باشد، افزود: بسیاری از بانک ها زمانی که نرخ سود پایین آمد در زمان باقی مانده با صاحبان سپرده مذاکره کردند و قراردادهای جدید بستند. این قراردادها سال بعد با نرخ 21 یا 22 درصد قابل تمدید نیست و نرخ آنها کاهش خواهد یافت و با توجه به تداوم روند نزولی نرخ سود سال آینده به محدوده های 14 تا 15 درصد می رسد .

    این فعال بازار سرمایه با تاکید بر اینکه حجم جدیدی از نقدینگی ها با سررسید شدن قراردادهای سپرده های بانکی وارد بازار سرمایه خواهد شد، گفت: چنین روندی به افزایش P/E بازار و ورود نقدینگی های بیشتر کمک می کند اتفاقی که هم اکنون مقدمه آن آغاز شده است.

    عباسی با اشاره به رشد خیره کننده حجم و ارزش معاملات در یک ماهه اخیر گفت: در حال حاضر سهام شرکت های بزرگ به حرکت درآمدند و نقدینگی در حال حرکت به بازار سرمایه است.

    مدیر‌عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری اماکو به دو نگرانی کمرنگ در شرایط امروز بازار اشاره کرد و گفت: یک موضوع بحث کمبود نقدینگی و فروش توسط صندوق های بزرگی مثل صندوق بازنشستگی، تامین اجتماعی و حقوقی های بزرگ است که با نزدیک شدن به پایان سال همیشه اقدام به عرضه می کنند. فشار فروش این نهادها نگرانی هایی ایجاد می کند که البته اگر نقدینگی وارد بازار شود به طور قطع جوابگوی این عرضه ها خواهد بود.

    عباسی موضوع دیگر را بحث تصمیم گیری کنگره راجع به برجام دانست و گفت: البته تاثیر این موضوع در بازار پیش خور شده است و احتمالا بازار واکنش اندکی به این موضوع خواهد داشت.

    وی معتقد است: آنچه اکنون به عنوان مهمترین آیتم و موتور محرک بازار شاهد آن هستیم افزایش حجم و ارزش معاملات است که نسبت به یک ماهه گذشته بیش از 100 درصد رشد کرده است که خبر بسیار خوبی برای بازار است.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه در ابتدای یک سیکل صعودی بلند مدت قرار دارد، افزود: بازار هم اکنون در بستری از رشد قرار گرفته و احتمالا تا پایان سال بتوانیم شاخص را در رقم 100 هزار واحدی تجربه کنیم و این سیکل صعودی حداقل تا یک سال آینده صعودی خواهد بود.

    مدیر‌عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری اماکو درباره زمزمه های احتمال معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: بازار قبلا با موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها آشنا نبود.

    وی در توضیح این موضوع گفت: زمانی سهامی که از محل سود انباشته با عنوان سهام جایزه به سهامدار تعلق می گرفت جزو سهام ارزنده محسوب می شد و مورد استقبال بازار قرار می گرفت چراکه علم مالی هنوز آنقدر فراگیر نشده بود که این موضوع برای سهامداران ملموس شود که هر سهمی که سهام جایزه دارد ارزشمند نیست اما به مرور زمان سهامداران با علم مالی آشنا شدند و مفهوم سهام جایزه را بهتر درک کردند.

    عباسی ادامه داد: امروز سهمی که سود انباشته و سهام جایزه دارد تاثیری روی قیمت سهام ندارد مگر اینکه خبری پشت تجدید ارزیابی قرار داشته باشد که آن خبر بر قیمت سهم تاثیر بگذارد.

    وی با اشاره به اینکه شرکت هایی که از طریق تجدید ارزیابی دارایی افزایش سرمایه دادند با اتفاق خاصی مواجه نمی شوند، گفت: در شرایط امروز بازار تجربه بیشتری نسبت به گذشته در خصوص افزایش سرمایه ها دارد، شاید چنین خبری موج کوچکی ایجاد کند اما عامل خرید یک سهام نیست. چون تجربه های قبلی تجدید ارزیابی در شرکت ها نشان داده این فرآیند کمکی به قدرت نقدینگی شرکت ها نمی کند.

    عباسی در بخش پایانی گفتگو  با اشاره به اینکه بازار امروز در سیکل صعودی قرار گرفته است، گفت: زمانی بازار آنقدر راکد بود که خریداران به دنبال بهانه ای برای خرید سهام بودند که تجدید ارزیابی دارایی یکی از این بهانه ها بود اما اکنون آنقدر اخبار و عملکرد و سهام خوب وجود دارد که انتخاب سهم به مدار تحلیل برگشته است.

    وی تصریح کرد: پارامترهایی چون ارزش دلار، وضعیت بازار، شرایط تکنیکال و شرایط بازار عوامل مهم در تصمیم گیری برای خرید سهام هستند و موضوع هایی مثل تجدید ارزیابی دارایی در بازار تاثیر چندانی ندارد.

    مدیر‌عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری اماکو تاکید کرد: در بازار سرمایه دوره اینکه با یک خبر یک گروهی رشد کند،  تمام شده و عوامل محکمتری از یک خبر باعث رونق و رشد بازار می شوند.

    برچسب ها