عصر خودرو

از سوی دو کارشناس مطرح شد:

مزایای چندگانه راه اندازی سکوی معاملاتی مشترک بین بورس کالای ایران و هند

عصر بازار- توسعه روابط بین بورس های کالایی یکی از روش های افزایش تعاملات بین کشورها در راستای مبادلات فیزیکی کالا، معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا و بازارهای مشتقه است و در این راستا، راه اندازی سکوهای معاملاتی مشترک یکی از اهدافی به شمار می رود که در بورس کالای ایران در اولویت قرار گرفته است.

مزایای چندگانه راه اندازی سکوی معاملاتی مشترک بین بورس کالای ایران و هند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، راهکاری که با افزایش حجم و ارزش معاملات بین بورس های کالایی می تواند به افزایش صادرات و واردات کالاها بین دو کشور کمک کند تا این امر در بستری شفاف، قانومند، تاثیرگذار بر قیمت های منطقه ای و هدفمند صورت گیرد.
    ضمن اینکه به موجب راه اندازی سکوهای معاملاتی مشترک، می توان از تجارب موفق بین بازارها در حوزه های کالایی بهره برد. امری که به موجب تحقق آن، شاهد راه اندازی اولین سکوی معاملاتی مشترک بین بورس کالای ایران و بورس ملی کالایی و مشتقه هند خواهیم بود تا از این پس معاملات کالایی بین دو کشور در بخش های مختلف از این بستر صورت پذیرد.
    دو دستاورد مهم راه اندازی سکوی معاملاتی مشترک

    یک عضو اتاق بازرگانی ایران و هند در خصوص راه اندازی سکوی معاملاتی مشترک بین بورس کالای ایران و هند به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: در مورد راه اندازی سکوی معاملاتی مشترک بین بورس کالای ایران و هند باید به دو نکته توجه داشت؛ اول اینکه تجار هندی در زمان خرید حساسیت زیادی نسبت به قیمت دارند. بنابراین، خرید از طریق بورس به عنوان مرجع قابل استناد برای خریداران هندی است، نکته دوم ارایه آن دسته از کالاهای جدید صنعتی است که تاکنون فرصت معرفی و حضور در بازار هند را نداشته اند.
    محمد مهدی طباطبایی افزود: معامله کالاهای صنعتی به علت داشتن ویژگی های قابل رصد مثل مشخصات کالا از یک طرف و گاهاً ارایه کالا به همراه انجام تشریفات گمرکی صادرات توسط تولید کننده از طرف دیگر، در بورس امکان پذیرتر است. در مورد کالاهای معدنی نیز بعضاً چنین امکانی وجود دارد، این موضوع در مورد کالاهای کشاورزی به علت تفاوت های قابل توجه کیفی که یک نوع کالا دارد کمی پیچیده تر است.
    به گفته طباطبایی، نکته ای باید مورد توجه جدی قرار بگیرد موضوع روابط بانکی است که ایجاد سکوی معاملاتی مشترک میان دو بورس کالای ایران و هند وابسته به بهبود روابط بانکی است.
    این عضو اتاق بازرگانی ایران و هند هدف اصلی راه اندازی سکوی معاملاتی مشترک در بورس ها را نزدیک تر شدن فروشنده ایرانی و خریدار هندی دانست و گفت: چنانچه از این ابزار به درستی استفاده شود می توان در مسیر توسعه صادرات کالاهای ایران در بازار هند بهره برد. در این رابطه، گام بعدی معامله سهام شرکت ها و پیدا کردن سرمایه گذار و شریک خارجی است.
    به گفته وی، اثرات راه اندازی سکوی معاملاتی مشترک بر اقتصاد کشور را می توان از دو جنبه مورد توجه قرار داد؛ در وهله اول توسعه صادرات و در وهله دوم جذب سرمایه گذاری خارجی.

    بورس کالای ایران پل ارتباطی بین کشورهای منطقه با هند
    مدیرعامل شرکت کارگزاری باهنر نیز پیرامون راه اندازی سکوی معاملاتی مشترک بورس کالای ایران و هند به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، اظهار کرد: افزایش حجم معاملات بورس کالا، تاثیرگذاری در قیمت های منطقه ای و حداکثر کردن منافع ملی با بورس های محلی مقدور نیست و در واقع با اقتصاد بسته و جزیره ای شاهد رشد بورس ها نخواهیم بود، به این ترتیب برای رشد اقتصادی و تاثیرگذاری بیشتر بازار سرمایه به خصوص بورس کالا در اقتصاد، نیاز به ارتباط با بورس های دیگر کشورها داریم؛ در این صورت می توان بسیاری از کالاها را صادر و در محیطی امن و با تضمین قیمت و کیفیت کالا، اقدام به واردات کنیم.
    سید محمود حسینی پور با اشاره به اینکه کشور هند از نظر میزان مصرف و رشد اقتصادی، کشور توسعه یافته ای است، گفت: با توجه به میزان توسعه یافتگی این کشور، زمینه های فعالیت و همکاری ها بسیار زیاد است که در این رابطه، مهمترین صادرات کشور ما به هند مربوط به انجام معاملات قیر است که در بورس کالا به دلیل تضمین استاندارد و وجود شرکت های بورسی معتبر در این زمینه، موجب اطمینان خریداران هندی و اطمینان از عدم بروز هرگونه تقلب خواهد شد.
    وی افزود: ضمن اینکه به دلیل شرایط خاص ایران، کشور ما می تواند همانند پلی برای صادرات و واردات محصولات سایر کشورها به ویژه کشورهای شمالی ایران مطرح شود. بطوریکه به عنوان مثال گندم کشورهای شمالی را می توان از طریق خلیج فارس به هند صادر کرد .
    به گفته وی، در صورت تحقق این امر، کشور ما مرکز خوبی برای داد و ستد خواهد بود و تجار منطقه می توانند از این طریق هم خرید و فروش خود را متمرکز کرده و هم اقدامات حمل را فراهم می آورند که این شرایط رونق اقتصادی برای کشور ما نیز به ارمغان خواهد آورد.
    حسینی پور به بحث حمل و نقل نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر موارد فوق، افزایش ناوگان حمل و نقل در کشور ره آورد دیگر راه اندازی سکوهای مشترک معاملاتی و توسعه روابط بین بورس های کالایی خواهد بود؛ ضمن اینکه با این اقدام در مورد کالاهای زیادی سوآپ شکل می گیرد. یعنی برای تجار، اقتصادی خواهد بود که مثلا گندم قزاقستان را در تهران که بازار مصرف بزرگی دارد، بفروشند و در عوض گندم جنوب ایران که به مراتب ارزان تر است را از طریق خلیج فارس صادر کنند؛ به عبارت دیگر از محل حمل و نقل گندم نیز منتفع شوند.
    این کارگزار بورس در خاتمه سخنان خود اظهار کرد: موانع مزیت های فوق، نوسانات دلار، عدم دسترسی به سیستم تبدیل ارز رسمی به قیمت بازار آزاد و تحریم های ظالمانه، موانع بروکراتیک و عدم حمایت از سرمایه گذار خارجی در شروع فعالیت اقتصادی خواهد بود که در این رابطه، بورس کالا می تواند با تعریف معاملات مشتقه جدید از جمله راه اندازی معاملات مشتقه برای محصول قیر پوشش ریسک کافی برای خریداران پیش بینی کند .

    برچسب ها