عصر خودرو

پیش بینی های قبلی به چالش کشیده شد؛

سنگ آهن به مدار صعودی بازگشت

عصر بازار- پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس: قیمت سنگ آهن در واکنش به رشد معاملات آتی فولاد چین به بیش از ۷۰ دلار در تن افزایش یافت.

سنگ آهن به مدار صعودی بازگشت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، در عین حال تولیدکنندگان محلی فولاد این کشور نیز برای بهره مندی از حاشیه سود قوی به افزایش تولید ادامه می دهند. 
    به گزارش متال بولتن، قیمت نقدی سنگ آهن دوشنبه گذشته با افزایش 3.7 درصدی به 72 دلار و 68 سنت در هر تن رسید.
    با قیمت های کنونی، می توان گفت سنگ آهن هم اکنون پیش بینی های بازگشت تا محدوده 50 دلار در تن را به چالش کشیده، چراکه افزایش عرضه به کندی صورت می گیرد و اقتصاد چین به تدریج در حال کند شدن است.
    «کارولین باین» اقتصاددان ارشد «کپیتال اکونومیکز» بر این باور است که بازده اخیر قیمت سنگ آهن ناشی از رشد قیمت فولاد بوده است نه فاندامنتال سنگ آهن. 
    وی پیش بینی کرد، قیمت این کالا که هم اکنون بیش از 70 دلار است تا پایان سال به 60 دلار نزدیک شود و تا پایان سال 2018 به 55 دلار برسد.

    «باین» با بیان اینکه مقامات چینی برای کاهش آلودگی هوا در تلاش هستند تا فعالیت کارخانه های فولاد کم کارکرد را تا ماه مارس در ناحیه شمالی این کشور متوقف کنند، افزود: انتظار می رود، تولیدکنندگان در دیگر نقاط چین با سرعت به تولید فولاد ادامه دهند و تقاضای واردات افزایش یابد.
    پیش بینی می شود، تولید فولاد چین با افزایش 3 درصدی، امسال به 832 میلیون تن برسد و در سال آینده نیز 0.7 درصد دیگر به این میزان افزوده شود. انستیتو پژوهشی و طرح های صنعتی متالورژی چین پیش بینی کرده که تولید فولاد چین در سال آینده به 838 میلیون تن برسد.
    پیش بینی این موسسه از صادرات 63 میلیون تنی تولیدات فولادی چین در سال 2017 در حالی مطرح شده که امسال تقاضای داخلی فولاد این کشور 722 میلیون تن بوده است و این رقم در سال آینده به 726 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
    چین که در سال 2016 موفق به تولید 808 میلیون تن فولاد شده بود، نیمه نخست 2017 حدود 120 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد را که از فناوری پایینی بهره می بردند، حذف کرد.
    از طرفی تقاضای سنگ آهن چین در سال 2016 به یک میلیارد و 122 میلیون تن رسید، در حالی که برآورد می شود، این رقم در سال آینده یک میلیارد و 120 میلیون تن (کاهش 0.2 درصد) باشد.
    «سیتی گروپ» ماه گذشته اعلام کرده بود که افت موجودی فولاد در چین می تواند عامل حمایتی برای قیمت سنگ آهن و فولاد در ماه های آتی باشد.
    یک تحلیلگر آتی در شانگهای گفت: کاهش تولید منجر به کمبود عرضه تولیدات میلگرد شده، در حالی که تقاضا زیاد تحت تاثیر قرار نگرفته است.

    برچسب ها