عصر خودرو

مدیر دفتر ایران شرکت MME :

فرصتی برای تکنولوژی ایرانی تولید فولاد در مکران

عصر بازار- مدیر دفتر ایران شرکت MME (مهندسی معادن و فلزات) توسعه تکنولوژی ایرانی تولید آهن اسفنجی (پِرِد) را مستلزم اعتماد شرکت های فولادی و دولت دانست و فاز دوم پروژه های فولادی مکران را فرصتی ایده آل برای پرد توصیف کرد.

فرصتی برای تکنولوژی ایرانی تولید فولاد در مکران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، حسن کرباسچی ، با اشاره به افتتاح دومین واحد آهن اسفنجی ایران که در آن است تکنولوژی ایرانی پرداخت (pered ) استفاده شده است، گفت: با اینکه دو واحد تولید آهن اسفنجی یعنی واحدهای میانه و شادگان به مرحله بهره‌برداری رسیدند اما برای ارائه آمار عملکرد مناسب و قابل استناد در خصوص خروجی‌های پرد نیاز به یک تا دو سال زمان است تا عملکرد کامل و بدون نقص مورد بررسی قرار بگیرد.

    وی افزود: در حال حاضر فقط می‌توان درباره دوره های سپری شده از عملکرد پرد صحبت کرد و آن را با موارد مشابه مورد مقایسه قرار داد که از جمله آن در هنگام تزریق گاز به محصول برای دستیابی به آهن اسفنجی است که به شکل میانگین در شیوه های قبلی نیاز به چند روز زمان بود اما تکنولوژی ایرانی پرد توانست رکوردها را در این‌باره بشکند است و در 24 ساعت اول به محصول مرغوب دست پیدا کند.

    مدیر دفتر ایران شرکت MME (مهندسی معادن و فلزات) ضمن ابراز امیدواری از خروجی‌های این تکنولوژی در تولید آهن اسفنجی بیان کرد: همه نشانه ها و عملکردهایی که تاکنون مشاهده شده است نشان می دهد که طراحی و بحث‌های تنظیمات و فرآیندی طوری بوده که اطمینان لازمی را که تصور می‌کردیم باید در مدت یک تا دو ماه به دست بیاوریم در این مدت کوتاه حاصل کردیم و امیدواریم که خروجی مناسب نهایی را بتوانیم از این تکنولوژی دریافت کنیم.

    چین اولین مشتری خارجی پرد

    کرباسچی درباره سفارشات برون مرزی تکنولوژی پرد گفت: در حال حاضر همزمان با طراحی های شرکت های متقاضی داخلی و واحد های شادگان٬ میانه، نی ریز و بافت فرایند طراحی و ساخت را برای شرکت CSDN چین نیز به ظرفیت 300 هزار تومان انجام شده است که در این واحد بر خلاف واحدهای ایرانی که از گاز طبیعی در فرایند خود استفاده می‌کنند به صورت پایه زغالی برای سوخت رسانی به فرایند خود بهره می برند.

    مشتریان خارجی چشم به راه نتایج پرد در ایران

    وی درباره احتمال سفارشات خارجی ‌پرد اظهار کرد: در تعاملاتی که با شرکتهای خارجی به خصوص شرکت‌های هندی و چینی داریم شغل آنها برای رصد عملکرد تکنولوژی پرد در ایران دیده می‌شود و به دنبال این هستند که زمانی را برای بازدید از واحد های آهن اسفنجی استفاده کننده از پرد مشخص کنند.

    طرح های توسعه شرکت های فولادی و فلز دوم مکران فرصتی برای پرد

    مدیر دفتر ایران شرکت MME در تهران با اشاره به اینکه توسعه و افزایش توانایی های شیوه پرد نیاز به حمایت دارد، گفت: اکنون بیش از 75 تا 80 درصد از تولید فولاد کشور از طریق کوره های قوس الکتریکی صورت می‌گیرد و فقط 20 درصد با شیوه کوره بلند تولید می‌شود و در حال حاضر خوراک اصلی کوره های قوس الکتریکی نیز آهن اسفنجی است.

    وی ادامه داد: اکنون در یک برهه تاریخی و سرنوشت ساز برای فولاد ایران قرار داریم و مضوعی مانند پرد نیاز به یک حمایت عمومی از جالبه دستگاه های مسئول و شرکت‌های فولادی دارد که این حمایت باید در قالب اعتماد برای استفاده از این تکنولوژی باشد.

    کرباسچی با اشاره به مصادیق فرصت‌هایی که می تواند برای بکارگیری پرد اقدام شود، اظهار کرد: در حال حاضر موضوعاتی مطرح است که در میان آنها مکران قرار است به عنوان قطب فولاد ایران توسعه پیدا کند و در حالی که اکنون یک فاز فولادی در آن به اجرا رسیده و در این فاز از روش های قدیمی تولید آهن اسفنجی بهره گرفته شده است، فاز دوم این منطقه در حوزه فولادی می تواند با به کارگیری تکنولوژی پرد برای تولید آهن اسفنجی این تکنولوژی را حمایت کند.

    وی اضافه کرد: در این میان فازهای توسعه شرکت‌های فولادی مانند شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت فولاد خوزستان نیز این امکان را فراهم می کنند که پرد بتواند در آنها مورد استفاده قرار بگیرد و مجموعه این موارد به معنای حمایت و اعتماد به تکنولوژی ایرانی خواهد بود.

    مدیر دفتر ایران شرکت MME اهمیت استفاده از این تکنولوژی در طرح های ذکر شده را از این لحاظ دانست که تاکنون پرد روی طرح های 800 هزار تنی و کمتر توانسته است مورد استفاده قرار بگیرند اما در طرح‌های توسعه شرکت های فولادی و فاز دوم منطقه مکران طرح های فولادی و آهن اسفنجی مدنظر ظرفیتی 1.6 میلیون تنی که به آنها مگامدول گفته می شود و عملاً اگر از پرد استفاده کنند این تکنولوژِی را وارد فاز تازه‌ای خواهد شد.

    برچسب ها