عصر خودرو

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالا اعلام کرد:

مزیت های خرید توافقی زعفران از بورس کالا

عصر بازار-سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: سیاست خرید توافقی زعفران از سیاست های حمایتی دولت است که دستورالعمل آن از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده و توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در قالب دو سناریو اجرایی می شود.

مزیت های خرید توافقی زعفران از بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران،اکبر میرزاپور سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در گفت و گو با برنامه روی خط خبر شبکه خبر به عرضه زعفران در بورس کالا اشاره کرد و گفت: سیاست های حمایتی دولت از محصولات کشاورزی از سال 94 برای دو محصول جو و ذرت در قالب قیمت تضمینی در بستر بورس کالا آغاز شد به طوری که در سال 94 این طرح به صورت پایلوت اجرایی شد و در سال 95 در کل کشور گسترش پیدا کرد.

    وی افزود: عملکرد بهینه این طرح موجب شد تا دولت تصمیم بگیرد کالاهای دیگری نیز وارد این فرآیند کرده و از کشاورزان حمایت کند بنابراین در همین راستا در سال 96 علاوه بر جو و ذرت، معاملات آزمایشی محصول گندم در قالب سیاست قیمت تضمینی در 4 استان به اجرا درآمد.

    وی ادامه داد: سیاست خرید توافقی زعفران نیز نوع دیگری از سیاست های حمایتی دولت است که دستورالعمل آن از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده و خرید زعفران به قیمت توافقی توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در قالب دو سناریو صورت می گیرد.

    میرزاپورافزود:سناریوی اول، خرید فیزیکی زعفران است که در این سناریو کل محصول کشاورز توسط سازمان مرکزی تعاونی روستایی تحویل گرفته شده و 40 درصد از وجه کشاورزان پرداخت و زعفران توسط مباشر فروخته می شود؛ در این سازوکار پیش بینی شده است زعفرانی که توسط سازمان مرکزی جمع آوری می شود در بستر رینگ صادراتی بورس کالا به خارج از کشور صادر شود.

    وی ادامه داد: در سناریوی دوم نیز خرید زعفران به شکل گواهی سپرده کالایی مورد معامله در بورس کالای ایران صورت می گیرد که طی آن قیمت توافقی زعفران برمبنای مشخصات کیفی و وضعیت ظاهری انواع محصول، در 4 دسته تعیین شده است.

    میرزاپورافزود: در این شیوه سازمان مرکزی تعاونی روستایی موظف به خرید 30 درصد گواهی سپرده کالایی صادر شده برای کشاورز با سازوکار معاملات گواهی سپرده کالایی بوده و این سازمان نسبت به تسویه حساب با کشاورزان براساس مقررات بورس اقدام می کند.

    وی ادامه داد:70 درصد باقیمانده محصول کشاورز به مدت سه ماه با اخذ هزینه انبارداری از کشاورز نگهداری می شود و در صورتی که طی سه ماه  کشاورز موفق به فروش محصول خود در بورس نشود، 70 درصد مذکور نیز پس از سه ماه با همان حداقل قیمت خرید توافقی توسط مجری طرح با سازوکار معاملات گواهی سپرده کالایی خریداری شده و با کشاورز تسویه می شود.

    سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران تصریح کرد: سیاست های حمایتی دولت مجموعه وسیعی از ابزارها را شامل می شود که در مورد زعفران صلاحدید وزارت جهاد کشاورزی اعمال سیاست خرید توافقی است که با هدف حمایت از کشاورزان در حال اجرایی شدن است.

    به گفته ی میرزاپور تا کنون خرید زعفران از کشاورزان به صورت قطعی انجام شده و بعد از ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در حال عملیاتی شدن است.

    برچسب ها