عصر خودرو

اخبار خوب بودجه ۹۷ برای بازار سرمایه

عصر بازار- بودجه سال ۹۷ اخبار خوبی برای بازار سرمایه دارد که می تواند نقدینگی های جدیدی را وارد این بازار کند.

اخبار خوب بودجه ۹۷ برای بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا, علی اصغر ضیاچی، مدیر سرمایه گذاری شرکت امین توان آفرین ساز در ارزیابی بودجه سال 97 و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه ایران کامودیتی محور است و از قیمت های جهانی تاثیر زیادی می گیرد. علاوه بر این موضوع، بخشی از بازار نیز تحت تاثیر تصمیم های پولی و مالی است که در بخش کلان اقتصاد گرفته می شود.

    وی به نرخ دلار در بودجه 97 اشاره کرد و گفت: بخش صادرات محور بازار از نرخ دلار تاثیر می گیرد. تحلیلگران در این بخش انتظار نرخ دلار در محدوده های 3700 تا 3750 تومان را برای بودجه 97 داشتند و رقم اعلامی کمتر از پیش بینی آنها بود.

    ضیاچی با اشاره به قیمت نفت گفت: اما نفت در بودجه سال آینده بالاتر از پیش بینی ها و انتظارات بود. به نظر می رسد دولت به این اطمینان رسیده است که با توجه به توافق های اوپک نفت را می تواند در قیمت های مناسبی به فروش برساند. همین موضوع تاثیر مثبتی در گروه پالایشی ها دارد و باعث تحرکاتی در نمادهای این گروه می شود.

    این کارشناس بازار سرمایه وجه دوم و بسیار مهمی را که بازار توجه کمی به آن داشت، موضوع مالیات بر سپرده های بانکی خواند و گفت: موضوع نرخ سپرده های بانکی و مالیات بر سپرده ها در صورتی که اجرایی شود از جذابیت بازار پول می کاهد. این تصمیم لزوم توسعه صندوق های سرمایه گذاری را می طلبد و آنها نیز سرمایه های خود را برای خرید سهام یا اوراق وارد بازار خواهند کرد به این ترتیب نقدینگی های جدیدی وارد بازار سرمایه خواهد شد.

    ضیاچی با اشاره به اینکه برخی تحلیلگران معتقدند گروهی از سرمایه گذاران بازار پول به نرخ ها بی تفاوتند، گفت: افرادی که ریسک پذیری بالاتر از سپرده های بانکی ندارند توجهی به تغییر روند نرخ ها ندارند و هیچ بازاری را مناسبتر از سپرده های بانکی نمی دانند. چون بازار سرمایه نیاز به آموزش دارد و فعالیت در این بازار برای سرمایه های خیلی کم یا خیلی بزرگ هنوز بستر سازی مناسبی ندارد.

    وی با بیان اینکه برخی از اقتصاددان ها معتقدند صاحبان سپرده در هرحال سپرده های بانکی را حفظ می کنند و پرتفوی بازار سرمایه را بزرگ نمی کنند، گفت: اگر صندوق های سرمایه گذاری عملکرد مناسبی داشته باشند به طور قطع در افزایش جذابیت بازار سرمایه تاثیر گذارند.

    این کارشناس بازار سرمایه در بررسی تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار بازار سرمایه تاکید کرد: نگاه بنیادی به وضعیت شرکت ها نشان می دهد که پایین آمدن نرخ سود باعث افزایش P/E بازار سرمایه می شود، از طرف دیگر نرخ تامین مالی کاهش می یابد و منجر به افزایش سودآوری شرکت ها می شود.

    این مدیر سرمایه گذاری با تاکید بر اینکه در اخبار بودجه بخش سیاست های مالی و پولی خبرهای خوبی برای بازار سرمایه داشت، گفت: تاکید و توجه دولت به بخش حمل و نقل هم حایز اهمیت است.

    به گفته وی در بخش حمل و نقل هر چند دولت بر توسعه تاکید دارد اما در شرکت های این بخش تحلیلی وجود ندارد که توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی به وسیله چه شرکت هایی انجام خواهد شد. دولت از اول استقرار بر توسعه این بخش تاکید داشته اما این بحث ها در سودآوری شرکت ها تاثیر چشمگیری تا به حال نداشته و شاخص صنعت حمل و نقل هم ضعیف عمل کرده است.

    مدیر سرمایه گذاری شرکت امین توان آفرین ساز در ارزیابی کلی بازار سرمایه گفت: روند کلی بازار نشان می دهد بازار سرمایه در ابتدای یک روند ملایم رو به رشد است.

    وی دو موضوع مهم را برای تداوم روند صعودی بازار مورد توجه قرار داد و گفت: سیاست های بین المللی در بحث نرخ های کامودیتی ها و قیمت های مناسب کالا در بازارهای جهانی از یک سو و کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از سوی دیگر باعث می شود که شاهد تداوم رشد شاخص کل و شاخص هم وزن در بازار باشیم.

    این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در حال حاضر سرمایه گذاری در بازار سرمایه توجیه اقتصادی دارد، گفت: شرکت های پرپتانسیل با سودآوری دائمی و P/E پایینتر از میانگین بازار با قیمت های جذاب، گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری هستند.

    این مدیر زیرمجموعه ساتا با اشاره به اینکه زمان مناسبی برای سرمایه گذاری بلند مدت و سنگین به خصوص برای شرکت های حقوقی است، اظهار داشت: در حال حاضر بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها از لحاظ بازده، ریسک و قدرت نقدشوندگی از بازارهای موازی شرایط بهتری دارد در نتیجه گزینه خوبی برای سرمایه گذاری است.

    ضیاچی با تاکید بر اینکه قابلیت نقد شوندگی ویژگی برجسته بازار سهام است، گفت: در این یک سال گذشته سایر بازارها بازده خاص و قابل توجهی نداشته و دلار به طور متوسط با بازدهی 15 ، 16درصدی بازدهی در محدوده سود بانکی را تجربه کرده است.

    این کارشناس بازار سرمایه کنترل دولت در بازارهایی چون طلا، ارز مسکن را  برای بازار سرمایه اتفاق خوبی دانست و گفت: بازار سرمایه با تحلیلی درست نسبت به سایر بازارها جذاب تر است.

    وی در بخش پایانی گفتگو با "سنا" به  چراغ سبزهای دولت به بازار سرمایه و ذهنیت مثبت وزیر اقتصاد به بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: این دو موضوع نیز چشم انداز بازار را روشن می کند. تلاش وزیر اقتصاد برای رفع مشکلاتی مثل بازگشایی نمادهای بانکی و اظهار نظرهای مثبت به بازار سرمایه نشانه های خوبی برای سرمایه گذاران است.

    ضیاچی با تلاش وزیر اقتصاد برای افزایش اعتماد و اطمینان به بازار سرمایه اشاره کرد و افزود:  اخبار و تصمیم هایی که راجع به بازار گرفتند همه اقدامات خوبی بود.

    مدیر سرمایه گذاری شرکت امین توان آفرین ساز با اشاره به افزایش حجم معاملات و اشتیاق تحلیلگران در بازار سرمایه اظهار داشت: البته بازار سرمایه ما همیشه با یک سری ریسک های سیاسی مواجه بوده که در شرایط فعلی علاوه بر اینکه این ریسک ها کنترل شده است، فرهنگ اهالی بازار سرمایه نیز در مواجهه با چنین ریسک هایی و کنترل هیجان های کاذب بالا رفته است.

    برچسب ها