عصر خودرو

مدیر عامل شستا :

فعالیت‌های شستا از ۹ هلدینگ به ۵ هلدینگ کاهش‌ می‌یابد

عصر بازار- صبح امروز در نشست خبری مشترک مدیران عامل سازمان تامین اجتماعی و شستا آخرین روند اقتصادی بزرگ‌ترین هلدینگ اقتصادی کشور تشریح شد.

فعالیت‌های شستا از ۹ هلدینگ به ۵ هلدینگ کاهش‌ می‌یابد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، در این نشست خبری، مرتضی لطفی، مدیر عامل شستا با بیان اینکه در دولت گذشته این هلدینگ اقتصادی تبدیل به حیاط خلوت سیاسیون شده بود، از تغییر و اخراج برخی از این افراد غیر متخصص خبر داد.

    لطفی اظهار داشت: در دولت گذشته برخی افراد که هیچ گونه تخصص مدیریتی و یا تعلق خاطری به حقوق کارگران نداشتند به این مجموعه تحمیل شدند. در مدت 40 روزی که بنده مدیریت این مجموعه اقتصادی را به عهده گرفتم با بررسی سوابق و توانایی مدیران، شروع به پایش این افراد کردیم و تاکنون 20 نفر شناسایی شدند که به زودی عذر آنها خواسته خواهد شد.

    وی ادامه داد: این مجموعه بیت المال نیست بلکه حق الناس است و ما وظیفه داریم دست هر ذینفعی به غیر از بخش کارگری را از این مجموعه قطع کنیم.

    وی تصریح کرد: بخش عمده بنگاه‌های شستا واحدهایی هستند که دولت به عنوان رد دیون به ما واگذار شده، که بیشتر آنها ضرر ده هستند و با توجه به قدیمی بودن ماشین آلات با تراکم انسانی زیادی مواجه هستیم.

    لطفی در خصوص فعالیت‌های این مجموعه در حوزه بین‌المللی پس از برجام گفت: ما توانستیم پس از توافق هسته‌ای 50 تفاهم‌نامه با کشورهای ایتالیا، قزاقستان، آذربایجان و استرالیا امضا کنیم که امیدواریم با رفع شیطنت‌های آمریکا و برخی مسائل بین‌المللی این تفاهم‌نامه‌ها که بیشتر در حوزه انرژی هستند تبدیل به قرارداد شوند.

    مدیرعامل شستا در مورد اینکه با توجه به خروج شستا از بنگاهداری و ضررده بودن برخی از شرکت‌های این مجموعه، بخش خصوصی تمایلی برای ورود به این حوزه‌ها نخواهد داشت. تکلیف صنایعی مانند چوکا که ضررده هستند و تعداد زیادی کارگر دارند چه می‌شود؟ ، گفت: در حال حاضر شرکت چوکا یک خریدار از کشور روسیه دارد که برای مشارکت یا خرید کامل در حال مذاکره با آنها هستیم.

    وی ادامه داد: این شرکت هزار نفر نیروی انسانی دارد. در حالی که واحدهای مشابه با 200 نفر اداره می‌شوند. از طرف دیگر مصرف کاغذ در داخل نیز به حداقل رسیده است. ضمن آنکه در هنگام خصوصی‌سازی و واگذاری آنها زنجیره تامین رعایت نشد. به طور مثال در واگذاری ذوب‌آهن به شستا فقط کارخانه تحویل داده شد ولی معدن را به صورت جداگانه واگذار کردند. در واگذاری چوکا نیز جنگل که به عنوان مواد اولیه این کارخانه است را به وزارت دفاع داده‌اند و الان ما باید با قیمت گزاف به دنبال تامین این زنجیره باشیم. ضمن آن که تا به امروز تمام تلاش خود را کرده‌ایم که حقوق کارگران را تامین کنیم.

    لطفی تصریح کرد: بیشتر کارگران چوکا در آینده نزدیک بازنشست خواهند شد و مجموعه اسالم نیز به 30 نفر رسیده است. هفته گذشته من صحبتی با آقای نوبخت داشتم و توانستیم دو مصوبه 50 میلیاردی برای این مجموعه دریافت کنیم. ضمن آن که برای واگذاری چنین مجموعه‌هایی که زیان ده هستند طرح‌های اصلاحی در نظر گرفتیم که آن را اجرا خواهیم کرد.

    وی با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی این مجموعه گفت: ما در دو کشور عراق و آذربایجان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که در باکو واحد تولید داروی ما در حال اتمام است و واحد سیمان عراق نیز در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد. مجموعه شستا بعد از برجام کانون مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی بوده است و همه هیئت‌ها برای مذاکره با ما ابراز تمایل کردند. ضمن آنکه ما نیز تعامل خود را گسترش دادیم و توانستیم اولین کشتی مسافربری را به یکی از شرکت‌های ترکیه به قیمت 29 میلیون دلار به فروش برسانیم و سفارش‌های دیگری نیز دریافت کردیم.

    لطفی با اشاره به همکاری این مجموعه با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: پس از پردیس یک،  ما به دنبال اجرایی کردن پردیس 2 هستیم و مطابق تفاهم‌نامه‌ای که داشتیم قرار است مجموعه اراضی پارس الکتریک را در اختیار آنها بگذاریم تا در حوزه استارتاپ‌ها فعالیت داشته باشیم. در حوزه دارو نیز به دنبال تولید دانش‌بنیان و هایتک هستیم و با تیم‌هایی از دانشگاه تهران و شریف در پردیس یک، مشغول همکاری هستیم.

    وی ادامه داد: در حال حاضر سیاست راهبردی ما این است که بنگاه‌هایی که در برنامه‌های آینده این مجموعه نیستند و یا بخش خصوصی توانایی اداره آنها را دارد، واگذار کنیم که تا کنون 140 شرکت شناسایی شدند و برنامه داریم تا سال 98 آنها را واگذار کنیم. ضمن آ‌نکه دستگاه‌های نظارتی نیز به این واگذاری‌ها نظارت دارند تا هیچ‌گونه شبه‌ای به وجود نیاید.

    وی تصریح کرد: شستا از 9 هلدینگی که دارد به 5 هلدینگ که شامل نفت و گاز، دارو، بانک و بیمه و فناوری نوین خواهد بود فعالیت‌ خود را محدود خواهد کرد و بقیه را واگذار می‌کند.

    لطفی گفت: در حال حاضر سرمایه این هلدینگ 1.2 میلیارد دلار است که مصوبه افزایش آن را از مجمع گرفته‌ایم. ضمن اینکه دارایی‌های ما نیز به 3 هزار میلیارد دلار رسیده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو