عصر خودرو

چینی ها و مبادلات ۲۷ میلیارد دلاری با ایران

عصر بازار- همکاری های تجاری تهران و پکن در سال های گذشته بر اساس آمارها و اسناد موجود گمرک ایران و وزارت بازرگانی چین تا سال ۲۰۱۴ میلادی هر ساله رشد داشته است اما در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ کاهش پیدا کرده است ولی در سال ۲۰۱۷ مجددا افزایش یافته است که بیانگر چشم انداز مناسب دو کشور است.

چینی ها و مبادلات ۲۷ میلیارد دلاری با ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، گستره همکاری های دو کشور در سال های اخیر به قدری قابل توجه بود که چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت ایران در سال 2016 میلادی لقب گرفت و در این سال 63 درصد از کل صادرات ایران به چین را نفت تشکیل داد.
    به طور حتم چین و ایران را باید دو شریک استراتژیک دانست، شرکایی که در شرایط نابسامان بین المللی در کنار یکدیگر بوده اند اما نکته مهم در این بین گسترش روابط و مناسبات اقتصادی در چهار سال اخیر است زمانی که دولت های عملگرای دو کشور بر سر کار آمدند.
    در سال 2016 میلادی حجم مبادلات تجاری ایران و چین از لحاظ وزنی 410 هزار تن نسبت به سال 2015 افزایش یافت و از لحاظ ارزشی نیز این رقم به بیش از 31.24 میلیارد دلار رسید اگر چه این رقم نتوانست رکورد 50 میلیارد دلاری دو کشور در سال 2014 را تکرار کند.
    اما در 9 ماه سال 2017 و بر اساس جدیدترین آمار گمرک چین، ارزش مبادلات تجاری ایران و چین از مرز 27 میلیارد دلار فراتر رفته است که تراز تجاری 540 میلیون دلار به نفع کشورمان را نشان می دهد.
    یعنی ایران در 9 ماهه اخیر 13.88 میلیارد دلار کالا به چین صادر کرده است که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 میلیارد دلار افزایش داشته است این در حالی است که سال گذشته تراز تجاری دو کشور 940 میلیون دلار به نفع چین بود.
    برخی این میزان افزایش صادرات را به افزایش قیمت نفت نسبت می دهند در حالی که سفیر ایران در چین معتقد است با توجه به اینکه از لحاظ وزنی نیز صادرات ایران به چین در این دوره 9 ماه 7 میلیون تن نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است این تفسیر نمی تواند درست باشد.
    همچون سال های قبل، نفت خام مهمترین کالای صادراتی ایران به چین است میزان صادرات نفت خام ایران به چین در مدت این 9 ماه برابر با 8.74 میلیارد دلار بود و چین با واردات روزانه 633 هزار بشکه نفت از کشورمان بزرگترین خریدار نفت ایران محسوب می شود.
    بر اساس آمار گمرک چین، در 9 ماهه گذشته افزون بر 22.74 میلیون تن کالا به ارزش 5.14 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به چین داشته ایم که این میزان از لحاظ وزنی شاهد افزایش 28.1 درصدی و از لحاظ ارزش، افزایشی معادل 27.8 درصد داشته است.
    «وو بینگ بینگ» کارشناس و استاد دانشگاه پکن در مصاحبه اختصاصی با ایرنا گفت جایگاه ایران در برنامه راه ابریشم چین ویژه است و در دو سال گذشته ایران نقش بسزایی در توسعه این برنامه چین داشته است.
    وی می گوید که انرژی و تجارت اساس مهمی در مناسبات دارد چین می داند که ایران دارای منابع بسیار غنی انرژی است و باید خود را در میادین نفت و گاز ایران فعالتر کند و طرح های بیشتری را در اختیار بگیرد.
    وی حتی گفت که دو کشور نباید خود را محدود به منابع سنتی انرژی کنند بلکه باید در منابع تجدید پذیر انرژی از جمله انرژی هسته ای و باد و خورشید همکاری نزدیک داشته باشند.
    وو بر این باور است که چین می تواند در طرح های زیرساختی ایران فعال شود و برای ایران بندر ، فرودگاه و تاسیسات مخابراتی و اطلاع رسانی تاسیس کند.
    او ایران را یک کشور دارای استعدادهای بسیار جوان معرفی کرده است که با چین به عنوان کشوری با کوله باری از تجربه فنی می تواند مکمل خوب پیشرفت باشد.
    از دیدگاه استاد دانشگاه پکن، ایران دارای محصولات بسیار خوب غذایی و خشکبار نظیر زعفران و پسته است که باید در این زمینه هم همکاری دو کشور بیشتر شود.
    وو بینگ بینگ پیش بینی کرده است که در عصر فرابرجام روابط چین و ایران در زمینه های مالی و سرمایه گذاری و مشارکتی راهبردی گسترش چشمگیری خواهد داشت.
    به هر حال اگر چه ارزش مبادلات تجاری ایران با چین در دو - سه سال اخیر نسبت به سال 2014 کاهش یافته است اما به اعتقاد کارشناسان روند افت مبادلات ایران با چین بسیار متوازن با روند کلی افت صادرات و واردات این کشور با جهان بوده است.
    بر اساس آمار 67.14 درصد ترکیب صادرات ایران به چین را نفت و میعانات گازی، 20.9 درصد پتروشیمی، 4.3 درصد سنگ آهن، 1.7 درصد کنسانتره مس و حدود 5 درصد بقیه را الومینیوم، کروم، انواع سنگ مرمر و کنسانتره سرب تشکیل داده است.
    از همین منظر صادرات چین به کشورمان نیز عمدتا اقلام مختلف شامل تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، ورقه های فولادی، پلی استر و مواد شیمیایی، بنزین و افزودنی های مربوطه، لاستیک، تجهیزات و قطعات خودرو، کفش، پوشاک ، منسوجات ، انواع یخچال و سردکننده های صنعتی، تجهیزات کشاورزی، ریلی، ظروف چینی، اکسید آلومنیوم، موبایل و تجهیزات مخابراتی بوده است.
    ویژگی های منحصر بفرد ژئو اقتصادی ایران در خاورمیانه به عنوان نقطه اتصالی خلیج فارس به آسیای میانه و قفقار از یکسو و آسیای غربی و شرقی به اروپا، زیر ساخت های متعدد ریلی و جاده ای و بندری می تواند زمینه ساز ارتباط چین با مناطق یاد شده برای توسعه تجاری باشد.
    ایران نه تنها به دلیل دارا بودن منابع غنی معدنی و انرژی، مناسبات اقتصادی خوبی با چین دارد بلکه فرصت های بسیاری را هم برای سرمایه گذاران چینی فراهم کرده است که نمونه های آن را می توان در حوزه بانکی و فایناس 40 میلیارد دلاری چینی ها با بانک مرکزی در سال جاری عنوان کرد.
    بانک های چین در مجموع 35 میلیاد دلار تامین مالی پروژه های کشورمان را پذیرفته اند این میزان شامل قرارداد تامین مالی 10 میلیارد دلاری میان بانک مرکزی کشورمان با سیتیک تراست چین، امضای یادداشت تفاهم تامین مالی 15 میلیارد دلاری با بانک توسعه چین و نهایی شدن مذاکرات جهت تنظیم قرارداد موافقتنامه عمومی تامین مالی تا سقف 10 میلیارد یورو با اگزیم بانک است.
    مشارکت 30 درصدی شرکت ملی نفت چین در قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی به ارزش 4.8 میلیارد دلار و تامین مالی پروژه برقی کردن قطار تهران مشهد به ارزش 11.5 میلیاد یوان از جمله مهمترین پروژه هایی است که سرمایه گذاری چینی ها در آن قطعی شده است.
    همچنین تامین مالی چند پروژه مجموعا به ارزش حدود 8 میلیارد دلار از طرف ایران به بانکهای چین ارائه و در حال طی مراحل پایانی خود است.
    از جمله این پروژه ها می توان به طرح های توسعه فاز دوم پالایشگاه آبادان، نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان، نیروگاه سیکل ترکیبی لامرد و بیمارستان برکت سلامت اشاره کرد.

    برچسب ها