عصر خودرو

مدیرعامل فولاد مبارکه:

تامین بازار داخلی اولویت ماست

عصر بازار- مدیرعامل فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه تامین بازار داخلی در اولویت قرار دارد، گفت: طی هشت ماهه امسال میزان عرضه محصولات به بازار داخلی ۳۲ درصد افزایش و میزان صادرات ۴۲ درصد کاهش یافته است.

تامین بازار داخلی اولویت ماست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، بهرام سبحانی در جریان بازدید خبرنگاران از فرآیند تولید محصولات فولادی در این مجموعه، با بیان اینکه مجموعه فولاد مبارکه سهم 50 درصدی خود در تولید فولاد کشور را در چشم انداز 1404 حفظ خواهد کرد، گفت: تولید گروه فولاد مبارکه در چشم انداز 1404 که مجموع تولید فولاد کشور قرار است به 55 میلیون تن برسد، به 25 میلیون تن افزایش خواهد یافت تا سهم 50 درصدی ما از تولید داخلی همچنان حفظ شود.

    وی ادامه داد: با راه اندازی فولاد سپید دشت و توسعه فولاد هرمزگان در سال 98، میزان تولید از 13 میلیون تن عبور خواهد کرد و با تداوم برنامه های توسعه ای، تحقق 25 میلیون تن تولید در افق 1404 کاملا دست یافتنی است.

    وی میزان تولید فولاد مبارکه در سال گذشته را 7میلیون و 455 هزارتن اعلام کرد و گفت: سرمایه گذاری هایی که طی سالهای اخیر در این مجموعه انجام شده است، امسال به نتیجه می رسد و انتظار داریم میزان تولید در پایان سال جاری به 8 میلیون و 630 هزار تن افزایش یابد.

    سبحانی با بیان اینکه میزان تولید از سال 91 تا امسال 30 درصد رشد داشته است، اظهار کرد: تا امروز جمعا 10 میلیون و 300 هزارتن ظرفیت تولید بالقوه در فولاد مبارکه ایجاد شده است.

    صادرات را کاهش دادیم تا تولیدکنندگان داخلی را تامین کنیم

    این مقام مسئول به کاهش صادرات فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: با افزایش قیمت های جهانی، تقاضای داخلی برای تولیدات ما رشد چشمگیری داشت و چون تامین بازار داخلی همواره از اولویت های اصلی ما بوده، میزان صادرات را کاهش دادیم تا بتوانیم افزایش تقاضای داخلی را پاسخگو باشیم به طوری که طی هشت ماه امسال میزان عرضه تولیدات ما به بازار داخلی 32 درصد افزایش و میزان صادرات ما 42 درصد کاهش یافته است.

    به گفته او، میزان عرضه به بازار داخلی از 2 میلیون و 904 هزار تن در هشت ماهه پارسال، به 3 میلیون و 823 هزارتن در هشت ماهه امسال افزایش یافته و در مقابل، میزان صادرات از 1میلیون و 249هزارتن به 728 هزارتن در هشت ماهه امسال کاهش یافته است.

    سبحانی افزود: در هشت ماهه امسال 84 درصد تولیدات ما به تامین بازار داخلی و 16 درصد به صادرات اختصاص یافته است.

    ایجاد 2 هزار فرصت شغلی جدید

    مدیرعامل فولاد مبارکه به اشتغالزایی مستقیم حاصل از اجرای طرحهای توسعه های طی یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: طی یکسال گذشته با اجرای 12 طرح توسعه ای، مجموعا 2 هزار فرصت شغلی جدید بصورت مستقیم ایجاد شده است.

    6 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری طی 4 سال

    سبحانی حجم سرمایه گذاری های انجام شده طی چهارسال گذشته را 6 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: 99.6 درصد از کل این سرمایه گذاری در طرح گندله و کنستانتره سنگان بوده است.

    وی به رویکرد فولاد مبارکه در جهت ارتقای کیفی و ایجاد تنوع در تولید اشاره کرد و ادامه داد: در این راستا تولید ورق آجدار، تولید ورق های مورد نیاز صنایع نفت و گاز کشور(API) و ورق رویه خودرو به انجام رسیده است که این اقلام تا پیش از این از طریق واردات تامین می شد.

    به گفته سبحانی، با بومی سازی تولید اقلام فولادی، صرفه جویی ارزی 114 درصد رشد داشته و معادل 22 هزار و 250 میلیارد تومان قطعه فولادی در فولاد مبارکه بومی سازی شده است.

    کاهش 73 درصدی مصرف آب

    مدیرعامل فولاد مبارکه از کاهش چشمگیر مصرف آب در این گروه فولادسازی خبر داد و گفت: با سرمایه گذاری در تصفیه و بازچرخانی آب مصرفی در خط تولید، میزان مصرف آب کاهش 73 درصدی داشته است.

    وی ادامه داد: در راستای کاهش آلودگی محیط زیست و افزایش سطح بهداشت در منطقه، اجرای شبکه جمع آوری و تصفیه پساب شهرهای همجوار و استفاده از آن در خط تولید نیز با سرمایه گذاری 350 میلیارد تومانی به انجام رسیده است.

    چشم انداز بازار جهانی فولاد در سال 2018

    این مقام مسئول با بیان اینکه تقاضا تا سال 2025 در جهان روندی افزایشی خواهد داشت و میزان تقاضا از 1.7 میلیارد تن در حال حاضر به 2 میلیارد تن خواهد رسید، گفت: مولفه های متعددی از جمله قیمت نفت و میزان تقاضا روی قیمت جهانی فولاد اثرگذار است و با توجه به تمام این مولفه ها به نظر می رسد قیمت جهانی فولاد در سال آینده میلادی با تغییرات جزئی و معمول همراه خواهد بود و نوسان زیادی را تجربه نخواهد کرد.

    وی در عین حال گفت که ایران همچنان می تواند یکی از تامین کنندگان اصلی محصولات فولادی در منطقه باشد.

    تدام سودآوری در سه ماهه پایانی امسال

    وی درباره وضعیت سودآوری فولاد مبارکه تا پایان امسال هم گفت: امسال در گزارش های سه ماهه ای که به سازمان بورس ارائه شده، در همگی تعدیل مثبت داشتیم و گزارش سه ماهه بعدی که به بورس ارائه خواهد شد نیز با تعدیل مثبت همراه است.

    سودآوری صنعت فولاد، مستلزم کامل بودن زنجیره است

    سبحانی درباره اینکه ادغام شرکتهای فولادی کوچک با چه رویکردی باید انجام شود، اظهار کرد: باید تولیدکنندگان خرد صنعت فولاد از نظر مالکیتی یکی شوند تا یک زنجیره فولاد تشکیل و کامل شود.

    وی توضیح داد: در زنجیره فولاد، میزان سود در هر یک از حلقه ها متفاوت و متغییر است به این معنی که گاهی سود در سنگ آهن و گاهی در گندله است و وقتی که مالکیت تمام زنجیره، یکی باشد، این نوسان سود قابل مدیریت است و حلقه ها دچار مشکل نمی شوند.

    وی فولاد مبارکه را از یکی از نمونه های موفق کامل بودن زنجیره فولاد معرفی کرد و گفت: ما یک زنجیره کامل از نقطه تامین سنگ آهن تا عرضه محصولات متنوع به بازار هستیم و همین مساله ضامن حیات حلقه های متعدد و متنوع دست اندرکار تولید است.

    درخواست کاهش تعرفه را یکسال قبل دادیم/کاهش فعلی، منطقی نیست

    سبحانی درباره کاهش تعرفه واردات فولاد گفت: ما درخواست کاهش تعرفه را یکسال قبل و زمانی ارائه دادیم که قیمت های جهانی بالا رفته بود و کاهش تعرفه می توانست باعث شود قیمت در بازار داخلی با قیمت جهانی متعادل سازی شود اما بعد از گذشت یکسال از آن درخواست، تازه تعرفه را کاهش داده اند؛ که الان زمانی مناسبی برای کاهش تعرفه نبود.

    وی همچنین ایراد اتهام به ایران درباره دامپینگ فولاد را مردود خواند و گفت: وضع تعرفه بر واردات فولاد ایران به اروپا، اعمال جریمه درباره دامپینگ نبود بلکه یک اقدام تعرفه ای از سوی اتحادیه اروپا درباره تمام 10 شرکت صادرکننده فولاد به این اتحادیه بود و به طوری که برای کشورهایی همچون روسیه و اوکراین هم این تعرفه ها وضع شد و اتفاقا تعرفه کمتری بر فولاد ایران وضع شد.

    او گفت: تعرفه وضع شده بر نورد گرم ایران 57 یورو به ازای هر تن، روسیه 96 یورو به ازای هر تن و اوکراین 63 یورو به ازای هر تن بوده است.

    سبحانی تاکید کرد: سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا نیز اخیرا رسما اعلام کرد که درباره فولاد ایران، هیچ بحثی مبنی بر دامپینگ مطرح نبوده است.

    برچسب ها