عصر خودرو

جزئیات رشد صادرات گاز ایران به عراق از دی‌ماه

عصر بازار- قرارداد صادرات گاز از ایران به عراق از ۳۱ خردادماه سال جاری بعد از شش سال اجرایی شد و طبق این قرارداد میزان صادرات گاز به این کشور به روزانه ۱۴ میلیون متر مکعب رسیده است.

جزئیات رشد صادرات گاز ایران به عراق از دی‌ماه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، قرار است میزان صادرات گاز به عراق با آغاز بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز ششم سراسری که مسئولان زمان آن را اول دی ماه اعلام کرده‌اند به 35 میلیون مترمکعب برسد.

     صادرات روزانه گاز طبیعی به عراق طی 100 روز گذشته از هفت میلیون مترمکعب به حدود 14 میلیون مترمکعب در روز رسیده است .شرکت ملی گاز ایران در سال نخست قرارداد صادرات گاز به عراق، متعهد به صادرات روزانه هفت میلیون مترمکعب بوده است، اما با توجه به نیاز و درخواست طرف عراقی، حجم صادرات تا حدود 14 میلیون مترمکعب در روز در اوج فصل گرم در عراق، افزایش یافته است.

    حجم گاز صادراتی به عراق مطابق قرارداد مذکور که به منظور تأمین سوخت نیروگاه‌های بغداد امضا شده، در فصل گرم سال تا 35 میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت که این افزایش، با آغاز بهره برداری از خط لوله انتقال گاز ششم سراسری محقق خواهد شد.

    خط انتقال گاز ششم سراسری یکی از راهبردی‌ترین خطوط انتقال گاز در کشور است که اکنون روند پیشرفت آن، آخرین مراحل خود را طی می‌کند و در هفته نخست دی‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

    خط ششم سراسری که همسو با اهداف برنامه پنجم توسعه تعریف شده است، یکی از راهبردی‌ترین خطوط انتقال گاز کشور به طول یک‌هزار و 200 کیلومتر با قطر 56 اینچ است که وظیفه انتقال گازهای تولیدی در عسلویه به ظرفیت روزانه 110 میلیون متر مکعب را به استان های غرب و شمال‌غرب به عهده دارد و امکان سهولت در صادرات گاز به عراق را از مسیرهای شلمچه و نفت‌شهر فراهم می‌کند.

    طول خط انتقال گاز ششم سراسری از اهواز تا دهگلان 600 کیلومتر است که در مسیر خود به تقاطع رودخانه کارون می‌رسد. برای  عبور خط لوله از رودخانه، ترانشه ای به طول 220 و ارتفاع 80 متر ایجاد شده که حجم ترانشه برداشته شده به یک میلیون متر مکعب می‌رسد و هم اکنون نیز تجهیزات و ماشین آلات در مرحله لوله‌گذاری هستند.

    عرشه فلزی پل 180 متر طول دارد که 100 متر آن به صورت عرشه فلزی اجرا شده و بقیه آن روی شمع و ستون قرار گرفته، ضمن آن‌که تناژ کل عرشه فلزی حدود 540 تن بوده و حجم عظیمی از آن روی پایه‌ها و شمع ها قرار دارد.

    خط لوله انتقال گاز ششم سراسری پس از گذر از استان خوزستان، وظیفه انتقال گازهای تولیدی در عسلویه به ظرفیت روزانه 110 میلیون متر مکعب را به استان‌های غرب و شمال‌غرب برای مصارف خانگی، تجاری، صنعتی و غیره بر عهده دارد، ضمن آن‌که این خط از مسیر های شلمچه و نفت شهر هم، امکان صادرات گاز به عراق را در شرایط مناسب‌تری مهیا می‌کند.

    با آغاز فعالیت خط لوله ششم سراسری انتقال گاز و تمهیدات در نظر گرفته شده، ظرفیت انتقال گاز در کشور به 750 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و از آن‌جا که کریدور غرب (خطوط پنجم، ششم و نهم) برای سرشاخه‌های کردستان، کرمانشاه، همدان و صادرات به عراق اهمیت فراوانی دارد، بنابراین راه اندازی خط ششم سراسری برای تامین گاز منطقه غرب حیاتی است.

    برچسب ها