عصر خودرو

جهش یک پله‌ای شاخص سهام

عصر بازار- شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد جهش چشمگیری بود که در آن شاخص کل توانست به رشد ۱۰۷۶ واحدی دست یابد.

جهش یک پله‌ای شاخص سهام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد, دیروز معامله‌گران در شروع بازار با توقف نماد پالایشگاه اصفهانی مواجه شدند. این شرکت شامگاه روز دوشنبه با انتشار گزارشی تعدیل مثبت قابل ملاحظه 49 درصدی سود هر سهم خود را به نمایش گذاشت. در این شرایط و با بسته بودن نمادهای لاوان و شیراز در گروه پالایشی دیگر نمادهای این گروه به صف خرید و رشد قیمت رسیدند.  دیروز همچنین سهامداران مجددا به سهام فولادی- معدنی اقبال مناسبی نشان دادند. در این شرایط شاخص کل با رشد  حدود2/ 1درصدی توانست به رقم 92هزار و 629 واحد برسد و رکورد جدیدی را به ثبت برساند.شاخص کل هم‌‌وزن نیز با افزایش 50 واحدی (معادل حدود 0.3 درصد) در ارتفاع 17 هزار و 736 واحدی ایستاد.

    در بازار دیروز در گروه کامیپوتری‌ های‌وب مجددا به صف خرید رسید. انتشار اطلاعیه عرضه بلوک این شرکت تاثیر مثبتی در این رشد داشت. دیروز سهامدار عمده و مدیرعامل «های وب» قیمت، شرایط و زمان واگذاری اولین بلوک 17 درصدی را اعلام کرد. براین اساس چهارشنبه 6 دی، 680 میلیون سهم «های وب» را به قیمت پایه 1000 تومان روانه میز فروش بورس می‌شود تا در صورت خرید توسط فروشندگان پارس آنلاین، تامین منابع شود. چنانچه شخص دیگری اقدام به خرید این بلوک کند، وجوه حاصله به مالکان پارس آنلاین داده می‌شود.

    در تحولات کلان بازار سهام دیروز اعلام شد، با توجه به عملیاتی شدن نسخه به‌روزرسانی شده سامانه معاملات از روز شنبه مورخ 25 آذر ماه سال جاری، ضروری است تمامی سفارشات مشتریان در سامانه معاملات حداکثر تا ساعت 14:30امروز، چهارشنبه مورخ 22 آذر از سامانه معاملات حذف شوند. پس از تاریخ فوق امکان دسترسی به سفارشات در سامانه وجود نخواهد داشت. بر‌اساس پیام مقام ناظر مقتضی است اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص به مشتریان صورت پذیرد. کلیه مسوولیت ناشی از عدم رعایت آن بر عهده کارگزاران است.در گروه بانکی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد ادغام دو موسسه ثامن، کوثر و بانک مهر اقتصاد در شرف انجام است و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.در این گروه پست بانک هم بعد از لغو آگهی 29 مرداد، زمان جدید مجمع سالانه را اعلام کرد.

    به این ترتیب، سهامداران «وپست» بعد از لغو آگهی مجمع 29 مرداد، ساعت 10 روز یکشنبه سوم دی می‌توانند با حضور در مجمع نسبت به‌صورت‌های مالی و تقسیم سود تصمیم‌گیری کنند. این مجمع در مدیریت شعب شهرستان‌های استان پست بانک واقع در خیابان امام خمینی، نبش کوچه پست برگزار می‌شود.در گروه دارویی شرکت سبحان دارو اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 6 ماه منتهی به 31 شهریور ماه 96 را حسابرسی شده با سرمایه 430 میلیارد ریالی منتشر کرد. «دسبحا» طی دوره شش ماهه مبلغ 260 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 58 درصد کاهش نشان می‌دهد.

    در این گروه همچنین شرکت فرابورسی تولید و صادرات ریشمک پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30 آذر ماه 97 را به صورت حسابرسی شده منتشر کرد.بر‌اساس این گزارش «ریشمک » مبلغ یک‌هزار و 448 ریال سود به ازای هر سهم اختصاص داد که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل معادل 9 درصد افزایش داشته است.در گروه محصولات شیمیایی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30 آذر ماه 97 را حسابرسی شده با سرمایه معادل 4 هزار و 628 میلیارد و 988 میلیون ریال منتشر کرد.بر این اساس «شیران» با انتشار گزارش پیش‌بینی سال مالی 97 معادل 3 هزار و 243 میلیارد و 734 میلیون ریال سود خالص کنار گذاشت و بر این اساس مبلغ 701 ریال سود به ازای هر سهم اختصاص داد که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل فقط یک ریال افزایش داشته است.

    در گروه واسطه‌گری‌های مالی تامین سرمایه امید که نخستین شرکت تامین سرمایه پذیرفته شده در بورس است، درباره 3 علت تعدیل سود 10 درصدی در اولین پیش‌بینی سال آینده توضیح داد. شرکت تامین سرمایه امید که به‌عنوان نخستین شرکت تامین سرمایه در بورس پذیرش شده و آماده‌ترین سهم برای عرضه اولیه است، درخصوص تعدیل سود توضیح داد. «امید» با سرمایه 490 میلیارد تومانی در اولین پیش‌بینی درآمد حسابرسی نشده هر سهم سال مالی آذر سال آینده، سود هر سهم را 237 ریال اعلام کرده بود، اما در گزارش جدید این سود را با تعدیل مثبت یک درصدی ابتدا به 293 و سپس به 322 ریال رسانده است.براین اساس افزایش مبلغ 2/ 14 میلیارد تومان، سود خالص شرکت ناشی از کاهش مبلغ 6/ 15 میلیارد تومانی هزینه‌های بازارگردانی،افزایش مبلغ 5/ 2 میلیارد تومانی سود سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار و افزایش مبلغ 9/ 3 میلیارد تومانی مالیات بر درآمد شرکت است که توضیحات مربوط به هر یک از عوامل تعدیل به شرح زیر است:

    کاهش هزینه‌های بازارگردانی اوراق بهادار به میزان 6/ 15 میلیارد تومان به دلیل افزایش نرخ اوراق بهادار تحت بازارگردانی نسبت به میانگین نرخ سود سپرده‌های کوتاه و بلند مدت بانکی است که مطلوبیت لازم را برای سرمایه گذاران ایجاد خواهد کرد. بنابراین برای اوراق بهاداری که دارای نرخ سود بالای 18 درصد باشند، هزینه بازارگردانی در پیش‌بینی‌ها لحاظ نشده است.در معاملات روز سه‌شنبه هفته جاری نماد معاملاتی شرکت‌های تامین مسکن جوانان، شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه، صنعتی بهپاک و حق‌تقدم خرید سهام کی‌بی‌سی از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، اوراق اجاره واسط مالی دی بر روی سهام صدانا، اوراق مشارکت لیزینگ رایان سایپا، معادن منگنز ایران، حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس، کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ و اوراق مشارکت میدکو متوقف شدند. در مجموع بازار دیروز بازاری پررونق بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 311میلیارد تومان و در فرابورس به 404میلیارد تومان رسید.

    برچسب ها