عصر خودرو

پرش سهام به سکوی اول بازارها؛

بازدهی بورس ۲۰ شد

عصر بازار- شاخص کل بازار سهام در معاملات روز گذشته با جهش ۱۰۷۶ واحدی توانست برای اولین بار در تاریخ خود وارد کانال ۹۲ هزار واحدی شود.

بازدهی بورس ۲۰ شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد, دیروز شاخص کل بورس تهران با جهش 1076 واحدی توانست رکورد جدیدی را به ثبت برساند. رشد حدود2/ 1 درصدی نماگر اصلی بازار در جریان معاملات روز سه‌شنبه، فتح کانال 92 هزار واحدی را برای نخستین بار پیش روی بازار سهام قرار داد. با توقف دماسنج بازار در سطح 92 هزار و 629 واحدی، بازدهی بورس از ابتدای سال جاری تا کنون به 20 درصد رسید.

    به این ترتیب بورس تهران گوی سبقت را از دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری کشور ربود.بازار سکه و دلار به ترتیب با بازدهی 2/ 16 و 4/ 12 درصدی از ابتدای سال همراه بوده‌اند.بازدهی بازار پول (با احتساب نرخ سود سالانه 15 درصدی حدود 11 درصد بوده است.)آرامش نسبی در فضای سیاست خارجی، سیگنال‌های مثبت جهانی از رشد قیمت‌ کالاهای پایه و خوش‌بینی معامله‌گران به تعدیل مثبت سود‌آوری پالایشگاهی‌‌ها سه موتور اصلی و مهم‌ترین محرک‌های رکوردشکنی بورس تهران محسوب می‌شوند.

    تداوم رکورد‌شکنی شاخص سهام
    همانطور که اشاره شد سه محرک دیروز جهش یک پله‌ای شاخص کل را به دنبال داشت. این رشد به‌طور عمده از جانب صنایع بزرگی همچون فلزی، معدنی و پالایشی صورت گرفت. رشد نسبتا مناسب قیمت کالا‌ها در بازارهای جهانی در شامگاه دوشنبه  در کنار خوش‌بینی سهامداران به تعدیل مثبت سودآوری پالایشی فضای بورس را در گروه‌های مرتبط مثبت کرد. البته فضای مثبت در بیشتر نمادهای فعال در بازار سهام قابل مشاهده بود. به‌طوری‌که در کنار رشد شاخص کل بورس، شاخص هم‌وزن نیز با افزایش 50 واحدی (معادل 0.3 درصدی) همراه شد. دو محرک مزبور در حالی به‌عنوان مهم‌ترین عوامل رشد قیمت سهام در جریان روز گذشته شناخته شد که به نظر می‌رسد با توجه به مواضع جدید سیاسی ترامپ، برآیند انتظار سهامداران درمورد برجام تهدید خاصی را متوجه بورس نمی‌داند. این موضوع نه تنها در پایداری افزایش قیمت در گروه‌های اصلی بازار قابل مشاهد بود، بلکه معامله‌گران با خرید سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری، اطمینان هرچه بیشتر خود به سرمایه‌گذاری در بازار را نشان دادند. ‌این موضوع سبب شد تا روز گذشته نیز تداوم موج نقدینگی در بازار سهام قابل مشاهده باشد. بر این اساس روز گذشته ارزش کل معاملات همچنان در محدوده قابل‌توجهی قرار داشت. ارزش معاملات خرد سهام بالغ بر  284 میلیارد تومان بود.

    فرصت‌ها و تهدیدهای کنونی
    جمع‌بندی عوامل مزبور نشان می‌دهد که بازار سهام همچنان جا برای رشد بیشتر دارد. بر این اساس امکان افزایش قیمت در دیگر گروه‌های فعال در بازار و همچنین رشد بیشتر شاخص کل بورس وجود دارد. اما این رشد مشروط به دلایلی از قبیل آرامش سیاسی و حفظ قیمت‌های کالای جهانی در سطوح فعلی خواهد بود. به عبارت دقیق‌تر در این شرایط باید به ریسک‌ها و فرصت‌های تاثیرگذار بر بازار توجه کرد؛ در این خصوص دو عامل خارجی از جمله قیمت‌های جهانی و مواضع سیاسی در قبال مردم به‌عنوان مهم‌ترین ریسک‌های بازار مطرح هستند. ضمن اینکه از سرگیری عرضه‌های اولیه در بازار سهام، رفع محدودیت‌های ساختاری معاملات سهام و طراحی و به‌کارگیری ابزارهای معاملاتی جدید می‌تواند به‌عنوان فرصت‌های جدیدی برای ورود نقدینگی به بازار سهام قلمداد شود.

    ریسک سیاسی پیش روی بورس
    در حالی مهلت 60 روزه کنگره برای واکنش به عدم تایید برجام از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا به پایان رسید که در این دوره کنگره در برابر عدم تایید برجام واکنشی نشان نداد. این موضوع مجددا تصمیم‌گیری را به سمت دونالد ترامپ باز‌می‌گرداند. در سناریو‌های مطرح شده برای تصمیم‌گیری درخصوص برجام خروج یک‌جانبه آمریکا از این موضوع مطرح است. احتمال وقوع این موضوع طبق نظرات و پیش‌بینی‌های صورت گرفته بسیار ضعیف ارزیابی شده است. این موضوع در گزارشی با عنوان «پایان مهلت برجامی کنگره» به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. در بازار سهام نیز نسبت به برجام برآیند انتظارات مثبت است. این امر در جریان معاملات روز‌های اخیر به وضوح دیده می‌شود. بر همین اساس می‌توان گفت رفع ریسک برجام می‌تواند موج دوم رشد قیمت سهام در بورس تهران را به وجود آورد. با این‌حال  تا زمان اعلام نظر ترامپ درخصوص برجام باز هم آینده این توافقنامه نامعلوم ماند.

    تمرکز بر نمادهای فلزی- معدنی
    در معاملات روز گذشته عمده نمادهای فعال در گروه فلزی با رشد قیمت همراه شدند. به دنبال سیگنال‌های مثبت جهانی در معاملات شامگاه دوشنبه، جوی مثبت بر گرو‌ه‌های وابسته به این موضوع ایجاد کرد. بر این اساس فولادی‌ها همچنان در صدر این گروه قرار گرفتند. به‌طوری‌که روز گذشته فولاد مبارکه اصفهان به روند صعودی خود ادامه داد و با تاثیر 216 واحدی خود بر شاخص کل بورس، بیشترین نقش را در رشد این نماگر داشت. در این میان سایر نمادهای فولادی نیز از این رشد بی‌بهره نبودند و با افزایش قیمت همراه شدند. گروه معدنی نیز با محوریت چادرملو و توسعه معادن و فلزات از دیگر صنایع مورد توجه در روز گذشته بود. به‌طوری‌که نه تنها با افزایش قیمت روبه‌رو‌ شده و صف خرید را تجربه کردند، بلکه تاثیر مثبتی نیز بر شاخص کل داشتند. در این میان برخی فعالان تصمیم دولت درخصوص کاهش بهره مالکانه را به‌عنوان محرک رشد قیمتی نمادهای معدنی عنوان می‌کنند. گروهی دیگر نیز معتقدند که علت اصلی رشد قیمت سهام این شرکت‌ها، انتظار برای رشد قیمت فروش شمش داخلی است (قیمت فروش داخلی این شرکت‌ها تابعی از نرخ فروش شمش فولاد خوزستان در بورس کالا است). افزون بر این بررسی روند تغییر مالکیت‌های به ثبت رسیده در بازار دیروز نشان از آن دارد که 27 میلیارد و 800 میلیون تومان از نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شده که حجم عمده این رقم به تغییر مالکیت‌های به ثبت رسیده در نمادهای فلزی - معدنی تعلق داشته است. به این ترتیب، خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «ومعادن» به حدود 6 میلیارد و 200 میلیون تومان رسیده است. خریدهای پرحجم سهامداران خرد در دو نماد فولاد مبارکه و فولاد خوزستان نیز سبب شد تا خالص تغییر مالکیت در این دو نماد به ترتیب به 6/ 4 میلیارد تومان و 3/ 3 میلیارد تومان برسد.

    پالایشی‌ها بر مدار مثبت
    گروه پالایشی نیز از دیگر صنایع مورد توجه بازار در جریان معاملات روز گذشته بود. این توجه هم از سوی عوامل خارجی و هم داخلی نشات گرفت. رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی در کنار ادامه رشد نرخ ارز مبادله‌ای از عوامل اثرگذار بر روند قیمتی این گروه است.این دو عامل رشد سودآوری آتی این شرکت‌ها را نیز به دنبال خواهد شد. ضمن اینکه در بازار داخلی نیز با توجه به انتشار گزارش‌های عملکرد 6 ماهه از برخی نمادها، انتظار برای گزارش‌دهی این نمادها به پایان رسید.بر این اساس رشد قیمت نمادهای پالایشی به دنبال توقف نماد پالایش نفت اصفهان در معاملات دیروز و توقف پالایش نفت شیراز و لاوان در جریان معاملات روز دوشنبه آغاز شد. در این میان «شپنا» گزارش عملکرد 6 ماهه خود را برای نیمه نخست سال جاری با تعدیل مثبت 49 درصدی سودآوری منتشر کرد. به این ترتیب، پیش‌بینی سود هر سهم شرکت برای سال مالی منتهی به پایان اسفندماه 96 به‌طور خالص مبلغ 894 ریال پیش‌بینی شد. در این میان «شپنا» در نیمه نخست سال موفق به پوشش 422 ریالی معادل 47 درصدی از این رقم شد.

    همچنین در حالی شنیده‌ها حاکی از تعدیل سودآوری چشمگیر دو پالایشگاه نفت لاوان و شیراز بود که در این میان عصر دیروز «شراز» صورت مالی عملکرد 6 ماهه خود را با تحقق سودآوری 1111 ریالی در نیمه نخست سال اعلام کرد. به این ترتیب توانست 92 درصد از بودجه سال مالی منتهی به پایان اسفندماه 96 را پوشش دهد، ضمن اینکه پیش‌بینی مزبور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل(نیمه نخست سال 95) 850 درصد رشد نشان می‌دهد. اما هنوز این شرکت گزارش پیش‌بینی سود هر سهم خود را برای سال مالی جاری بر اساس عملکرد 6 ماهه ارائه نکرده است و باید در روزهای آتی در انتظار این گزارش و به دنبال آن در صورت تعدیل بالای 20 درصدی، گزارش شفاف‌سازی آن باشیم تا نماد مزبور بازگشایی شود. این تعدیل‌ها و گزارش‌های ارسالی از سوی پالایشی‌ها سبب شده است تا فعالان بازار انتظار تعدیل مثبت در دیگر نمادهای پالایشی همچون «شتران» و «شبریز» داشته باشند. بر همین اساس تقاضا برای این نمادها در بازار دیروز شدت گرفت. «شتران» معاملات دیروز را با صف خرید بیش از 4 میلیون سهمی به پایان رساند. این مساله سبب شد تا گروه پالایشی به‌عنوان یکی از فعال‌ترین صنایع دیروز شناخته شود که با استقبال از سوی سهامداران حقیقی همراه شد. در مجموع گروه پالایشی خالص خرید 10 میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها را ثبت کرد. در این میان تغییر مالکیت 2 میلیارد تومانی در نماد «شبندر» و در مسیر حقوقی به حقیقی به ثبت رسید. خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «شتران» نیز به 3/ 1 میلیارد تومان رسید.

    تداوم استقبال از «های وب»
    نماد معاملاتی داده‌گستر عصر نوین نیز دیروز همچنان در کانون توجه معامله‌گران قرار گرفت. به این ترتیب، «های وب» با افزایش تقاضا از سوی فعالان بازار بار دیگر تا سقف بازه نوسان قیمتی روزانه رشد کرد. طی معاملات این روز صف خرید، شدت بیشتری یافت. به‌طوری‌که در پایان معاملات صف خرید آن به بیش از 20 میلیون سهم رسید. ضمن آنکه روز گذشته بیش از 58 میلیون سهم «های‌وب» در میان سهامداران داد‌و‌ستد شد و ارزش کل این مبادلات به 35 میلیارد تومان رسید. به این ترتیب شاخص گروه اطلاعات و ارتباطات با لیدری «های‌وب» توانست بازدهی حدود 4 درصدی را کسب کند. همچنین روز گذشته معامله‌گران حقوقی تمایل زیادی به خرید این سهم نشان دادند و این امر به تغییر مالکیت 2میلیارد و 600 میلیون تومانی در این نماد از مسیر حقیقی به حقوقی منجر شد.

    برچسب ها