عصر خودرو

مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد:

۹۳.۵ درصد، سهم جاده از بار

عصر بازار- مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی اعلام کرد در سال ۱۳۹۴ کل بار جابه جا شده در کشور با استفاده از حمل و نقل عمومی، ۵۴۳.۶ میلیون تن بود که سهم جاده ۹۳.۵ و سهم ریل نیز ۶.۵ درصد بود.

۹۳.۵ درصد، سهم جاده از بار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر, مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی درباره وضعیت حمل و نقل عمومی بار از طریق جاده ای اعلام کرد در سال 94 کل بار کشور 453.6 میلیون تن بود که 93.5 درصد آن از طریق جاده ای جابه جا شد و سهم حمل و نقل ریلی نیز 6.5 درصد بود.

    همچنین بر اساس این گزارش 508 میلیون تن از کالاهای محموله از طریق جاده ها منتقل شد که 70.9 درصد آن معادل 360 میلیون تن بار دارای بارنامه بوده و نزدیک به 30 درصد را نیز حمل و نقل عمومی بدون بارنامه جابه جا کرده است؛ به عبارت دیگر حدود یک سوم کالای کشور از طریق بنگاه های باربری سنتی و خارج از نظارت سازمان راهداری بوده است.

    شایان ذکر است که جابه جایی های بدون استفاده از بارنامه عموماً در بنگاه های باربری (گاراژهای سابق) که کماکان فعال هستند انجام می گیرد. باربری هایی که در پایانه های کالای سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای مستقر نیستند و خود رأساً به جابه جایی کالا، اقدام می کنند.

    همچنین سهم بخش خصوصی 92 درصد بوده و نزدیک به 8 درصد مابقی را بخش تعاونی جابه جا کرده است سهم دولت در نقل و انتقال بار بسیار ناچیز است.

    از سوی دیگر متوسط میانگین عمر کامیون ها در ایران در این سال 16.1 سال برآورد می شود. این در حالی است که میانگین عمر مفید ناوگان جاده ای در کشورهای توسعه یافته 5 سال است که نشان دهنده به شدت فرسوده بودن ناوگان خودروی سنگین باری در ایران است.

    بر اساس این گزارش، 82.2 درصد کامیون های موجود در ایران خودمالکی (ملکی راننده) هستند و تنها 4.2 درصد به صورت ملکی شرکت یا مؤسسات باربری و همچنین شراکتی میان راننده و مالک محسوب می شوند. به گونه ای که سهم ناچیز شرکت ها و مؤسسات باربری در مالکیت کامیون ها نشان دهنده وجود مشکلات متعدد در ایجاد شرکت های مسئولیت پذیر و شناسنامه دار است.

    یکی دیگر از نکات نگران کننده در این گزارش، میانگین سفر هر دستگاه کامیون در طول سال است: بر اساس اعلام مرکز پژوهش ها، میانگین سفر هر دستگاه کامیون در طول یک سال (365 روز) تنها 73 سفر در سال 94 و 65 سفر در سال 93 است که نشان دهنده خواب بالای کامیون ها و انتظار بیش از حد آنها برای دریافت نوبت سفر است. این موضوع به پایین بودن بهره وری کامیون ها در ایران دامن می زند؛ این در حالی است که متوسط عملکرد مورد انتظار برای هر کامیون با توجه به حجم بار در کشور، 200 سفر در سال است.

    گفتنی است در سال 94در ایران 25 میلیون و 784 هزار سفر باری توسط 353 هزار و 417 دستگاه کامیون انجام شد که 28 درصد آن درون استانی و 72 درصد نیز برون استانی بوده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو