عصر خودرو

مدیرکل دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی خبرداد

سهم ایران از تولید زعفران ۹۰ درصد و از تجارت ۳.۷ درصد

عصر بازار- مدیرکل دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با آنکه ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود، اما سهم ۳.۷ درصدی از گردش ۸ میلیارد دلاری زعفران در دنیا داریم که باید روی تجاری‌سازی کار کنیم.

سهم ایران از تولید زعفران ۹۰ درصد و از تجارت ۳.۷ درصد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، پیمان یوسفی آذر امروز در نخستین پویش ملی گیاهان دارویی که در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، به اهمیت گیاهان دارویی در ارز آوری برای کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه تا پیش از این با وجود ظرفیت‌های فراوان در تنوع گیاهان دارویی در کشور این محصولات را به صورت فله‌ای صادر می‌کرده‌ایم و طرف خارجی آن را به صورت قطره‌ای و با قیمتی بسیار بالاتر به کشور ما وارد می‌کند.

    وی از پیگیری‌ انجام‌شده طی یک سال گذشته توسط نمایندگان مجلس و وزیر جهاد کشاورزی برای به سرانجام رساندن برنامه گیاهان ملی دارویی خبر داد و گفت: بالاخره این برنامه به سرانجام رسید، تا حدی که برای بودجه سال آینده دارای ردیف اعتباری ملی خواهد بود که بعد از 35 سال اتفاق خواهد افتاد.

    وی در مورد جزئیات این طرح گفت: در این طرح موارد تازه‌ای که در ساختار تولید و استاندارد برابر شاخص‌های بین‌المللی وجود دارد، دیده شده که اگر محقق نشود، این طرح در سایر حلقه‌ها فلج خواهد شد. همچنین سیاست‌ کاشت، داشت و برداشت نیز تدوین شده است.

    یوسفی‌آذر همچنین از آشفتگی‌ در بازار داخلی کشور گلایه کرد و گفت: ما همچنین در بازارهای خارجی جایگاهی نداریم و درحالی‌ که 120 میلیارد دلار گردش مالی گیاهان دارویی در دنیاست،‌ حجم اندکی به ما اختصاص دارد.

    مدیرکل دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: حجم گردش مالی زعفران در دنیا 8 میلیارد دلار است،‌ در حالی‌که حجم مالی زعفران ما 300 میلیون دلار (3.7 درصد) است و 90 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود، اما نتوانسته‌ایم آن را تجاری‌سازی کنیم.

    وی همچنین به اهمیت زعفران به‌عنوان محصول خاص تولیدی کشور اشاره کرد و گفت: برای زعفران نیز کارگروه ملی از یک ماه گذشته تشکیل شده که همه دست‌اندرکاران از کشاورز گرفته تا صادرکنندگان برتر در این کارگروه حضور داشته تا با هم‌اندیشی، نقاط ضعف این حوزه برطرف شود.

    یوسفی‌آذر از تعرفه 30 درصدی هند برای واردات زعفران از ایران انتقاد کرد و گفت: طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی با گمرک و وزارت امور خارجه مکاتبه کرده‌ایم که یا قراردادهای تعرفه ترجیحی با این کشور بسته شود، یا عضو WTO شویم و یا اینکه سیاست‌های متقابل تنبیهی در برابر واردات کالا از هند در نظر بگیریم و ما هم برای برنج وارداتی هند همین سیاست‌های محدود‌کننده تعرفه‌ای را اعمال کنیم.

    مدیرکل دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از برنامه‌ریزی برای افزایش توسعه صادرات زعفران خبر داد و گفت: بنا داریم طی 5 سال آینده، صادرات زعفران را به 2.5 میلیارد دلار برسانیم که لازمه آن افزایش تولید بیشتر زعفران است و در حال حاضر متوسط برداشت زعفران در استان خراسان،‌12 تا 18 کیلوگرم در هکتار است، در حالی‌که در برخی مزارع الگویی تا 39 کیلوگرم هم از این محصول برداشت شده است.

    وی همچنین از تأسیس دفاتر زعفران ایران در 10 کشور هدف ازجمله استرالیا،‌ اسپانیا،‌آلمان، فرانسه، هند و چین خبر داد و افزود: فعالان این حوزه که برای تأسیس دفتر در این کشورها اقدام کنند، می توانند تسهیلات با نرخ 6 درصد بگیرند.

    یوسفی‌آذر همچنین به ظرفیت بالای تولید گل محمدی در کشور اشاره کرد و گفت: با آنکه 17 هزار هکتار سطح زیرکشت گل محمدی داریم، اما سهم ناچیزی در بازار اسانس این محصول داریم و 65 درصد اسانس دنیا را بلغارستان تولید می‌کند.

    مدیرکل دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی واردات بی‌رویه و بدون نظارت از چین را یکی از موانع برای توسعه صنعت اسانس‌گیری در کشور دانست و گفت: همین مسئله باعث شده تا صنعت اسانس‌گیری نتواند پا بگیرد، به‌عنوان‌مثال ما نعناع فلفلی در زربند را با هزار زحمت و با کیفیت مطلوب لیتری 800 هزار تومان تولید می‌کنیم، از آن طرف این محصول بدون اینکه مشخص باشد، حاوی چه عناصری است با عنوان نعناع فلفلی لیتری 160 هزار تومان وارد کشور می‌شود.

    وی گفت: جالب‌تر آن است که با یک تعرفه ثابت محصولات مختلفی از جمله آویشن و برگ‌بو وارد کشور می‌شود، درصورتی‌که ما 125 تعرفه مشخص برای گیاهان دارویی تعریف کرده‌ و تمام کدها را مشخص کرده‌ایم، تا از طریق سازمان توسعه تجارت برای سال آینده در کتاب تعرفه وارد شود.

    وی ادامه داد: حداقل این تعرفه برای واردات گیاهان دارویی 5 درصد است و پس‌ازآن باید مشخصات فنی بهداشتی هم به‌طور سخت‌گیرانه لحاظ شود؛ چراکه وقتی پسته ما در فرانسه تنها با آفلاتوکسین 100 پی‌پی‌ام برگشت می‌خورد، ما نباید برای واردات محصولات مشابه به ایران سخت‌گیری کنیم.

    مدیرکل دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی همچنین از برنامه برای افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی خبر داد و گفت: در برنامه ششم در نظر داریم تا 100 هزار هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی اضافه کنیم، به شرط آنکه ابتدا بازاری برای آن وجود داشته باشد، نه آنکه محصول تولید کنید و بعد روی دستمان بماند.

    یوسفی‌آذر از حمایت برخی کشورهای همسایه برای توسعه کشت گیاهان دارایی به‌عنوان یک الگو یاد کرد و گفت: در استانبول دپارتمان گیاهان دارویی راه انداخته‌اند که شخص آقای اردوغان در آنجا حضور یافته و هدف‌گذاری 5 میلیارد دلاری برای صادرات محصولات گیاهان دارویی تعیین کرده است،‌ آن وقت ما به هزار سختی و پیگیری توانسته‌ایم هدف‌گذاری 3.5 میلیارد دلار را برنامه‌ریزی کنیم.

    به گفته مدیرکل دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی طبق اظهارنامه گمرک 286 میلیون دلار صادرات رسمی زعفران داریم که قطعاً 100 میلیون دلار هم به صورت چمدانی و مسافری از کشور خارج می‌شود و در کنار آن 37 میلیون دلار گیاه شیرین‌بیان و 16 میلیون دلار تخم گشنیز صادر کردیم.

    برچسب ها