عصر خودرو

سرکنسول ایران:

ایران آماده مشارکت همه جانبه در طرح های اقتصادی پاکستان است

عصر بازار- سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کویته پاکستان گفت: ایران آماده است تا در طرح های توسعه ای کشور همسایه پاکستان به ویژه ایالت بلوچستان همکاری و مشارکت کند.

ایران آماده مشارکت همه جانبه در طرح های اقتصادی پاکستان است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، محمد رفیعی در نشست تخصصی 'نقش جمهوری اسلامی ایران در پیشرفت و تامین نیازهای انرژی پاکستان' با رویکرد ایالت بلوچستان بر اجرایی شدن توافقات پیشین مقام های عالی ایران و پاکستان طی دو سال گذشته در راستای گسترش مراودات تجاری و اقتصادی تاکید کرد.
    وی با بیان گذشت بیش از پنج سال از تکمیل خط لوله (در محدوده خاک ایران)، فشار آمریکا و برخی کشورها را در برخوردار نبودن ایالت بلوچستان در تامین نیازهای اولیه موثر دانست و گفت: مقامات عالی و ارشد جمهوری اسلامی ایران بر گسترش روابط با پاکستان تاکید ویژه دارند.
    رفیعی همچنین از اجرایی نشدن توافقات انجام شده مقامات عالی دو کشور همچون برقراری روابط بانکی، افتتاح گذرگاه های جدید مرزی ریمدان -پیشین، گسترش بازارچه های مرزی، جلوگیری از قاچاق کالا و برخورداری از خط هوایی انتقاد کرد.
    سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کویته از آمادگی دولت جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت همه جانبه در توسعه و پیشرفت ایالت بلوچستان و شرکت در طرح های عمرانی و مرمت جاده ترانزیت کویته-تفتان و خط آهن این ایالت و مشارکت در راهروی مشترک اقتصادی پاکستان - چین خبر داد.
    در این نشست تخصصی همچنین همچنین خانم 'ثنا دُرانی ' عضو کمیسیون ملی بانوان پاکستان با بیان عدم بهره مندی 29 شهر ایالت بلوچستان از انرژی گاز و نبود پروژه های راهروی مشترک اقتصادی پاکستان - چین در این ایالت، از دولت پاکستان خواست تا نسبت به گسترش همکاری با ایران در زمینه های مختلف نظیر انرژی و حل بحران آب آشامیدنی در بندر گوادر اقدام کند.
    این سمینار تخصصی به همت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کویته و سازمان غیردولتی جهانی 'جامعه دوستان پاکستان'برگزار شد. در این سمینار محمد رفیعی سرکنسول ایران، خانم ثنا دُرانی عضو کمیسیون ملی بانوان پاکستان، ایوب بابئی مدیرکل ایالتی شبکه تلویزیون دولتی پاکستان، خانم فاطمه ننگیال از جمعیت فعالان جوان، ظهور پازئی استاد دانشگاه بهادر خان، اکرم ترین مدیر روابط عمومی دانشگاه بانوا، جابر شاه مدیر شبکه پشتو زبان خیبر سخنرانی کردند.
    سخنرانان این نشست با بیان دوستی و برادری دیرینه دو کشور، بر گسترش و روابط دوجانبه به خصوص خرید انرژی، گاز، برق و سوخت از ایران و توسعه تجارت و بازرگانی دوسویه تاکید کردند.
    شخصیت های پاکستانی این نشست با بیان نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در همکاری با پاکستان در دوران مختلف تاریخی، از دولتمردان و مسئولان کشورشان خواستند تا با توجه به نیاز روز افزون ایالت بلوچستان و کشور پاکستان، نسبت به تکمیل پروژه خط لوله گاز و خرید فرآورده های نفتی و برق از ایران اقدام کنند.
    'افراسیاب ختک' از رهبران حزب عوامی ملی پاکستان نیز اخیرا در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت که پاکستان باید از مزایای طرح انتقال گاز از ایران بهره مند شود و در این مسیر، نباید به فشارهای کشورهای دیگر توجه کرد.
    رسانه های دولتی پاکستان نیز سیزدهم آبان ماه گزارش دادند که مجلس ملی پاکستان، دولت این کشور را به اجرای پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان متعهد کرده است.
    'شهزاده عمرزاده توانا' دبیر مجلس شورای پاکستان به نمایندگان مجلس این کشور گفت که تحریم ها علیه ایران روند پیشرفت پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان را متوقف کرده است.
    توانا در سخنان خود در پاسخ به پرسشی گفت: تحریم های چند جانبه از سوی سازمان ملل و تحریم های یکجانبه نیز از سوی ایالات متحده، انگلیس، کانادا و اتحادیه اروپا علیه ایران تحمیل شد.
     پاکستان کشوری با نزدیک 200 میلیون نفر جمعیت بوده و یک بازار مصرف بزرگ گاز طبیعی در منطقه محسوب می‌شود که در حال حاضر تنها توانایی تامین دو سوم گاز مورد نیاز خود را دارد.
    این در حالی است که با توجه به افت فشار مخازن گاز این کشور، سهم تولید داخلی در تامین گاز مورد نیاز آینده پاکستان بیش از پیش کاهش خواهد یافت.
    از سوی دیگر، در سال‌های اخیر پاکستان با بحران تامین انرژی روبه رو بوده و به همین منظور در سال‌های اخیر، پاکستان به دنبال انعقاد قراردادهای مختلف واردات گاز از جمله خط لوله صلح، خط لوله تاپی برای واردات از ترکمنستان و واردات ال.ان.جی از قطر بوده است.
    پروژه گازرسانی از ایران به پاکستان موسوم به خط گاز صلح سال‌هاست آغاز شده اما دخالت کشورهای مختلف اجرای آن را در پاکستان به تأخیر انداخته است.
    میزان مصرف گاز در پاکستان طی 20 سال گذشته بیش از 80 درصد افزایش داشته است. جمعیت پاکستان به‌سرعت در حال رشد است و تعداد انشعابات گاز از 4 میلیون به 8.4 میلیون انشعاب افزایش یافته است.

    برچسب ها