عصر خودرو

آینده صنعت نفت در لایحه بودجه ۹۷ کل کشور؛

از نفت ۵۵ دلاری تا انتشار اوراق ارزی توسعه میادین نفتی در سال ۹۷

عصر بازار- لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۷ علاوه بر تعیین قیمت نفت بشکه ای ۵۵ دلار و درآمد ۹۶۰ هزار میلیارد ریالی صادرات نفت، گاز و میعانات به توسعه میدان های مشترک از محل انتشار ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق و سه میلیارد دلار منابع ارزی پرداخته شده است.

از نفت ۵۵ دلاری تا انتشار اوراق ارزی توسعه میادین نفتی در سال ۹۷
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری 19 آذرماه لایحه پیشنهادی بودجه سال 97 کل کشور را به مجلس شورای اسلامی ارایه کرد.
    سقف بودجه 1397 کل کشور 11 میلیون و 949 هزار و 354 میلیارد و 674 میلیون ریال است که از این رقم سهم منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت 4 میلیون و 249 هزار و 110 میلیارد و 891 میلیون ریال تعیین شده است.
    رقم بودجه عمومی دولت بالغ بر 3 میلیون و 680 هزار و 490 میلیارد ریال و درآمد اختصاصی وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی بالغ بر 568 هزار و 620 میلیارد و 891 میلیون ریال پیش بینی شده است.
    به دلیل نقش نفت در تامین درآمدهای ملی، همواره در بخش مهمی از لایحه بودجه به درآمدهای نفتی و مسایل مرتبط به آن پرداخته می شود.

    ** سهم 101 هزار و 11 میلیارد تومانی نفت از درآمدهای بودجه
    در لایحه بودجه سال 97 برای درآمد حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای مبلغ 106 هزار و 561 میلیارد تومان (1.065.611.405 میلیون ریال) در نظر گرفته شده که سهم درآمدهای حاصل از نفت و فرآورده های نفتی 101 هزار و 11 میلیارد و 440 میلیون و 500 هزار تومان (1.010.114.405 میلیون ریال) تعیین شده است.
    چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 1397 کمتر از 101 هزار و 11 میلیارد و 440 میلیون و 500 هزار تومان شود، به دولت اجازه داده می شود از محل 50 درصد منابع حساب ذخیره ارزی برای تأمین مابه التفاوت حاصل شده اقدام کند.
    همچنین در لایحه بودجه درآمد حاصل از پیش بینی افزایش 20 درصدی قیمت گازوییل، یک هزار و 300 میلیارد تومان (13.000.000 میلیون ریال) در نظر گرفته شده است.
    این درآمد در صورت افزایش 20 درصدی قیمت گازوییل در سال 97 تحقق می یابد. در سال های اخیر، دولت از برخی مجوزهای افزایش حامل های سوخت استفاده نکرده است.

    ** پیش بینی درآمد 96 هزار میلیارد تومانی از صادرات نفت، گاز و میعانات
    سقف درآمد حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و صادرات گاز مبلغ 95 هزار و 934 میلیارد تومان(959.314.403میلیون ریال) تعیین شده است.
    اکنون میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران به حدود روزانه 2.5 میلیون بشکه رسیده است.

    **میانگین قیمت نفت بشکه ای 55 دلار
    نگاهی به ارقام صادرات نفت و میعانات گازی نشان می دهد که دولت قیمت نفت را در بودجه سال 96 به طور میانگین بشکه ای 55 دلار در نظر گرفته که براساس ارز 35 هزار ریالی در نظر گرفته شده است.
    بر اساس گزارش مدیریت اوپک و مدیریت مجامع انرژی وزارت نفت، در حالی که میانگین قیمت نفت خام سبک ایران در 11 ماه سال 2016 برابر با 40 دلار و 12 سنت برای هر بشکه بود، این رقم در سال جاری میلادی 51 دلار و 51 سنت برای هر بشکه شد که نشان‌ از افزایش 11 دلار و 39 سنتی دارد.
    هر بشکه نفت خام سنگین ایران نیز از ابتدای سال 2017 تا ابتدای دسامبر به طور میانگین 50 دلار و 97 سنت برای هر بشکه معامله شد. این رقم پارسال 38 دلار و 14 سنت برای هر بشکه بود.

    **اعطای تسهیلات بانکی برای طرح های توسعه ای بالا دستی
    به بانک های عامل در لایحه بودجه اجازه داده شده است که در سال 1397 از محل منابع در اختیار از جمله منابعی که با تصویب هیات عامل صندوق توسعه ملی در آن بانک سپرده گذاری شده است، نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه گذاران بخش های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی برای طرح های توسعه ای بالادستی نفت و گاز با اولویت میادین مشترک و جمع آوری گازهای همراه در راستای افزایش ضریب بازیافت مخازن و احیای چاه های قدیمی با داشتن ذخایر نفتی درجا و بدون انتقال مالکیت نفت و گاز موجود در مخازن و تولیدی از آنها اقدام کند.

    **نصب کنتورهای هوشمند گاز
    در لایحه بودجه به شرکت ملی گاز ایران اجازه داده می شود نسبت به بازسازی و مقاوم سازی خطوط لوله گازرسانی به شهرها و روستاها و اصلاح سیستم اندازه گیری به سامانه اندازه گیری هوشمند از محل منابع پیش بینی شده اقدام کند.

    **انتشار 50 هزار میلیارد ریال اوراق برای توسعه میادین مشترک
    در لایحه بودجه سال 97، مبلغ 50 هزار میلیارد ریال برای سرمایه گذاری در میادین نفت و گاز مشترک تعیین شده است.
    بر این اساس، برای سرمایه گذاری در طرح های نفت و گاز با اولویت میدان های مشترک وزارت نفت و طرح های زیربنایی و توسعه ای وزارت صنعت، معدن و تجارت، این وزارتخانه ها با تصویب شورای اقتصاد، اوراق مالی اسلامی در سقف 50 هزار میلیارد ریال منتشر می کنند.
    بازپرداخت اصل و سود این اوراق از محل افزایش تولید همان میادین تضمین می شود.

    **مجوز 3 میلیارد دلار منابع ارزی از طریق انتشار اوراق
    همچنین برای توسعه میادین مشترک، تا سقف سه میلیارد دلار منابع ارزی از طریق انتشار اوراق اختصاص داده شده است.
    بر این اساس، وزارت نفت از طریق شرکت های دولتی برای بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشر شده سر رسید شده، تسهیلات بانکی و تضامین سر رسید شده و همچنین بازپرداخت بدهی های سر رسید شده به پیمانکاران قراردادهای بیع متقابل طرح های بالادستی، تا سقف سه میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی ارزی و ریالی با تصویب هیات وزیران منتشر می کند.
    البته این شرکت ها موظف هستند که اصل و سود اوراق منتشر شده را حداکثر تا پنج سال تسویه کنند.

    ** سهم 32 درصدی صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی
    در لایحه بودجه سال آتی، سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و صادرات گاز 32 درصد تعیین شده است.

    ** سهم 14.5 درصدی شرکت ملی نفت از درآمدهای نفتی
    بر اساس لایحه بودجه سال 97، بانک مرکزی مکلف شده است نسبت به واریز کردن سهم 14.5 درصدی شرکت ملی نفت از کل صادرات نفت و میعانات گازی اقدام کند.

    ** دریافت 2 هزار ریال هزینه بیمه از مشترکین گاز
    بر اساس لایحه بودجه سال 97، از هر واحد مسکونی مشترک گاز، مبلغ 2 هزار ریال اخذ خواهد شد. هزینه بیمه مشترکان روستای معادل 50 درصد این مبلغ خواهد بود.
    این مبلغ تنها برای بیمه خسارت های مالی و جانی و حوادث اختصاص می یابد.

    **سهم 3 درصدی مناطق نفتخیز و کمتر توسعه یافت
    همچنین باید سهم سه درصدی مناطق نفت خیز، گازخیز و کمتر توسعه یافته از کل صادرات نفت و میعانات گازی نیز توسط بانک مرکزی پرداخت شود؛ مبالغ تعیین شده باید در طول سال و به صورت ماهیانه واریز می شود.
    مبلغ پنج هزار و 80 میلیارد تومان (50.800.000 میلیارد ریال) در بودجه سال 97 به عنوان سهم سه درصدی حاصل از فروش نفت و میعانات گازی برای مناطق نفتخیز و کمتر توسعه یافته کشور در نظر گرفته شده است.

    برچسب ها