عصر خودرو

سود نقدی مطلوب برای سرمایه گذاران به چه میزان است؟

عصر بازار- وقتی‌که سرمایه‌گذاران از کسب درآمد از بورس صحبت می‌کنند، عمدتاً منظورشان دریافت سود نقدی سهام است که به سهامداران شرکت پرداخت می‌شود.

سود نقدی مطلوب برای سرمایه گذاران به چه میزان است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، چراکه سود نقدی همان‌طور که از نامش پیداست بخشی از سود شرکت در پایان سال است که به‌صورت وجه نقد بین سهامداران آن تقسیم می‌شود .

    چرا شرکت‌ها به سهامدارانشان سود نقدی سهام پرداخت می‌کنند و چرا سرمایه‌گذاران به سود نقدی نیاز دارند؟

    سهامداران از دو منبع می‌توانند در بورس سود کنند، یکی افزایش قیمت سهم و دیگری سود نقدی  تقسیمی بین سهامداران.

     یک منبع سودآوری، افزایش قیمت سهم و دیگری پرداخت سود نقدی سهام بین سهامداران است.

    وقتی‌که سرمایه‌گذاران از کسب درآمد از بورس صحبت می‌کنند، عمدتاً منظورشان دریافت سود نقدی سهام است که به سهامداران شرکت پرداخت می‌شود. چراکه سود نقدی همان‌طور که از نامش پیداست بخشی از سود شرکت در پایان سال است که به‌صورت وجه نقد بین سهامداران آن تقسیم می‌شود و برعکس افزایش قیمت سهام، برای سهامداران ملموس‌تر است.

    اما روند پرداخت سود نقدی به سهامداران چگونه است؟

    هر شرکت بورسی، درصورتی‌که در وضعیت خوبی به سر ببرد و مدیران آن عملکرد مناسبی داشته باشند، در پایان سال مالی مبلغی را به‌عنوان سود هر سهم در صورتحساب سود و زیان خود گزارش می‌کند.

    سپس در مجمع عمومی صاحبان سهام که به ‌صورت سالانه بعد از پایان سال مالی برگزار می‌شود، میزان پرداخت سود نقدی به سهامداران با پیشنهاد اعضای هیأت مدیره و تصویب در مجمع مشخص می‌شود. برای مثال سود هر سهم شرکت الف در سال قبل 100 تومان بود که در مجمع تصویب شد 40 درصد از این مبلغ به‌عنوان سود نقدی بین سهامداران تقسیم شود و مابقی برای انجام پروژه‌های جدید در شرکت انباشته شود.

     

    این سود به چه کسانی پرداخت می‌شود و نحوه پرداخت آن چگونه است؟

    سود نقدی سهام، تنها به سهامدارانی تعلق می‌گیرد که در زمان برگزاری مجمع عمومی سالیانه، مالک آن سهم باشند. فرض کنید تاریخ برگزاری مجمع عمومی 21 تیرماه باشد. چنانچه در این تاریخ شما مالک سهام شرکت الف باشید، سود تقسیمی به شما تعلق خواهد گرفت؛ بنابراین هنگام خرید یا فروش سهام خود به وب‌سایت کدال مراجعه کنید و بعد از بررسی تاریخ مجمع عمومی سالیانه اقدام کنید. چراکه اگر شما قصد داشته باشید روز 20 تیرماه، سهام خود را به فروش برسانید، برای بهره‌مندی از سود نقدی سهام، باید یک روز دیگر صبر کنید و سپس آن را بفروشید. شرکت‌ها موظف هستند تا هشت ماه بعد از تشکیل مجمع عمومی سالیانه، سود نقدی تصویب‌شده را به سهامداران شرکت پرداخت کنند.

    کدام دسته از سرمایه‌گذاران به دریافت سود نقدی علاقه بیشتری دارند؟

    سه دسته از سرمایه‌گذاران علاقه بیشتری به دریافت سود نقدی بالاتر دارند:

    1.       سرمایه‌گذاران محافظه‌کار: سرمایه‌گذارانی که ریسک زیاد را دوست ندارند.

    2.       سرمایه‌گذاران تازه‌کار: سرمایه‌گذارانی که به‌تازگی وارد بازار بورس شده‌اند و فعلاً به دنبال کسب تجربه هستند و می‌خواهند مزه سود را زیر زبانشان بچشند.

    3.       سرمایه‌گذارانی که در آستانه بازنشستگی هستند: این دسته از سرمایه‌گذاران به ‌زودی به جریانی از وجوه نقد احتیاج دارند تا به‌وسیله آن بخشی از هزینه‌های زندگی‌شان را پوشش دهند.

    اما دسته‌ای سرمایه‌گذاران هم هستند که علاقه‌ای به دریافت سود نقدی ندارند و بیشتر تمایل دارند سود شرکت صرف تولید محصولات بیشتر و همین‌طور راه‌اندازی پروژه‌های جدید و سودآور شود تا نیازی به تأمین مالی این پروژه‌ها از طریق منابع خارجی انجام نشود. اگر شما جزو این دسته از سرمایه‌گذاران هستید و در حال حاضر نیازی به وجه نقد ندارید، سود تقسیمی دریافتی را مجدداً در سهام همان شرکت یا سایر شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

    چگونه سود تقسیمی شرکت‌ها را با هم مقایسه کنید؟

    سود نقدی شرکت الف برای هر سهم 90 تومان و سود نقدی سهام شرکت ب 40 تومان است. کدام ‌یک گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری است؟ پاسخ در بازده سود تقسیمی نهفته است. برای مقایسه ابتدا باید سود تقسیمی را بر قیمت هر سهم تقسیم کنید تا بازده سود تقسیمی به دست آید. حال با مقایسه بازده سود تقسیمی دو شرکت با هم گزینه بهینه مشخص می‌شود. قیمت سهم الف 360 تومان و قیمت سهم ب 100 تومان است؛ بنابراین بازده سود تقسیمی سهم الف 25 درصد و بازده سود تقسیمی سهم ب 40 درصد است. پس اگر به دنبال سود نقدی بیشتر هستند، سهم ب گزینه بسیار بهتری برای سرمایه‌گذارانی است.

    تنها نکته‌ای که لازم است به آن توجه کنید این است که بازده سود تقسیمی تحت تأثیر نوسانات قیمت سهام هر روز و هر لحظه تغییر می‌کند؛ و با افزایش یا کاهش قیمت سهم در بازار، بازده سود تقسیمی هم به‌صورت معکوس کاهش یا افزایش می‌یابد.

    بنابراین اگر پیش‌بینی می‌کنید در طول سال هزینه‌هایی خواهید داشت که برای تأمین آن هزینه‌ها نیاز به منابع مالی دارید، به‌جای فروش سهام خود می‌توانید سهامی را انتخاب کنید که سود نقدی بالایی را به سهامدارانشان پرداخت می‌کنند .

    برچسب ها