عصر خودرو

جهانگیری تاکید کرد؛

مقاوم‌سازی اقتصاد در برابر تکانه‌های خارجی

عصر بازار- معاون اول رییس جمهور بر شناسایی موانع و گره‌های اقتصادی به منظور مقاوم‌سازی اقتصاد در برابر تکانه‌های خارجی تاکید کرد.

مقاوم‌سازی اقتصاد در برابر تکانه‌های خارجی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز (دوشنبه) در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اظهارداشت: اگر به دنبال ایجاد اشتغال و تولید و مقاوم سازی اقتصاد در برابر تکانه های خارجی هستیم، باید به دنبال شرایطی باشیم که در صورت هر اتفاقی نظیر تحریم های مجدد، وضعیت اقتصاد کشور نسبت به دوره قبل تحریم ها بهتر باشد و مقاومت اقتصاد افزایش یافته باشد.

    وی با اشاره به اینکه نظام بانکی و بخش نفت اصلی‌ترین گرانیگاه دشمن برای ضربه زدن به اقتصاد کشور بود، گفت: باید با رصد دقیق ببینیم در این حوزه ها چقدر در برابر تحریم‌ها مقاوم شده‌ایم.

    معاون اول رییس جمهور افزایش بهره‌وری، حفظ امنیت سرمایه‌گذاری، رقابتی کردن اقتصاد در جهت حفظ توان داخلی را از اولویت ها و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: دبیرخانه با شناسایی گره‌های موجود در قوانین، موانع و گره‌ها را به پشتوانه ظرفیت اقتصاد مقاومتی بی‌اثر کنیم.

    وی تصریح کرد: بخش خصوصی باید احساس کُند سرمایه گذاری در ایران امنیت دارد. خوشبختانه بانی و حامی اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب است و باید با اتکا به این پشتوانه بدون رودربایستی مشکلات را برطرف کنیم تا اقتصاد کشور مقاوم تر از پیش شود و با یک فشار آسیب نبیند.

    جهانگیری با تاکید بر اینکه باید گزارش درباره موانع و دلایل عدم پیشرفت یا پیشرفت طرح‌ها در اقتصاد مقاومتی تهیه شود، گفت: باید دغدغه‌های موجود برای دستیابی به اهدافی نظیر امنیت سرمایه گذاری، حمایت از تولید داخلی و صادرات و غیره احصاء دقیق شود و در قالب یک گزارش با ذکر موانع و وظایف قوای مختلف تهیه و به استحضار رهبر معظم انقلاب برسد تا از حمایت‌ها و رهنمودهای ایشان برخوردار شویم.

    وی با اشاره به تاکید مقاوم معظم انقلاب مبنی بر ضرورت نافذالکلمه بودن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: باید بررسی شود که با اختیارات موجود میزان نافذالکلمه بودن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تا چه حد است.

    جهانگیری با بیان اینکه دولت معتقد به اجرای سیاست های 24 گانه اقتصاد مقاومتی است، گفت: روند پیشرفت اجرای طرح های اولویت دار اقتصاد مقاومتی مثبت بوده است اما ما باید نگاه کلان تر و جامع تر به مسایل اقتصادی داشته باشیم.

    معاون اول رییس جمهور با انتقاد از کم کاری که در باب گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است افزود: گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی بسیار با اهمیت است و همه نخبگان کشور، دانشگاه ها، دستگاه های مختلف بخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما که مسئولیت اصلی گفتمان سازی را داشته اند، باید فعالانه تر برخورد کنند.

    جهانگیری در ادامه با اشاره به گزارش عملکرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در زمینه توسعه شبکه ریلی کشور گفت: توسعه راه آهن جزو اولویت های دولت است و باید برای توسعه راه آهن کشور و مسیرهای اولویت دار حمل و نقل ریلی کشور تعیین شود.

    وی بر رفع گلوگاه ها و محدودیت ها در این زمینه تاکید کرد و گفت: در یکی از جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این موضوع طرح شود تا برای آن در طول برنامه ششم توسعه تصمیمات لازم اتخاذ شود.

    در این جلسه نایب رییس مجلس و وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صنعت، معدن و تجارت،‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی، نفت، رییس کل بانک مرکزی، معاون علمی و فناوری رییس جمهور،‌ رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، امور زنان و خانواده و رییس صندوق توسعه ملی کشور حضور داشتند و هر یک از اعضا دیدگاه های خود درباره تاثیر سیاست های اقتصاد مقاومتی در پیشبرد پروژه های بزرگ دستگاه ها و تحقق رویکردهای کلان این سیاست ها را تبیین کردند.

    برچسب ها