عصر خودرو

تقویم عملکرد ۱۰۰ روزه شرکت ملی نفت ایران؛

پیگیری توسعه فازهای پارس جنوبی و میدان های مشترک در ۱۰۰ روز نخست دولت دوازدهم

عصر بازار- توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی، امضای قرارداد بازیافت گازهای مشعل در پارس جنوبی، واگذاری مطالعه برخی میدان های نفتی به شرکت های داخلی، ارزیابی طرح های ارایه شده توسط شرکت های بین المللی و امضای تفاهمنامه مطالعه میدان سردارجنگل با شرکت نروژی از مهمترین اقدامات رکت ملی نفت در آغاز دولت دوازدهم است.

پیگیری توسعه فازهای پارس جنوبی و میدان های مشترک در ۱۰۰ روز نخست دولت دوازدهم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، برنامه شرکت ملی نفت که وظیفه توسعه بخش بالادستی صنعت (اکتشافت وتوسعه) را بر عهده دارد در 100 روز نخست آغاز بکار دولت دوازدهم در ادامه اقدامات انجام شده در دولت یازدهم بوده است.

    ** پیشرفت کار در فاز 13 میدان گازی پارس جنوبی
    اوایل شهریورماه امسال، عملیات لوله‎گذاری خط نخست طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی پایان یافت و اواخر همین ماه، جکت‌ جدید سکوی 13A پارس جنوبی در عملیاتی پیچیده با موفقیت در موقعیت خود نصب شد.

    **امضای قرارداد بازیافت گازهای مشعل در پارس جنوبی
    به گزارش شرکت ملی نفت، نیمه شهریورماه امسال، قرارداد پروژه بازیافت و مصرف گاز مشعل پالایشگاه دوم پارس جنوبی (فازهای ٢ و ٣)، با رویکرد صیانت از محیط زیست بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت سفره گاز فرانسه (SOFREGAZ) و شرکت صنعت‎سازه ‎ثمین امضا شد.
    قراردادی که جلوگیری از هدررفت ثروت ملی با بازیافت روزانه حدود نیم میلیون متر مکعب گاز مشعل و جلوگیری از انتشار مقادیر زیادی گاز دی‎اکسیدکربن از اهم دستاوردهای حاصل از اجرای آن خواهد بود و به بهبود نسبی کیفیت هوا به منظور پیشگیری و تامین شرایط سلامت مردم و کارکنان شاغل در منطقه خواهد انجامید.

    **صدور ابلاغیه بازسازی و نوسازی تاسیسات روسطحی
    شهریورماه امسال وزیر نفت با صدور ابلاغیه‎ای به شرکت ملی نفت ایران، اقدام‎های لازم را به منظور نوسازی و بازسازی تاسیسات روسطحی بخش تولید نفت و گاز را مشخص کرد و به این ترتیب، نوسازی و بازسازی تاسیسات روسطحی بخش تولید نفت و گاز با توجه به قدمت بخش عمده‎ای از تاسیسات صنعتی موجود با اولویت مناطق نفتخیز جنوب در دستور کار قرار گرفت.

    **واگذاری مطالعه سپهر و جفیر به انرژی‎دانا
    سوم مهرماه امسال، شرکت ملی نفت ایران و شرکت انرژی دانا تفاهمنامه همکاری مشترکی امضا کردند که بر مبنای آن، انرژی دانا مطالعه میدان‎های سپهر و جفیر را عهده‎دار شد.

    **ارزیابی زمین‎شناختی در خزر با همکاری لوک‎اویل روسیه
    11 مهرماه و در حاشیه سفر وزیر نفت به مسکو برای حضور در نوزدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، شرکت ملی نفت ایران و شرکت لوک‎اویل روسیه برای ارزیابی زمین‌شناختی در دریای خزر تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

    **امضای قرارداد تکمیل ان‎جی‎ال خارک
    16 مهرماه، قرارداد تکمیل طرح ان‏جی‎ال خارک، شیرین‌سازی و تفکیک گازهای همراه مناطق خارک و بهرگان و فروش محصولات سنگین‌تر از اتان بین مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره و رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع فراساحل (صف) امضا شد.
    این سند نخستین قرارداد جذب سرمایه در شرکت نفت فلات قاره در قالب قراردادهای مشارکت عمومی خصوصی (PPP) است که به میزان 800 میلیون یورو با مشارکت تامین‌کنندگان مالی ایرانی و بدون استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی امضا شده است.

    **همکاری ایران و ایتالیا در زمینه جمع‏‎آوری گازهای مشعل
    26 مهرماه، تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران با هدف جمع‎آوری گازهای مشعل و استفاده از آن برای تولید برق و نوسازی تجهیزات نفت و گاز با شرکت آنسالدو ایتالیا تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
    این تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت آنسالدو ایتالیا و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، شرکت نفت و گاز پارس، شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت امضا شد که جمع‎آوری گازهای ارسالی به مشعل در فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی برای تولید برق و نوسازی تجهیزات نفت و گاز از جمله اهداف آن به شمار می‎آید.

    **امضای نخستین قرارداد فروش گاز برای تولید LNG
    سوم آبان ماه، شرکت ملی نفت ایران از امضای نخستین قرارداد فروش گاز طبیعی جهت تولید گاز مایع‌شده (LNG) صادراتی خبر داد و اعلام کرد: این قرارداد 20 ساله بین این شرکت و شرکت IFLNG (تحت مالکیت شرکت پالایش گاز خارک و شرکت نروژی Hemla) امضا شده است و طی سه ماه اقدامات لازم جهت نافذ شدن آن انجام می‎شود.

    **نصب جکت سکوی F18 فروزان
    اوایل آبان ماه امسال جکت سکوی F18 میدان مشترک فروزان هم با موفقیت نصب شد؛ سکویی که عملیات طراحی، تامین کالا، ساخت و نصب آن شامل جکت، عرشه، سه خط لوله زیردریایی و دو رشته کابل زیردریایی، با رعایت کامل استانداردهای جهانی و در مسیر تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی پیمانکاران ایرانی انجام شده است.

    **تلاش برای مهار آتش در رگ‎سفید
    هفتم آبان ماه امسال و به دنبال حریق دکل 95 فتح که روی چاه 147 رگ‎سفید مشغول کار بود، شرکت ملی نفت ایران بسیج امکانات و نیروها را برای مهار و کنترل این حادثه در کوتاه‎ترین زمان ممکن در پیش گرفت و تاکنون تلاش‎ها برای مهار فوران این چاه با محوریت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران ادامه دارد. تاکنون افزون بر اقدام به مهار از سطح، اقدامات لازم برای مهار از عمق نیز با حفاری 2 حلقه چاه امدادی انجام شده است.

    **مطالعه میدان سردارجنگل در دستور کار شرکت نروژی
    نهم آبان ماه، با هدف مطالعه سردارجنگل و سه بلوک اکتشافی ٢٤، ٢٦ و ٢٩ خزر، تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ORG نروژ امضا شد.

    **امضای 4 تفاهمنامه با شرکت‏‎های روسی
    دهم آبان ماه، معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی از امضای 2 تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم و 2 تفاهم‎نامه همکاری بین شرکت ملی نفت و شرکت روسنفت روسیه در حاشیه سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران خبر داد.

    **روشن شدن مشعل فاز 22 پارس جنوبی
    دهم آبان ماه، با ورود گاز شیرین خط لوله ششم شبکه سراسری به پالایشگاه فازهای 22،23 و 24 پارس جنوبی و عملیاتی شدن واحد ١٢٢، مشعل فاز 22 پارس جنوبی روشن شد. قرار است ردیف نخست تولید گاز شیرین در پالایشگاه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی به عنوان نخستین ردیف تولیدی این فازها، با استفاده از گاز ترش فازهای 6، 7 و 8 تا اواخر امسال به بهره‎برداری برسد.

    **واگذاری مطالعه دالپری به شرکت سنگاپوری
    24 آبان ماه، شرکت ملی نفت ایران و شرکت سنگاپوری برلنگا (Berlanga) تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند که بر مبنای آن، مطالعه میدان دالپری در دستور کار این شرکت سنگاپوری قرار گرفت.

    **امضای تفاهم‌نامه تامین پایدار خوراک پالایشگاه فجر جم
    29 آبان ماه، تفاهم‌نامه تامین پایدار خوراک پالایشگاه فجر جم با هدف بررسی و مطالعه امکان‎سنجی تامین پایدار خوراک این پالایشگاه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انرژی گستر سینا (متعلق به بنیاد مستضعفان) با حضور وزیر نفت و رئیس بنیاد مستضعفان امضا شد.

    برچسب ها