عصر خودرو

رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند مطرح کرد:

حفظ اعتبار کالای ایرانی با ایجاد سکوی مشترک بورس کالای ایران و هند

عصر بازار- رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند با بیان اینکه راه اندازی سکوی معاملاتی ایران و هند بر اقتصاد کشور تاثیرات مثبتی خواهد داشت، گفت: با اجرای این طرح مشتریان توانمند هند شناسایی شده و با آنها به طور مستقیم معامله می کنیم که در این صورت واسطه های غیر ضروری حذف شده و معاملات شفاف خواهد شد.

حفظ اعتبار کالای ایرانی با ایجاد سکوی مشترک بورس کالای ایران و هند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری »عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، بورس کالای ایران و «بورس ملی کالایی و مشتقه هند»، در اوایل مهرماه امسال، تفاهمنامه ایران برای ایجاد سکوی مشترک معاملاتی امضا کردند که بر اساس آن، زیرساختهای لازم برای معاملات کالایی 2 کشور در حال انجام است.

    قرار است بر اساس این تفاهمنامه، معاملات مشترک برای صادرات قیر انجام شود و به تدریج به سایر کالاها تسری یابد.از طریق این سکوی معاملاتی، بازرگانان دو کشور می توانند وضعیت سفارش های ارایه شده و قیمت ها را رصد کنند.

    در این خصوص رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند هدف از راه اندازی سکوی معاملاتی ایران و هند را شفاف سازی معاملات و پیدا کردن مشتریان جدید و انجام معاملات در یک چهارچوب قانونی دانست و خاطر نشان کرد: انجام معاملات در قالب بورس کالا باعث شفاف شدن معاملات و حذف واسطه های غیر ضروری می شود.

    ابراهیم جمیلی مزایای راه اندازی سکوی معاملاتی ایران و هند را مورد توجه قرار داد و گفت: همکاری بورس کالای ایران و هند و راه اندازی سکوی معاملاتی برای فروشندگان و تولید کنندگان و نیز برای خریداران مزیت های زیادی به همراه داشته و محصولات را از واسطه گری نجات می دهد.

    وی افزود: صادرات برخی محصولات مانند پتروشیمی و قیر به هند از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و اعتبار کالای صادراتی کشور را زیر سوال می برد و باعث کاهش شفافیت معاملات می شود این در حالی است که با انجام معاملات در بورس کالا معاملات شفاف و استاندارد شده و اعتبار کالای ایرانی حفظ می شود.

    جمیلی با بیان اینکه هند کشوری است که در 10 سال آینده جزو اقتصادهای برتر دنیا خواهد بود و ارتباط 2 بورس می تواند برای 2 کشور مزیت های بسیاری داشته باشد، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته از سوی سازمان بورس اوراق بهادار و بورس کالا تلاش هایی صورت گرفت تا بتوانیم شرکت ها را در سطح بین الملل مطرح کنیم.

    وی با بیان این که مطرح کردن شرکت ها در سطح بین الملل باعث جذب سرمایه گذار خارجی خواهد شد، افزود: به عبارت بهتر، کسانی که از طریق بورس کالا خرید کنند در آینده علاقه مند می شوند تا سهام شرکت مادر را در بورس اوراق بهادار خریداری کنند و این مزیتی است که کشور ما از آن برخوردار است.

    وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی ایران و هند از راه اندازی سکوی معاملاتی این دو کشور استقبال می کند، تاکید کرد: کسانی که خواستار انجام معاملات شفاف هستند و می خواهند تا اعتبار کالای ایرانی حفظ شود و مبادلات دو کشور گسترش پیدا کند قطعا از راه اندازی سکوی معاملاتی ایران و هند حمایت می کنند.

    به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند اثرات راه اندازی سکوی معاملاتی ایران و هند بر اقتصاد کشور، افزایش صادرات و همچنین صادرات پایدار است، ضمن اینکه با اجرای این طرح، مشتریان توانمند هند شناسایی شده و با آنها مستقیما معامله می کنیم که در این صورت واسطه هایی غیر ضروری حذف شده و معاملات شفاف خواهد شد.

    وی در خصوص موانع موجود بر سر راه اجرای این طرح گفت: یکی از این موانع، عملیات بانکی است که ممکن است اندکی زمان بر باشد اما راه اندازی سکوی معاملاتی ایران و هند شروع خوبی به شمار می رود و بورس کالا اقدامات خوبی در این خصوص انجام داده است لذا باید کمک کنیم تا این کار سریع تر انجام شود.

    برچسب ها