عصر خودرو

برابری هزینه R&D سامسونگ و آمازون با درآمد نفتی ایران!

عصر بازار- مدرس دانشگاه تهران با بیان اینکه در سال ۲۰۱۶ شرکت‌های آمازون و سامسونگ حدود ۳۰ میلیارد دلار هزینه تحقیق و توسعه داشته اند گفت: جالب است که بدانیم سالانه درآمد نفتی ایران مبلغی حدود ۴۰ میلیارد دلار است!

برابری هزینه R&D سامسونگ و آمازون با درآمد نفتی ایران!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی با اشاره به اینکه یکی از چالش های اساسی اجرای اقتصاد مقاومتی نبود شاخص و متر مشخص برای ارزیابی میزان دستیابی به این الگوی جامع است، گفت: همین عامل باعث شده است که عملا عبارت «اقتصاد مقاومتی چه چیزی نیست» در سطح فضای علمی کشور رواج پیدا کند.

    وی با اشاره به اینکه یکی از شاخص های اصلی الگوی اقتصاد مقاومتی را می توان میزان دانش بنیانی اقتصاد عنوان کرد، افزود: در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز دو بند اول بر موضوع دانش محور بودن اقتصاد مقاومتی تاکید دارد.

    طباطبایی مزدآبادی اقتصاد دانش بنیان را دارای چهار مولفه کلیدی سرمایه انسانی متخصص، سیستم های نوآرانه، زیرساخت های اطلاعاتی و محیط نهادی تشویق کننده خواند و گفت: افزایش یک واحد در بخش آموزش و به تبع منابع انسانی می‌تواند تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور را تا سه واحد ارتقا دهد و بهبود یک واحدی زیرساخت های حامی فناوری های نوین تولید ناخالص داخلی را بیش از 1.12 واحد بهبود می‌بخشد.

    این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه امروز اقتصاد جهان به سمت دانش بنیان شدن در حرکت است، گفت: در همین شرایط فعلی از هر 11 نفر در سطح جهان یک نفر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در بخش اقتصاد دانش بنیان فعالیت می‌کند.

    وی نیمی از تولید ناخالص داخلی کشورهای توسعه یافته را از محل اقتصاد دانش بنیان خواند و گفت: همین عامل نیز باعث شده است که سرمایه‌گذاری‌ها در تحقیق و توسعه به شدت افزایش پیدا کند؛ به نحوی که در سال 2016 ما شاهد سرمایه گذاری دو تریلیون دلاری در R&D جهان بودیم و کشورهایی آمریکا، ژاپن، چین، آلمان و کره جنوبی پیش‌قراولان در این عرصه بوده اند.

    مدرس دانشگاه تهران با بیان اینکه برخلاف تصور، امروز اروپای غربی یا آمریکا کانون رشد سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه نیستند، گفت: آسیا قطب نوظهور این سرمایه گذاری است؛ به نحوی که 40 درصد از کل سهم جهان را در اختیار خود دارد.

    وی با بیان اینکه تحقیق و توسعه در ایران مغفول است و کمتر از یک درصد از GDP به این امر مهم اختصاص پیدا کرده است، گفت: بدون توجه به بنیادهای اقتصاد دانش بنیان نمی‌توانیم در فردای اقتصادی جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم.

    برچسب ها